سامانه نرم‌افزاری بازرسی و امور اعضا (سابا) با هدف افزایش دقت، سرعت، شفافیت و تسهیل تبادل اطلاعات فیمابین کارگزاران و بورس کالای ایران، راه‌اندازی شد.
محمدرضا بهنام زاده، مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اعلام این خبر و با بیان اینکه این سامانه با هدف حذف و کاهش کاغذ بازی در رویه کاری و اداری مابین کارگزاران و بورس کالا و الکترونیکی کردن بخشی از فرآیندها ایجاد شده است، گفت: پیش از راه‌اندازی «سابا» دسترسی آنی به اطلاعات شرکت‌های کارگزاری امکان‌پذیر نبود و به تبع آن ارائه گزارش‌هایی در این خصوص به ذی نفعان زمانبر بود و گاهی اوقات جهت تهیه گزارش باید از کارگزاران استعلام به عمل می‌آمد که همین امر سبب افزایش زمان ارائه گزارش می‌شد.
وی ادامه داد: هم‌اکنون با استفاده از این سامانه، هر گاه تغییری در شرکت‌های کارگزاری صورت گیرد، این شرکت‌ها تغییرات را اعمال می‌کنند و بازرسی پس از احراز صحت اطلاعات دریافتی، آنها را تایید می‌کند و پس از این مرحله واحدهای مختلف بورس کالا به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهند کرد و دیگر نیازی به نامه‌نگاری واحدهای دیگر بورس جهت دستیابی به اطلاعات مورد نیازشان با مدیریت بازرسی و امور اعضا نخواهد بود.
مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران تشریح کرد: «سابا» از بخش‌های مختلفی مانند تنظیم برنامه سالانه مدیریت، اطلاعات پایه شرکت‌های کارگزاری، تضامین کارگزاران نزد بورس، مجوزهای فعالیت کارگزاران، اسناد و مدارک گزارش‌های مالی ماهانه و صورت‌های مالی حسابرسی شده کارگزاران و نیز اسناد و مدارک مربوط به بازدید از دفاتر شرکت‌های کارگزاری تشکیل شده است.
بهنام زاده با بیان اینکه در فاز بعدی، بعضی دیگر از فرآیندها به این سامانه اضافه خواهد شد، به تشریح مزیت‌های این سامانه پرداخت و توضیح داد: از این به بعد، امور مربوط به گزارش‌های مالی ماهانه کارگزاری‌ها به شکل الکترونیکی انجام خواهد شد که نتیجه این کار کاهش حجم کاغذ، رفع مشکل بایگانی و تسهیل جست‌وجو در بایگانی خواهد بود. همچنین کارگزاری‌ها با استفاده از این سامانه، صورت‌های مالی خود را به همراه گزارش حسابرس و بازرسی قانونی، گزارش هیات‌مدیره به مجمع و صورتجلسه مجمع را به صورت الکترونیکی خواهند فرستاد و با توجه به اینکه تمامی رویه‌ها الکترونیکی است تمام وقایع قابل ثبت و پیگیری خواهد بود.
به گزارش «ایسنا»، مزایای این نرم‌افزار به همین جا ختم نمی شود. این نرم‌افزار امکاناتی را به بخش بازرسی خواهد داد تا بتواند به بهترین نحو مقررات را پیاده و امور را تسهیل کند. بهنام زاده معتقد است که به غیر از موارد ذکر شده، این سامانه در دو زمینه مجوزهای فعالیت کارگزاری‌ها و بحث بازدید از دفاتر شرکت‌های کارگزاری، کمک شایانی به مدیریت بازرسی و امور اعضا خواهد کرد.
وی در پایان گفت: این سامانه قبل از پایان
مدت زمان مجوزهای فعالیت، مجوز مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره کارگزاری‌ها، به کارگزاری و بورس هشدار می‌دهد تا نسبت به تمدید مجوز اقدام کنند. همچنین این سامانه، امکان نظارت بر کار مدیریت بازرسی و امور اعضا را به صورت آنلاین جهت سطوح بالاتر فراهم می‌آورد که همین امر سبب شفافیت بیشتر عملکرد این مدیریت می‌شود.
از طرفی کارگزاران می‌توانند وضعیت خود را در هر یک از مراحل بررسی گزارش‌های مالی ماهانه، بررسی صورت‌های مالی حسابرسی شده و بازدید صورت گرفته از کارگزاری، مشاهده کرده و گزارش‌های مورد نیاز خود را با توجه به سطح دسترسی که دارند، از سامانه استخراج کنند.