ایلنا: سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه ایران نیاز به اطلاعات شفاف درخصوص شرکت‌ها دارند. روح‌الله حسینی‌مقدم در گفت‌وگویی و در پاسخ به اینکه علت اصلی عدم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بورس ایران چیست و آیا مشکلات ساختاری در بورس میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی را کاهش داده است، گفت: این طور نیست، موانع مختلفی برای سرمایه‌گذاری خارجی در بورس وجود دارد؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس و در اندازه‌های کوچک تاکنون خوب بوده و هر روز این آمار منتشر می‌شود و می‌بینیم که این آمار روبه افزایش است. وی افزود: نکته بعدی اینکه یکسری از سرمایه‌گذاران خارجی نتوانستند در زمان تحریم‌ها نقل و انتقالات مالی داشته باشند و پول خود را به‌صورت مستقیم به کشور وارد کنند و بخشی نیز نیازمند آشنایی بیشتر با شرکت‌ها هستند. معاون ناشران بورس تهران با بیان اینکه باید صورت‌های مالی انگلیسی در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد، گفت: اگر اطلاعات درست و خوب در اختیار سرمایه‌گذاران باشد و شرکت‌های ما به سمت این موضوع حرکت کنند که گزارش‌های مالی خود را به‌صورت بین‌المللی و با زبان انگلیسی منعکس کنند این موضوع می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری‌ها کمک خوبی کند. وی افزود: بدون وجود زیرساخت‌های لازم نمی‌توان انتظار داشت تا سرمایه‌گذار به کشور بیاید.

ورود 15 شرکت جدید به بورس

حسینی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که تا پایان سال چه تعداد اوراق و ابزار جدید وارد بازار می‌شود، گفت: برنامه شرکت بورس این است که ۱۵ شرکت در بورس به شرکت‌های قبلی اضافه شود و ۲۰ تا ۳۰ اوراق جدید نیز در دست اجرا است. وی گفت: از ۳۰ اوراقی که تعهد داریم ۳ اوراق ما تاکنون درج و پذیرش شده است. برای شرکت‌ها نیز تا کنون ۲ شرکت از ۱۵شرکت تحقق یافته و در تیر ماه نیز ۲ شرکت دیگر را در بورس خواهیم داشت. حسینی‌مقدم با اشاره به نام شرکت‌ها افزود: آسان پرداخت و تامین سرمایه نوین در تیر ماه وارد بورس خواهند شد که هر دو صنعت جدیدی هستند.

وی تصریح کرد: این صنایع جدید باعث می‌شوند که رونق در بازار سرمایه بیشتر شود و علاقه‌مندان وارد بازار شود و تنوع را در بازار افزایش می‌دهد؛ زیرا برخی از صنایع جذاب و متنوع هستند و تنوع بخشیدن به صنایع باعث می‌شود که شما همیشه سرمایه‌گذاران را در بازار حفظ کنید. حسینی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که به ناشران چه پیشنهادی برای تامین مالی دارید نیز گفت: پیشنهاد مشخص ما این است که امسال را برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه هدف‌گذاری کنند. به این دلیل که نرخ تامین مالی در بازار سرمایه به شدت در حال کاهش است و پیش‌بینی می‌شود این نرخ بیش از این نیز کاهش پیدا کند.