خبرگزاری تسنیم: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به افزایش قابل توجه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، اگر حجم تقاضای یک محصول پایین‌تر از میزان عرضه باشد، عرضه‌کنندگان قیمت را کاهش می‌دهند. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت با بیان این مطلب افزود: این روزها با توجه به واقعی شدن قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا، برخی واحدهای تولیدی به افزایش قیمت مواد اولیه شان گلایه دارند، اما این تولیدکنندگان نباید نگران باشند، زیرا با آزادسازی قیمت‌ها تب خرید نیز کاهش می‌یابد و به تبع آن قیمت‌ها در روند نزولی قرار می‌گیرد. مجتبی خسرو تاج گفت: البته آمار بورس بیانگر آن است که نرخ تعداد محدودی از محصولات افزایش یافته و قیمت شماری از کالاها حتی در روند نزولی قرار گرفته است، با این تفاسیر در هفته‌های آتی باید در انتظار ادامه افت قیمت‌ها بود. وی تصریح کرد: در ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوعی نهفته است که دچار سوء برداشت شده است و منظور ما از تبصره بند ۲ این ابلاغیه، خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا نیست، بلکه تاکید بر استفاده از ابزار رقابت برای کاهش قیمت‌ها است؛ چرا که رقابت در معاملات بورس کالای ایران دو طرفه است به این معنا که رقابت تنها برای افزایش قیمت‌ها رخ نخواهد داد، بلکه امکان رقابت در جهت کاهش قیمت محصولات نیز وجود دارد.

خسروتاج افزود: بنابراین اگر در عرضه‌های اولیه در سطح قیمتی مطلوب عرضه‌کننده، معامله‌ای شکل نگیرد، سازوکار بورس کالا این امکان را می‌دهد که رقابت در جهت کاهش قیمت میان عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان شکل بگیرد.

معاون توسعه بازرگانی داخلی در این باره توضیح داد: زمانی که عرضه یک محصول بیشتر از تقاضاست، عرضه‌کنندگان برای فروش محصولات‌شان قیمت‌ها را به سطح پیشنهادی خریداران می‌رسانند که با توجه به رشد عرضه‌ها، این اتفاق به‌زودی افت قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت. خسروتاج با رد شایعه تغییر فرمول محاسبه قیمت محصولات پتروشیمی گفت: اینکه عنوان می‌شود فرمول قیمت که در ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است تغییر می‌کند، صحت ندارد و با توجه به اینکه امکان کاهش قیمت محصولات در تالار بورس نیز وجود دارد، تغییر این فرمول معنا پیدا نمی‌کند.