منیره نظامیوند‌چگینی: قیمت محصولات پتروشیمی و مخصوصا مواد اولیه این صنعت رابطه مستقیم و نزدیکی با بهای نفت دارد. نرخ محصولات پتروشیمی سال جاری میلادی را با روندی صعودی آغاز کرد و ادامه مسیر را نیز به همین منوال ادامه داد؛ چرا‌که به دلیل به تعویق افتادن آغاز به کار مجدد مجتمع‌های پتروشیمی، میزان تولیدات آنها با افت همراه شده بود؛ اما دیری نپایید که با اصلاح این مشکل، شاهد تغییر در روند حرکتی قیمت این محصولات بودیم تا جایی که از ماه آگوست بهای آنها در مسیری ریزشی قرار گرفت. این ریزش‌ها همچنان ادامه دارد و موجب کاستن از جذابیت این بازار برای فعالان و سرمایه‌گذاران شده است. محصولات پتروشیمی برای استفاده در تولید پلاستیک، نایلون، تولیدات صنعتی، بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل، ساخت‌و‌ساز، مواد مورد نیاز تولیدات مصرفی، صنعت تولید دارو، الکترونیک و تمام صنایع تجاری استفاده می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از گلف تایمز، در آخرین معاملات انجام‌شده در بازار جهانی محصولات پتروشیمی شاهد بودیم که یک روند نزولی در بازارهای عمده پلی‌اتیلن برای حداقل سه ماه در آسیا و خاورمیانه تجربه و قابل مشاهده است. این در حالی است که بازار پلی‌اتیلن اروپا از اوایل ماه جولای سال جاری در رکود به سر می‌برد. طی این مدت، به نظر می‌رسد در بازارهای اروپا و خاورمیانه؛ افت پریمیوم سنتی پلی‌اتیلن سبک بسیار بیشتر از پلی‌اتیلن سنگین بوده و در واقع ریزش‌ها در بازار پلی‌اتیلن سبک ملموس‌تر بوده است. در همین حال، با بررسی آمارها به وضوح در‌می‌یابیم که بازار چین برای اکثر روزهای سال جاری میلادی، شاهد تجارت پلی‌اتیلن سبک در سطوحی مشابه با پلی‌اتیلن سنگین بوده است. همچنین با توجه به شاخص قیمت معاملات ChemOrbis، در بازار داخلی ایتالیا، در حال حاضر قیمت متوسط پلی‌اتیلن سبک همتراز با پلی‌اتیلن سبک فیلم در نوسان است؛ اگرچه شاهد بودیم که گاهی پلی‌اتیلن سبک برای مدت پنج ماه گذشته، حتی تا مقادیری پایین‌تر از پلی‌اتیلن سبک فیلم نیز افت داشته است. بر‌اساس گزارش‌های موجود، میزان و شرایط عرضه پلی‌اتیلن سبک در سراسر اروپا با روندی پیوسته همراه بوده است؛ در حالی که در مقابل، عرضه پلی‌اتیلن سنگین به ویژه برای انواع فیلم، در زمان‌های متناوب با برخی از موانع و محدودیت‌ها مواجه بوده است. بنابراین، این موضوع زمینه‌ساز شد تا کاهش‌ها در بازار پلی‌اتیلن سبک در بازار داخلی پنج ماه گذشته ایتالیا بسیار واضح‌تر و تند و تیزتر از پلی‌اتیلن سنگین فیلم باشد.

بازار پلی‌اتیلن خاورمیانه نیز روندی مشابه با بازار ایتالیا از خود نشان داده است. پس از آنکه روند بازار محصولات پتروشیمی در اواسط ماه آگوست سال جاری، با شیفت به سمت نزول، ریزشی شد تا ماه اکتبر متوسط قیمت واردات پلی‌اتیلن سبک در ترکیه با قیمت اندکی کمتر از پریمیوم معمول برای پلی‌اتیلن سنگین فیلم مورد معامله قرار گرفته است. پس از پایان تعطیلات سال نو در ترکیه در اوایل ماه اکتبر، به‌طور متوسط قیمت پلی‌اتیلن سبک حتی تا ارقامی پایین‌تر از پلی‌اتیلن سنگین فیلم در بازار واردات کاهش یافت. به غیر از روند نزولی جهانی، فشار رو به پایین در بازار اروپا که عرضه پلی‌اتیلن سبک را تسهیل کرد و نیز کاهش تدریجی ارزش یورو در برابر دلار، زمینه را برای بزرگ‌ترین‌ کاهش قیمت واردات پلی‌اتیلن سبک در میان سایر محصولات پلی‌اتیلن در ترکیه فراهم آورد.

براساس گزارش‌ها، در سه ماه گذشته قیمت پلی‌اتیلن سبک بیش از ۲۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داده؛ در حالی که پلی‌اتیلن سبک خطی و پلی‌اتیلن سنگین فیلم به ترتیب حدود ۱۸۰ و ۱۶۰ دلار کاهش قیمت داشته‌اند. در چین، فاصله قیمت پریمیوم سنتی پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی و نیز پلی‌اتیلن سنگین فیلم برای بیشتر ایام سال ۲۰۱۴ کاهش داشته است.

پلی‌اتیلن سنگین درظروف خانگی، اسباب بازی، لوازم پزشکی، فیلم‌ها و ظروف بسته‌بندی، بطری‌های قالب‌گیری شده دمشی، انواع قالب‌گیری تزریقی کاربرد دارد؛ ساخت انواع ظروف خانگی و بهداشتی همچون سطل، سبد، جعبه‌های حمل‌و‌نقل، انواع اسباب بازی و انواع لوازم پزشکی و صنعتی از کاربردهای پلی‌اتیلن سبک هستند.