جهان‌سهم: قیمت مس و دیگر فلزات اساسی روز گذشته در بورس لندن کاهش یافت. رشد ارزش دلار عامل اصلی این کاهش است البته دلایل دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. ارزش دلار در برابر سبدی از ۱۰ ارز معتبر به بالاترین میزان در پنج سال اخیر رسیده است. اقتصاددان‌ها در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ پیش‌بینی کرده‌اند خرده‌فروشی در آمریکا در ماه گذشته میلادی برای هشتمین ماه پی‌در‌پی افزایش یافته است. گزارش مربوط به این شاخص روز جمعه منتشر خواهد شد. خبرهایی که در ماه‌های اخیر از وضعیت اقتصادی در آمریکا منتشر شده مثبت بوده و باعث شده بانک مرکزی این کشور از سیاست‌های حمایتی خود بکاهد. این نهاد از دسامبر سال گذشته میلادی در هر نشست کمیته سیاست‌گذاری، خرید اوراق قرضه دولت را محدود کرده و در نشست اخیر خود خرید این اوراق را به کلی متوقف کرد. این اقدام سبب رشد قابل ملاحظه و پایای ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر شده است. البته کاهش قیمت مس حاصل یک خبر دیگر یعنی خبر افزایش ذخیره مس در انبارهای تحت نظارت بورس لندن نیز هست. این ذخیره روز

سه شنبه برای دومین روز افزایش یافته و به ۱۶۲ هزار تن رسیده است. تحلیلگران معتقدند رشد عرضه، افزایش ارزش دلار و کند شدن رشد اقتصاد چین عوامل اصلی ضعف بازار فلز سرخ هستند. از دید تحلیلگران تکنیکال اگر عامل حمایتی برای قیمت مس پدید نیاید شاهد کاهش قیمت‌ها به زیر ۶ هزار دلار در هر تن خواهیم بود.

در چین خبرهای اقتصادی در ماه‌های اخیر مثبت نبوده‌اند و نرخ رشد اقتصاد کند شده است. در بخش‌های خدمات و تولید کارخانه‌ای نیز رشد فعالیت‌ها کند شده است. نرخ تورم در حد ۶/۱ درصد باقی مانده که نشان می‌دهد تقاضای داخلی بالا نرفته و شاخص قیمت مصرف‌کننده کاهش یافته است. مجموعه عوامل یاد شده بازار فلزات اساسی را با نوعی رکود مواجه کرده و سبب شده قیمت‌ها یا کاهش یابند یا حول رقم‌های پایین نوسان کنند. البته دولت چین از ابتدای سال جاری میلادی برخی سیاست‌های انبساطی اتخاذ کرده، اما این برنامه‌ها برای بالا بردن نرخ رشد کافی به نظر نمی‌رسند. مقامات چین اجرای اصلاحات را در اولویت قرار داده‌اند و از دید آنها اگر این اصلاحات انجام شود و نرخ رشد کاهش یابد نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت.