سحر نمایشی: در حالی که اکثر فلزات اساسی متاثر از اخبار منتشر شده از بازارهای جهانی و نوسان‌های مثبت نرخ ارز، اوایل هفته پیش را با روند صعودی قیمت آغاز کردند، در اواخر هفته با اخبار منتشر شده از سوی چین روند نزولی را در پیش گرفتند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بلومبرگ سرعت رشد تولیدات صنعتی چین بسیار کند شده که پیش‌بینی می‌شود تقاضای وارداتی آینده این کشور به زودی کاهش محسوسی را برای فلزات اساسی تجربه کند. در همین حال اما قیمت‌ها در بورس شانگهای به جز آلومینیوم صعودی بوده است. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند که این روزها کاهش تقاضا در بازار فلزات پایه طبیعی است، چرا که در شرایط کنونی مسائل روانی حاصل از نوسانات نرخ ارز بر ترجیحات خرید و فروش سایه افکنده و در نتیجه کاهش قیمت‌ها سیگنال‌هایی به خریداران منتقل می‌کند که ممکن است به زودی به افزایش تقاضای کاذب در بازار منجر شود، اما در حال حاضر، معامله‌گران حاضر به خرید نیستند. البته پیش‌بینی از آینده بازار متفاوت است، از یک طرف به اعتقاد فعالان بازار بعید نیست افزایش قیمت‌ها با توجه به نوسانات نرخ ارز ادامه‌دار باشد اما از طرف دیگر کارشناسان نرخ ثابتی را برای فلزات رنگی در بلندمدت می‌بینند و معتقدند اگر روند بازار و قیمت‌گذاری کالاها در کانال عرضه و تقاضا صورت گیرد، روال قیمت‌ها به صورت طبیعی، بازار را پیش خواهد برد که این ناشی از سازوکار صحیح عرضه و تقاضا است؛ اما در صورتی که بازار دست‌کاری شده و با دخالت‌های نابجا مواجه شود، قیمت‌ها دچار آشفتگی خواهد شد.

بازار مس بی‌تقاضا شد

روند معاملات مس طی هفته گذشته به دلیل نوسانات قیمتی با رکود مواجه شد و قیمت مشخصی از این فلز در بازار آزاد داخلی وجود نداشت، اما به گفته برخی از فعالان بازار شنیده شده که این فلز با قیمتی بین ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان و تا ۲۱ هزار و ۵۶۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد. این در حالی است که آگاهان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند با توجه به آمارهای انتشاریافته از موجودی انبار LME، روند مثبت قیمت مس در بازارهای جهانی ادامه‌دار و بلندمدت باشد.

نیکل با شتاب پیش می‌رود

بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت طی هفته گذشته افت و خیز نرخ نیکل در بازارهای جهانی موجب افت قیمت و کاهش تقاضا در بازار داخلی این محصول نشد. البته قیمت نیکل در بازارهای جهانی نیز با توجه به حجم موجودی انبارها دورنمای مثبتی دارد و افت قیمت این فلز روز جمعه در بورس جهانی لندن موقتی بوده است. همچنین به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی زمینه افزایش قیمت نیکل را فراهم کرده است. هم‌اکنون نیکل در بازارهای داخلی با نرخ ۸۴ هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به یک ماه گذشته ۲۰ هزار تومان در هر کیلو افزایش قیمت داشته است.

روی تغییر مسیر داد

روی پس از مدت‌ها ثبات قیمت، تغییر مسیر داد و معاملات هفته گذشته را در بازارهای داخلی با روند صعودی پشت سر گذاشت. این فلز از ابتدا تا انتهای هفته تقریبا روزی ۵۰ تومان افزایش نرخ را نسبت به‌روز قبل تجربه ‌کرد، به طوری که روز شنبه با قیمت ۷ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش ‌رسید، اما روز پنج‌شنبه گذشته نرخ

۷ هزار و ۹۰۰ تومان را هم تجربه کرد. به ‌این‌ترتیب جریانات هفته اخیر تنها توانست قیمت این فلز را ۲۰۰ تومان افزایش دهد. البته این در شرایطی است که طی دوازده ماه گذشته در بازارهای جهانی ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.