سحر نمایشی: از آنجا که طی هفته گذشته قیمت فلزات پایه در بازار آزاد داخلی رو به پایین بود، فعالان بازار تصمیم گرفتند خریدهای خود را به هفته‌های آتی موکول کنند، چرا‌که افول قیمت فلزات در بورس جهانی لندن نیز موجب ریزش بیشتر قیمت‌ها شده بود، به‌طوری که به گفته کارشناسان اگر روند قیمت‌ها به همین نحو ادامه پیدا کند شاهد ریزش نرخ بیشتری برای این محصولات به ویژه مس خواهیم بود. از طرفی نرخ ارز هم طی این مدت ثابت بود و فعالان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان بهمن‌ماه تغییر زیادی را هم تجربه نخواهد کرد به این ترتیب براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده با توجه به یکسری عوامل تاثیر گذار در بازار احتمال افت بیشتر قیمت‌ها زیاد است البته باید منتظر ماند و دید پارامترهای مهم و تاثیرگذار بازار را چگونه هدایت می‌کنند. این در شرایطی است که به گفته برخی از کارشناسان، مهم‌ترین عواملی که می‌تواند تاثیر مهمی بر بازار فلزات بگذارد تثبیت وضعیت ارزی است که مهم‌ترین نقش را در ثبات و تعادل بازار فلزات پایه دارد.

اگر به معاملات هفته‌های گذشته بازار فلزات پایه بنگریم خواهیم دید که افت و خیز نرخ ارز تاثیر زیادی نسبت به قیمت‌های جهانی بر سیر نزولی این محصولات داشته است.

البته بورس جهانی لندن نیز بعد از نرخ ارز مهم‌ترین نقش را در بازار داخلی فلزات پایه ایفا می‌کند، به گونه‌ای که با نوسان‌های اخیر خود بر قیمت‌های داخلی بی تاثیر نبوده، هر‌چند همچون دلار نتوانسته سکان هدایت قیمت‌ها را در این بازار به دست بگیرد.

البته ناگفته نماند مادامی که نرخ ارز در نوسان است این اتفاق خواهد افتاد، زیرا زمانی که ارز در ثبات است تاثیر قیمت جهانی بر فلزات رنگی داخلی نسبت به ارز بیشتر است مانند هفته اخیر که بازار به شدت تحت تاثیر قیمت‌های LME قرار گرفته بود.

از طرفی درخصوص وضعیت قیمت‌ها طی روزهای آینده در بازار داخل باید منتظر ماند و دید که نوسان بهای جهانی فلزات و نرخ ارز تا چه حدی و با چه شتابی در بازار داخل تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت این تاثیر منجر به چه اصلاحی در قیمت‌ها خواهد شد.