تلاش‌ها برای آزادسازی صادرات فولاد قوت گرفت

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: تالار صنعتی بورس کالا در نخستین روز از معاملات محصولات فولادی خود در هفته جاری، چهار سبد میلگرد و تیرآهن را در قالب قراردادهای نقد و سلف روی تابلو عرضه برد که در میان آنها، سبد میلگرد آذر فولاد امین برای اولین بار بود که از سوی این شرکت عرضه می‌شد. در خصوص این شرکت تازه‌وارد باید گفت، درخواست پذیرش میلگرد تولیدی آذر فولاد امین در خرداد سال جاری به بورس کالا ارائه شده بود که در نهایت پس از طی مراحل قانونی مورد تصویب این نهاد مالی قرار گرفت. از سوی دیگر این واحد تولیدی متعهد شده علاوه بر اینکه در صورت تقاضا حداقل دو بار در ماه عرضه میلگرد داشته باشد، بلکه ۶۵ درصد از تولیدات خود را نیز فقط در بورس ارائه کند. به هر طریق روز گذشته فولادسازان خصوصی عرضه‌کننده در بورس کالا به رغم آنکه نرخ پایه میلگردهای خود را کاهش داده بودند، اما رغبتی را که انتظار داشتند از جانب معامله‌گران ببینند، مشاهده نکردند و همچون روزهای پیش بازهم عدد صفر بود که در ستون تقاضای تابلوی معاملات خودنمایی کرد. سلف تیرآهن ۱۴ مجتمع جهان فولاد غرب با بهای ۱۸۵۲ تومان، نقدی سبد میلگرد فولاد امیرکبیر خزر، فولاد آلیاژی ایران و آذر فولاد امین به ترتیب با نرخ پایه ۱۷۵۰، ۱۷۶۰ و ۱۷۷۵ تومان محصولاتی بودند که در این روز بی‌خریدار ماندند. کارگزاران، نوسانات ناهمگون کاهشی یا افزایشی نرخ ارز در چند روز گذشته در پاسخ به اخبار متفاوت سیاسی و حواشی آن را دلیل بی‌رونقی معاملات در روز یکشنبه می‌دانند و معتقدند: در شرایط فعلی صرف‌نظر از اینکه نرخ ارز در چه سطی می‌ایستد، ثبات آن و دور بودن از جهش‌های شدید کاهشی یا افزایشی است که به تولید‌کننده‌ها و معامله‌گران دید روشن و شفافی از وضعیت پیش‌رو و تصمیم‌گیری در مورد خرید یا عدم خرید محصولات فولادی را می‌دهد. در واقع به گفته یکی از کارگزاران، ثبات نرخ ارز و آرامش در بازارهای موازی است که با خود تعدیل قیمت‌ها و ثبات نرخ در سایر بازارهای کالایی از جمله فولاد را به ارمغان می‌آورد، در حالی‌که در شرایط نوسانات پردامنه ارز، بسیاری از تصمیم‌گیران اقتصادی و فعالان بازار دچار تردید و ریسک گریزی نسبت به انجام معاملات در بازار آهن می‌شوند.

علاوه بر این در بازار فولاد نیز قیمت آهن‌آلات رقم‌های ناهمگونی را نسبت به روز گذشته به ثبت رساند. در واقع به دنبال افزایش نرخ ارز و طلا در ساعات ابتدایی معاملات در بازار آزاد، بهای مقاطع فولادی تولید داخل نیز تحت تاثیر قرار گرفت که در نتیجه آن برخی مقاطع، کاهش قیمت و بعضی دیگر ثبات و افزایش نرخ را از خود نشان داد. به گفته یکی از تجار، اگر به تبعیت از توقف نوسانات هیجانی در بازارهای موازی، ثبات قیمت‌ها به بازار آهن بازگردد می‌توان نسبت به بهبود روند معاملات در روزهای آتی خوشبین و امیدوار بود، اما مادامی که هر روز تغییر جهت‌های معکوس قیمتی در بازار آزاد دیده شود، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای رونق مبادلات متصور بود. بر این اساس کارگزاران بورس کالا و معامله‌گران بازار متفق‌القولند که تثبیت نرخ ارز چاره‌ساز بخشی از مشکلات ناشی از کمبود تقاضا است. از سوی دیگر در شرایطی که شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار آهن نیز در حال عمیق‌تر شدن است، نایب رییس انجمن فولاد از صدور مجوز ۱۵۰ هزار تنی صادرات محصولات فولادی خبر داد و اعلام کرد: صدور این میزان مجوز برای صادرات، به منزله روزنه امیدی برای تولیدکنندگان فولاد در کشور است و این درحالی است که این انجمن خواستار آزادسازی کامل صادرات محصولات فولادی و حذف کلیه ممنوعیت‌ها است. حمیدرضا طاهری‌زاده در گفت‌و‌گو با «ایلنا» شرکت‌هایی را که قادر به دریافت مجوز ۱۵۰ هزار تنی فولاد در هر ماه شده‌اند، فولاد آذربایجان، گروه ملی فولاد، فولاد آلیاژی ایران، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه و فولاد خراسان عنوان کرد و افزود: در خلال ۶ ماه گذشته کمبود نقدینگی کارخانه‌های تولیدی، کمبود شمش و نداشتن بازار فروش موجب شد تا با کاهش تولید محصولات فولادی در کشور مواجه باشیم.

به این ترتیب به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای تحرک بخشیدن به سمت عرضه مصنوعات فولادی برای کم کردن شکاف میان عرضه و تقاضا در حال قوت گرفتن است که اگر این امر به خوبی محقق شود می‌توان امیدوار بود هم ارزآوری مناسبی برای واحدهای عرضه کننده فراهم شود و هم دامنه بازارهای مقصد صادراتی به بیش از دو کشور عراق و افغانستان گسترش پیدا کند.