طبق یک تفاهم‌نامه همکاری، شاخص ابزارهای مشتقه ترکیه از امروز ۱۴ سپتامبر در بازار مشتقه بورس لندن معامله خواهد شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بورس لندن و بورس استانبول به منظور همکاری‌های بیشتر با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری را به امضا رساندند.

طبق این تفاهم‌نامه همکاری، شاخص ابزارهای مشتقه ترکیه از امروز ۱۴ سپتامبر در بازار مشتقه بورس لندن معامله خواهد شد.

گروه بورس لندن با اعلام بیانیه‌ای در این خصوص اظهار کرد: از تاریخ ۱۴ سپتامبر مشتریان بین‌المللی بورس لندن قادر خواهند بود تا سهام آپشن و فیوچر ۳۰ شرکت برتر شاخص BIST بورس استانبول را معامله کنند.

بر این اساس، شاخص فیوچر و آپشن ۳۰ شرکت برتر بورس استانبول BIST، یکی از ابزارهای معاملاتی بسیار پرطرفدار در بورس ترکیه است که روزانه بالغ بر ۱۸۰ هزار قرارداد را به سرانجام می‌رساند.

شرکت اوراق بهادار و تسویه وجوه LCH.Clearnet، تمامی خدمات تسویه و سپرده این ابزار جدید در بورس لندن را انجام خواهد داد. «عبدالرحمان بیلگیچ»، سفیر ترکیه در لندن در این خصوص بیان کرد: این همکاری بین بورس لندن و بورس استانبول فقط به منظور ارتباط بین دو بورس ایجاد نشده است بلکه امیدواریم این تفاهم‌نامه همکاری نقطه قوتی برای اقتصاد ترکیه باشد تا بتواند به تدریج به یک مرکز مالی بین‌المللی تبدیل شود.

وی افزود: اصلاحات اقتصادی در کشور ترکیه در دهه‌های اخیر بسیار قابل ملاحظه بوده و موجب شده است این کشور به‌عنوان یک کشور پیشرفته لحاظ شود.

«نیکولاس برترند»، مدیر ابزار مشتقه بورس لندن نیز خاطر نشان کرد: این همکاری میان بورس لندن و بورس استانبول و آغاز معاملات شاخص BIST در بورس لندن، یک گام موثر برای پیشرفت بازار ابزار مشتقه بورس لندن خواهد بود و از طرفی موجب رونق کسب و کار در بورس استانبول نیز خواهد شد.