گروه بورس کالا: برخی اظهارنظرها از توافقی اولیه برای عرضه تمام محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران حکایت دارد. برخی منابع خبری با اتکا بر برخی اظهارنظرها اعلام کردند که در جلسه‌ای با حضور مدیران ارشد صنعت پتروشیمی، نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت و نماینده صنایع مصرف‌کننده مقرر شده که پتروشیمی‌ها تمامی تولیدات خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند. در صورت اجرایی شدن این توافق گام بزرگی در خصوص افزایش حجم تولید بسیاری از صنایع مصرف کننده مواد پتروشیمی برداشته خواهد شد.

مدتی است که شرایط تولید بسیاری از مصنوعات و کالاهای مرتبط با مواد پتروشیمی در شرایط مطلوبی قرار ندارد. کاهش نسبی عرضه‌ها در بورس کالا و افزایش شدید قیمت‌ها در بازار آزاد در مقایسه با بورس، افزایش قیمت‌ها و تضعیف تقاضا و مشکلات تولیدکنندگان داخلی، مشکلات تولید محصولات پتروشیمی در ماه‌های گذشته به تبع برخی رخدادها از جمله درخصوص خوراک و ... گوشه‌ای از مشکلات موجود در این صنایع بوده است.

این روند تا جایی پیش رفت که بسیاری از فعالان صنایع پلاستیک و نساجی به طور علنی زبان به انتقاد گشودند. مهم‌ترین دلیل انتقاد این دسته از تولیدکنندگان از ناکافی بودن عرضه‌ها در بورس کالای ایران نشأت می‌گرفت. این شرایط و پیگیری‌ها تا جایی پیش رفت که شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیدگی به این موضوع را به عهده صالحی‌نیا، معاون امور صنایع خود محول کرد.

به گزارش تسنیم، رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک با بیان اینکه شرکت‌های پتروشیمی متعهد شده‌اند تمام عرضه مواد اولیه خود را در بورس کالا عرضه کنند گفت: با تأمین مواد اولیه، مشکل تولیدکنندگان برطرف خواهد شد.

نصرالله رضا‌زاده با اشاره به اینکه در جلسه کارگروه تخصصی محصولات پتروشیمی مقرر شد تا شرکت‌های پتروشیمی تمام مواد خود را در بورس کالا عرضه کنند، اظهار کرد: پیش از این شرکت‌های پتروشیمی فقط نصف تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کرده و مابقی را در بازار آزاد به فروش می‌رساندند که همین امر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه خود به وجود آورده بود.

وی افزود: به این ترتیب با تأمین تمام نیاز داخل در خصوص مواد پتروشیمی، محدودیت مواد اولیه در بازار کاهش پیدا می‌کند. به گفته رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنعت پلاستیک، علاوه‌بر این قرار است هفته‌ای ۱۰ هزار تن مواد اولیه مورد‌نیاز مصرف‌کنندگان شیمیایی و تولیدکنندگان نساجی در بورس کالا عرضه شود.