افت چشم‌گیر مبادله فولاد در بورس کالا
حدیث موسوی: بازار فولاد مدت‌هاست حال و روز خوبی ندارد. در بازار آزاد خریداران تنها به مقدار نیاز خرید می‌کنند و در بورس کالا مدت‌هاست معامله پررونقی روی محصولات فولادی در تالار صنعتی صورت نگرفته است. این شرایط البته با نزدیک‌تر شدن به ماه رمضان؛ زمانی که تقاضای آهن‌آلات به خصوص در روزهای گرم سال با افت مواجه می‌شود، شدت بیشتری به خود خواهد گرفت که نشانه‌های آن از هم اکنون در بورس و بازار به خوبی قابل مشاهده است.

در حال حاضر اغلب خریداران فولاد اعم از تجار و آهن فروشان و بعضا متقاضیانی که به منظور فعالیت‌های صنعتی و ساختمانی در بازار به داد ستد مشغولند، تنها نیازهای مصرفی خود را برآورده می‌کنند و انگیزه‌ای برای دپوی محصولات فولادی در انبارها و معامله تناژ سنگین فولاد از سوی آنها وجود ندارد. این شرایط که با شمارش معکوس آخرین روزهای باقیمانده تا ۱۰ تیرماه (ضرب‌الاجل تا توافق جامع هسته‌ای میان ایران و غرب) درهم آمیخته موجب شده است تا ارزش و حجم معاملات فولاد در بازارهای رسمی و غیررسمی به ارقام معناداری تنزل پیدا کند.

در شرایط رکود اخیر رفتار قیمتی مقاطع تخت و طولی و محصولات میانی فرآیند تولید نیز در بازار آزاد قابل توجه و بررسی است. در گروه مقاطع ساختمانی بهای میلگرد، نبشی و ناودانی و... به دلیل برخورداری از یک بازار به نسبت رقابتی‌تر از ابتدای سال تاکنون عمدتا با نوسانات نزولی روبه‌رو بوده و در مقابل نرخ تیرآهن بر مدار صعودی حرکت کرده است. بهای شمش و قراضه نیز در شرایطی که واحدهای ذوب و نورد به دلیل کاهش حجم تولید نیاز کمتری به این محصولات داشته‌اند، تغییرات نزولی را تجربه کرده و در بازار ورق نیز بعضا ثبات قیمت و در برهه‌هایی از زمان نوسانات کاهشی نامحسوس به چشم می‌خورد.

به هر ترتیب همان‌طور که اغلب فعالان بازار و معامله‌گران معتقدند تا زمانی که تغییر بنیادین و مثبتی در روند معاملات فولاد رخ ندهد (به این معنی که تقاضای مصرفی و موثر از جانب صنایع پایین دست و مصرف‌کننده از فولاد وارد فاز رونق شود) نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها بهبود واقعی را تجربه کند و اگر این اتفاق در مورد محصولی به چشم می‌خورد، بازارسازی و اقدامات دست ساخته به تبعیت از بازار انحصاری آن محصول خاص علت اصلی این مساله به شمار می‌رود و ارتباطی با رونق واقعی مبادلات ندارد.

همان‌طور که در بازار آزاد با روند کج دار و مریز معاملات و تجربه روزهای بی رونق روبه‌رو هستیم، روز گذشته در بورس کالای ایران نیز مبادله محصولات فولادی تعریفی نداشت.

چهارشنبه شرکت فولاد خوزستان ۷۰ هزار تن شمش را به خریداران عرضه کرد که تنها ۶۵۰۰ تن آن خریداری شد. قیمت پایه این محصول کماکان ۱۲۰۲ تومان در هر کیلو و شرایط بازپرداخت وجه آن به‌صورت نقدی و اعتباری است. در این روز ذوب آهن اصفهان نیز اقدام به عرضه تیرآهن شاخه ۱۴ و ۱۶ با قیمت هر کیلو ۱۴۶۰ تومان در تالار صنعتی کرد که در قالب معامله‌ای سلف و در حجم ۷۵ هزار تن مورد مبادله قرار گرفت.

در این میان سبد میلگرد گرید A۳ در سایزهای ۱۲ تا ۲۵ ساخت ذوب آهن را چهارشنبه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حجم ۶۴۴۴ تن به تابلو آورد که به علت عدم توافق فروشنده و خریدار روی قیمت، این محصول معامله نشد.

به گفته یکی از کارگزاران، در حالی که قیمت این سبد میلگرد ۱۴۰۰ تومان اعلام شده و در زمان معامله شرکت چادرملو حاضر به کاهش ۴۰ تومانی قیمت پایه نیز بوده است؛ اما خریدار قیمت ۱۲۵۰ تومان را نرخ ارزنده و مناسب برای معامله این محصول اعلام کرده که به دلیل عدم توافق در نهایت معامله‌ای روی سبد میلگرد فوق انجام نشده است.

در همین حال آخرین محصولی که دیروز به تابلو معاملات آمد سبد میلگرد مخلوط شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر بود که با قیمت ۱۳۸۰ تومان، ۱۱ هزار تن از این محصول خریداری شد.

به این ترتیب با معاملاتی که روز گذشته در رینگ فولاد صورت گرفت از ابتدای سال تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار و ۴۸۴ تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا معامله شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از کاهش ۳۱ درصدی حکایت می‌کند. سال گذشته در بازه مورد بررسی حجم معامله انواع فولاد در بورس کالا به میزان ۲ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۴۴۰ تن بوده است. این ارقام به خوبی از تعمیق رکود در بازار رسمی فولاد پرده برمی‌دارد.



بازار فولاد خاورمیانه از رونق افتاد


بازار فولاد خاورمیانه از رونق افتاده است. از جمله این دلایل می‌توان به استمرار عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن و تنشی که موجب سرگردانی در بازارهای نفتی شده و آینده نامشخص پروژه‌های ساختمانی و زیربنایی در این منطقه اشاره کرد.


به گزارش ماهنامه متال بولتن، دست‌اندرکاران بازار خاطرنشان می‌کنند اگر چه در حال حاضر چندین پروژه ساختمانی و زیربنایی در عربستان در دست اجرا است اما پیش بینی می‌شود که به دلیل نبود ثبات سیاسی در این کشور اجرای آن به تاخیر افتاده یا لغو شود.


این شرایط شبیه وضعیت یمن است که در این کشور بیشتر تجار در شک و تردید به سر می‌برند. اکثر کشورهای خاورمیانه از اقتصاد نفتی بهره مند هستند که با افت شدید قیمت نفت و گاز دچار مشکلات شده‌اند. اگر چه قیمت‌های نفت در ماه مارس رو به بهبود گذاشت اما سرمایه گذاران هنوز نگران امکان کاهش ناگهانی بعدی قیمت نفت هستند.


فولادسازان خاورمیانه نیز همچنان از واردات محصولات نهایی و نیمه نهایی نامرغوب و ارزان رنج می‌برند. ترکیه در اواخر ژانویه گذشته اقدامات ضددامپینگی خود را علیه واردات کلاف نورد گرم از چین، فرانسه، ژاپن، رومانی، روسیه، اسلواکی و اوکراین آغاز کرده است از آن زمان تاکنون واردات به این کشور کاهش یافته اما کاملا متوقف نشده است. معمولا بازار فولاد در ترکیه به دلیل افت ارزش برابری لیر ترکیه در برابر دلار و یورو آرام بوده و انتخابات مجلس هم مزید بر رکود در این بازار شده است. شرکت فولاد اردن در ژانویه ۲۰۱۵ واحد ذوب خود را متوقف کرده و از آن زمان تاکنون به دلیل هزینه‌های بالای تولیدات داخلی به واردات روی آورده است. این شرکت تولیدکننده میلگرد ساختمانی اعلام کرده است که ۸/ ۳ میلیون دلار در طول سال ۲۰۱۴ متضرر شده است حال آنکه سود آن در سال ۲۰۱۳ به رقم ۳۰۳ هزار و ۸۸۳ دلار رسیده بود. قبل از بستن واحد ذوب، شرکت فولاد اردن سالانه ۳۶۰ هزار تن شمش، ۲۵۰ هزار تن میلگرد ساختمانی و حدود ۴۰۰۰ تن مفتول تولید می‌کرد.