گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: آنچه که از اتفاقات این روزهای بازارهای طلا و ارز داخلی برمی آید همچنان مسیر تحولات طلای جهانی است که به بازارهای داخلی جهت می‌دهد و حداقل در یک ماه اخیر به شدت این بازارها را از خود متاثر کرده است.
آنچه اکنون کارشناسان و سرمایه گذاران داخلی با توجه به روند تغییرات اونس طلا پیش‌بینی می‌کنند، ادامه ریزش‌ها حداقل به میزان محدود است که بازارهای طلایی تهران را باز هم دنباله‌رو خود خواهد کرد.
این در شرایطی است که از بهای سکه‌های طلای بازار نقدی به میزانی کاسته شده که مدتی است با حباب منفی قیمت دست و پنجه نرم می‌کنند. به عبارت دیگر، ریزش شدیدتر بهای جهانی فلز زرد - در صورتی که شاهد نوسانات شدید قیمتی از سوی دلار در جهت افزایش بها در بازار داخلی نباشیم - به حباب منفی سکه دامن خواهد زد و این مساله رکود را در بازارهای طلا و سکه شدت خواهد بخشید، مگر اینکه در چنین زمانی خریداران با حجم بالایی وارد بازار شوند و سکه را از سقوط قیمت باز دارند.
آنچه که در هفته گذشته بر سکه نقدی گذشت، ریزش شدید قیمت در اولین روز هفته به دو دلیل بود؛ از یک سو افت شدید قیمت طلای جهانی و از سوی دیگر نتایج مثبت حاصل از مذاکرات روزهای پنج شنبه و جمعه (۱۶ و ۱۷ آبان) در ژنو، توانست بازار راکد و خاموش دلار و سکه را بیدار کرده و وادار به ریزش‌های شدید قیمتی کند. در این روز در شروع معاملات بازار نقدی سکه، از بهای سکه‌های تمام بهار طرح جدید و قدیم کمتر از ۳۰ هزار تومان کاسته شد و سکه‌های نیم و ربع هم کاهش قیمت ۱۳ و ۱۱ هزار تومانی را تجربه کردند. این روند کاهشی همراه با نوسانات فراوان همچنان ادامه پیدا کرد؛ اما در این میان دلار بازار آزاد نیز که هفته‌های آرام و با ثباتی را عمدتا در محدوده قیمتی ۳۰۰۵ تا ۳۰۱۵ تومان سپری کرده بود، در آغاز هفته و متاثر از خبرهای خوش و امیدوارکننده، وارد کانال ۱۲۰۰ تومانی شد و به ریزش بهای سکه دامن زد.
حال نوبت بازار آتی سکه‌های طلا بود تا با نگاهی به اوضاع و احوال دلار و سکه نقدی، روز معاملاتی خود را آغاز کند. این بازار در آغاز معاملات خود از بهای تمام سررسیدها به جز سکه اسفند، کمتر از
3 درصد کاست.
روز شنبه آتی سکه میهمان جدیدی داشت که سررسیدهای جاری آن را به پنج عدد افزایش می‌داد. سکه سررسید اسفندماه از این روز وارد بازار آتی شد تا معامله‌گران فرصت انتقال موقعیت‌های خود از سررسیدهای نزدیک به دور را به مدت یک هفته تا خداحافظی سکه آبان از این بازار، داشته باشند. قرار است فردا آخرین روز معاملاتی سکه سررسید آبان باشد و پس از آن دوباره تعداد سررسیدهای جاری بازار آتی، به چهار سررسید خواهد رسید. ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﺤﻮﻳﻞ در ﻗﺮارداد آتی ﺳﻜﻪ آﺑﺎن در روزﻫﺎی 27 و 26 آﺑﺎن 1392 ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺿﻮاﺑﻂ اعلام شده در سایت بورس کالای ایران اﻧﺠﺎم ﺧﻮاﻫﺪ شد؛ ﻟﺬا ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺸـﺘﺮﻳﺎن ﻓﺮوﺷﻨﺪه و ﺧﺮﻳﺪار دارای ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺗﻌﻬﺪی ﺑﺎز، ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺳﻜﻪ ﺧﻮد از طریق شعب منتخب بانک سامان (اعلام شده در سایت بورس کالا) اﻗﺪام کنند.
با وجود اینکه آغاز هفته گذشته برای بازارهای ارز و سکه با ریزش‌های چشمگیری به نسبت یک ماه اخیر همراه بود، اما نتوانست خریداران را به میزان قابل توجهی وارد بازار کند چراکه هنوز خبرهای تکمیلی از مذاکرات ژنو در راه بود و این امید وجود داشت که این ریزش‌ها در روزهای آتی تداوم داشته باشد و بتوان خرید را در قیمت‌های پایین تری صورت داد. در همین شرایط، روز شنبه گذشته که مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا از حدود ظهر آغاز شد، سیگنال‌های ضدونقیضی از این نشست در خبرگزاری‌های مختلف منتشر می‌شد که موجب می‌شد بازار نقدی و آتی سکه نوسانات فراوانی را تجربه کنند. اما در عین حال سررسیدهای آتی سکه، همچنان دامنه محدودی را برای نوسان قیمت انتخاب کرده بودند و تنها در محدوده کمتر از سه درصد نوسان می‌کردند. به همین دلیل به اعتقاد برخی تحلیلگران واکنش روز شنبه این بازار و ریزش نسبتا شدید قیمتی آن (کمتر از 30 هزار تومان) با نگاه این بازار به روند اونس طلا روی داده و ارتباطی با رویدادهای ژنو نداشته است. این در حالی بود که بازار نقدی روز شنبه شاهد تغییرات قیمتی فراوانی بود. اما ورق در روز یکشنبه به گونه‌ای برگشت که نشان می‌داد بازار روز شنبه قطعا از نتیجه مذاکرات نیز متاثر بوده است.
روز یکشنبه نه تنها خبری از ریزش شدید قیمتی نبود بلکه بر بهای دلار و سکه افزوده هم شد. وقتی صبح روز یکشنبه مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بدون دستیابی به توافق پایان یافت، عکس العمل بازار طلا و سکه تهران، افزایش بها در شرایطی بود که اونس طلا روی قیمت 1288 دلار در پایان معاملات روز جمعه، ثابت مانده بود.
بازگشت معاملات آتی سکه به روال چند هفته اخیر در روز یکشنبه نشان داد که تمایل بازار تا زمانی که موفق به پیدا کردن مسیر اصلی خود شود، همچنان به کاهش نوسانات قیمتی و افت خرید و فروش‌ها است. به هر حال به نظر نمی‌رسد حداقل تا فرارسیدن موعد نشست بعدی با 6 قدرت جهانی، بازارهای ارز، سکه و طلای داخلی باز هم به غیر از تغییرات اونس طلا، به سیگنال دیگری واکنش مشخص نشان دهند. آنچه که به نظر می‌رسید در روزهای پیش رو بر بازارهای ارز و طلای داخلی اثرگذار باشد، علاوه بر اونس طلا و مذاکرات پیش رو در 20 نوامبر، تغییر نرخ سود سپرده‌های بانکی بود که قرار بود در جلسه مورخ 28 آبان شورای پول و اعتبار بررسی شود و انتظار می‌رفت این بار نتیجه این بررسی بازارها را نوسانی کند اما در چنین شرایطی روز سه‌شنبه گذشته، شورای پول و اعتبار پس از پایان آخرین جلسه خود بر تداوم نرخ‌های فعلی سود بانکی، تاکید کرد. در این جلسه شورا ضمن تاکید بر لزوم مهار تورم، با هدف ثبات بخشی به اقتصاد و احیای رشد اقتصادی در کشور، مقرر شد وضعیت کنونی نرخ‌های سود بانکی ادامه یابد. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد در جلسه 28 آبان تصمیمی پیرامون نرخ سود سپرده‌های بانکی اتخاذ شود و بنابراین موجبات نوسانی شدن بازار را هم فراهم نخواهد کرد. پیرامون اتفاقات بازار آتی سکه، از اوایل مهرماه تاکنون نمودار تغییرات قیمتی روزانه سررسیدهای جاری آتی سکه تبدیل به خط صافی شده که نشان از نبود نوسان در بازاری راکد و خاموش داد، چراکه حجم داد و ستدها نیز به شدت کاهش داشته و رغبتی در معامله‌گران برای حضور فعال در این بازار دیده نمی‌شود. بازار نقدی سکه نیز همین وضعیت را دارا است و به گفته رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، حجم خرید و فروش در این بازار نیز به شدت افت کرده است و نگاه مردم به طلا به عنوان کالایی برای سرمایه گذاری، از بین رفته است.
این مساله در کنار پیش‌بینی‌های کاهشی از روند قیمتی اونس طلا، فعالیت کنونی آتی سکه را زیر سوال می‌برد چراکه این بازار در شرایطی شکل گرفت که روند قیمت‌ها به گونه‌ای صعودی شده بود که نیاز به بازاری برای کنترل این افزایش بی رویه قیمت احساس می‌شد و حالا سوال اینجا است که با شرایط فعلی آیا تداوم فعالیت آتی سکه به نظر منطقی می‌رسد؟ یکی از مزایایی که برای بازار آتی برشمرده‌اند و بازار نقدی فاقد آن است، امکان نوسان‌گیری در شرایط منفی و نزولی است؛ یعنی در بازار آتی امکان فروش سکه، بدون در اختیار داشتن آن وجود دارد. یکی از استراتژی‌هایی که در شرایط کاهشی می‌توان اتخاذ کرد، ایجاد موقعیت فروش در سررسیدی است که انتظار کاهش نرخ آن را داریم تا در زمان پیش‌بینی افزایش بها، با خرید همان سررسید از اختلاف قیمتی ایجاد شده در آینده، سود ببریم؛ اما در شرایط فعلی که پیش‌بینی برای بالا رفتن بهای سکه نقدی وجود ندارد، خریداری هم وارد این بازار نمی‌شود تا به افزایش حجم معاملات کمک کند. حجم قراردادهای معامله شده در دوشنبه هفته گذشته در مجموع سررسیدهای این بازار به 1976 قرارداد برای چهار سررسید رسید. روز گذشته در معاملات بازارهای جهانی باز هم از بهای طلا کاسته شد و در کمترین قیمت - تا لحظه تنظیم این گزارش - به 1281 دلار هم رسید و به این ترتیب نشان داد که اظهارات خانم یلن هم تاثیری بسیار کوتاه‌مدت بر این بازار داشته است. به این ترتیب در حالی که بهای دلار همچنان بدون نوسان است و جهتی به سکه‌های نقدی و آتی نمی‌دهد و از سوی دیگر پارامتر خاصی که فعلا بازارها را هیجانی کند به چشم نمی‌خورد، برای امروز تغییرات قیمتی در جهت افزایش بها در بازار سکه مورد انتظار نیست.


اظهارات «یلن» هم نتوانست طلا را به کانال ۱۳۰۰ دلاری بازگرداند
گروه بورس کالا - روند نزولی قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی، روز جمعه (۱۷ آبان) با انتشار گزارش وزارت کار آمریکا پیرامون ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و در کنار آن افزایش رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه سوم امسال، وارد کانال جدیدی شد.
در این روز بازار طلا شاهد سقوط قیمتی شدیدی بود که باعث شد بهای این فلز در کمترین سطح، به ۱۲۸۲ دلار در هر اونس رسیده و در نهایت هم بر بهای ۱۲۸۸ دلار ثابت شود؛ یعنی ریزش ۱۲ دلاری به نسبت قیمت ثبت شده در پایان معاملات روز پنج‌شنبه برای این فلز. بر اساس گزارش وزارت کار این کشور، اقتصاد ایالات متحده طی ماه اکتبر، ۲۰۴ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده - که بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود - که این مساله نشانگر بهبود نسبی وضعیت اشتغال بوده و گمانه‌زنی‌ها در خصوص متوقف شدن محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری فدرال رزرو را افزایش داد. با از سرگیری معاملات طلا در بازارهای بین المللی در دوشنبه گذشته، باز هم از قیمت جهانی طلا کاسته شد به نحوی که در کمترین بها وارد سطح ۱۲۷۰ دلاری هم شد و در نهایت در پایان معاملات این روز رقم ۱۲۸۲ دلار در هر اونس را به ثبت رساند.
از سوی دیگر، تصمیم بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره نیز از دیگر دلایل این افت قیمت بود که روز دوشنبه بسیار شدت گرفت. گرچه آمارهای اخیر از بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا حکایت داشتند، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هنوز تا دستیابی به اهداف نرخ تورم و اشتغال فاصله زیاد است و احتمالا در آخرین نشست امسال بانک مرکزی آمریکا، تصمیم بر این خواهد شد تا خرید اوراق قرضه به میزان فعلی تداوم یابد، چراکه فدرال رزرو نباید برای متوقف کردن محرک پولی، تنها به آمارهای یک ماهه توجه کند. اما با این وجود بسیاری از سرمایه گذاران همچنان بر موضع خود مبنی بر اینکه بانک مرکزی آمریکا به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی از میزان خرید اوراق قرضه خواهد کاست، پابرجا هستند و این موضع قوی موجبات نزول قیمت طلا را فراهم کرده است. قیمت طلا تا سه شنبه گذشته، با افت شدیدی روبرو شد که علت اصلی آن همان انتشار آمارهای مثبت نسبت به عملکرد اقتصادی آمریکا و کاهش نرخ بهره بانکی اروپا بود. جانت یلن نامزد پیشنهادی اوباما برای احراز پست ریاست فدرال رزرو، روز پنج شنبه، پیش از نشست سنای آمریکا برای بررسی صلاحیت پست پیشنهادی، تاکید کرد که عملکرد بازار کار آمریکا بسیار کمتر از حد انتظار بوده است و در شرایط کنونی باید به اجرای سیاست‌های محرک پولی با هدف حمایت از رشد و رونق اقتصادی
ادامه داد. همین اظهارنظر - که البته اصلا از سوی وی دور از انتظار نبود - موجب شد تا روز پنج‌شنبه، برای دومین روز متوالی بر بهای فلز زرد در بازارهای جهانی افزوده شود.
با این وجود این افزایش قیمت نتوانست بهای این فلز را حتی به ۱۲۹۰ دلار در پایان معاملات این روز نزدیک کند و نهایت اونس طلا با قیمت ۱۲۸۷ دلار از بازار خداحافظی کرد. در همین حال تجزیه و تحلیل آماری کارشناسان اقتصادی بلومبرگ نشان می‌دهد که روند صعودی واردات و خرید طلا از سوی بانک مرکزی چین موجب خواهد شد تا این کشور طی ۱۰ سال آینده ذخایر خود را به سطح ذخایر طلای آمریکا برساند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بازار طلای جهان در حال انتقال از غرب به کشورهای شرقی به خصوص چین و هند است و این مساله دورنمای حفظ ارزش طلا برای بلند مدت را تقویت می‌کند. با این وجود تحلیلگرانی هم هستند که معتقد به کاهش بهای طلا در کوتاه‌مدت‌اند. به باور این گروه، کاهش قیمت طلا به مرز ۱۲۷۰ دلار در هر اونس نشان می‌دهد که روند نزولی قیمت این فلز گرانبها ادامه خواهد یافت و به زودی شاهد قیمت ۱۰۰۰ دلار برای طلا خواهیم بود. یکی از دلایل این دسته از تحلیلگران برای ادعای خود این است که ادامه روند نزولی قیمت طلا در شرایطی رخ داده است که تقاضای طلا در بازار هند - بزرگ ترین بازار طلای جهان - با کاهش چشمگیری روبه‌رو‌ شده و همچنین امیدواری‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا موجب افزایش ارزش دلار شده است.