احتمال ادامه روند ضعیف بازار سنگ‌آهن

طی ماه ژانویه جاری قیمت سنگ‌آهن بیشترین کاهش ماهانه خود را از ماه مه‌سال گذشته میلادی ثبت کرد. به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از بلومبرگ؛ طی ماه ژانویه سال جاری میلادی قیمت سنگ‌آهن بیشترین کاهش ماهانه خود را از ماه مه ‌سال گذشته میلادی ثبت کرد که حاکی از ادامه داشتن اوضاع نا بسامان بازار سنگ‌آهن است که از سال قبل آغاز شده است. این کاهش درپی نزدیک شدن به تعطیلات سال نو در چین و همچنین افزایش تولید فولادسازان بزرگ در چین رخ‌ داده است.

براساس آمار Metal Bulletin سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد تحویل در کینگ دائو چین روز پنج شنبه ۶۳ دلار و ۲۷ سنت در هر تن معامله شد. قیمت سنگ‌آهن در روز چهارشنبه به ۶۳دلار و ۹ سنت در هر تن رسید که کمترین مقدار ازماه مه ‌سال ۲۰۰۹ میلادی است.

قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۴ رقمی معادل ۴۷ درصد افت داشت، این کاهش در پی افزایش تولید کمپانی‌های Rio Tinto، BHP Billiton وVale SA همچنین کاهش رشد اقتصادی چین(به‌ویژه در بخش ساخت و ساز) رخ داد.

کارشناس موسسه خدماتی سرمایه‌گذاری Moody می‌گوید؛ احتمالا فاکتورهای اساسی بازار سنگ‌آهن طی سال جاری و حتی سال بعد میلادی ضعیف باقی بماند. گروه مالی بانک استرالیا و نیوزیلند در گزارش خود اعلام کرد؛ بسیاری از کارخانه‌های تولید فولاد تولید خود را در پی نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی که در ۱۸ فوریه آغاز می‌شود، کاهش داده اند از این رو اوضاع بازار با کسادی بیشتری مواجه است.

Piet-Hein رئیس بخش فلزات بانک ABN Amro می‌گوید؛ پیش‌بینی من این است که بازار سنگ‌آهن همچنان ضعیف باقی خواهد ماند. تقاضای فولاد در فصل زمستان کمتر از دیگر فصول است از همین رو است که تولید کنندگان فولاد در چین نیز به بهانه سال نوی چینی تولید خود را کاهش داده اند همچنین باید در نظر داشت چهار کمپانی بزرگ استخراج سنگ‌آهن نیز تولید خود را جهت کسب سهم بیشتری از بازار و خارج کردن رقبای کوچک‌تر افزایش داده‌اند.

کمپانی گلدمن ساکس در گزارشی که در ۲۷ ژانویه منتشر شده پیش‌بینی کرده است که قیمت سنگ‌آهن طی سه ماه آینده ۱۰ درصد کاهش یابد، گلدمن ساکس در گزارش ۲۳ ژانویه خود پیش‌بینی‌اش را از قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۵ از ۸۰‌دلار به ۶۳ دلار کاهش داد. کارشناسان معتقد هستند احتمال بازگشت قیمت‌ها به سطح ۷۰ دلار وجود دارد ولی افزایش قیمت‌ها تا سطح ۸۰ دلار کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد.