گروه بورس کالا - طی هفته گذشته میانگین نرخ میلگرد از یک هزار و 670 تومان به یک هزار و 700 تومان رسید، اما تیرآهن فقط یک تا 2 هزار تومان در هر شاخه رشد کرد.
البته طی هفته میانگین قیمت‌ها در روزهای دوشنبه و سه شنبه تا حدودی ارزان شد، اما نگرانی از قطع کامل روند اختصاص ارز به واردات شمش فولاد باعث شد تا از روزسه‌شنبه دوباره قیمت‌ها روند افزایشی به خود بگیرد.

از این‌رو با در نظر گرفتن این موضوع بیشتر معامله‌گران انتظار افزایش نرخ شمش وارداتی را دارند، اما در عین حال انتظار رشد بیشتر قیمت میلگرد را هم ندارند. اما از سوی دیگر در صورتی که نرخ ارز نیز روند رو به رشد خود را در بازار ادامه دهد با درنظر گرفتن اینکه از این پس واردات شمش تنها با ارز آزاد انجام می‌گیرد، دور از ذهن نیست که شاهد تثبیت قیمت میلگرد و شمش در سطوح فعلی یا حرکت دوباره این کالاها باشیم.
البته از سوی دیگر در صورتی که تقاضاهای عمرانی و عمده همچنان که در هفته‌های اخیر بسیار محدود بوده، حضور کمی در بازار داشته باشد، احتمال کاهش نرخ از سوی عرضه کننده‌ها نیز می‌رود؛ چرا که در حال حاضر رشد قیمت‌ها بیشتر از آنکه از سوی کارخانه‌ها صورت گرفته باشد، توسط تجار و با انتقال کالا بین تولیدکننده‌ها انجام شده و در صورتی که تقاضا در سطح پایینی باقی بماند امکان عقب نشینی بازار از نرخ‌های فعلی و تجدیدنظر تجار در قیمت‌ها وجود دارد، به خصوص که موجودی انبارها بالاست و بیشتر خریدهایی که در ماه‌های اخیر انجام گرفته بیشتر با وجوه تجار بوده نه با اعتبار و تسهیلات، در نتیجه به نظر برخی از کارشناسان بازار در صورتی که همچنان با کاهش تقاضا روبه‌رو شویم دو احتمال وجود دارد یا با رکود تورمی در بازار مواجه شده و قیمت‌ها همچنان در همین سطوح باقی می‌ماند یا اینکه با کاهش تقاضا فروشنده‌ها کالاهایی را که پیش از این با نرخ‌های پایین‌تر خریده‌اند در بازار عرضه کرده و موجب تعدیل در نرخ‌های موجود خواهند شد‌.
البته تنها نکته قطعی که می‌توان در مورد بازار مطرح کرد این موضوع است که اصولا تصمیم‌گیری و پیش‌بینی دقیق از آینده به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست و دقیقا به همین دلیل است که هفته گذشته نه تقاضای زیادی در بازار وجود داشت و نه فروشنده‌ها اقدام به عرضه کالا در بازار می‌کردند و احتیاط زیادی در بازار دیده می‌شد. در هر صورت با در نظر گرفتن اینکه عرضه فولادسازان در بورس کالا همچنان محدود به چند شرکت دولتی است و رقابت هم همچنان ادامه دارد ، این احتمال که نوسان‌گیری به واسطه کاهش نرخ بورس و بازار به حداقل برسد هم به عنوان یکی از احتمالات است.
بی شک یکی از دغدغه‌های اصلی فولادسازان در حال حاضر تامین شمش برای ماه‌های آتی است و با در نظر گرفتن این نیاز و رشد قیمت‌ها در بازار داخلی، احتمال دارد در هفته‌های آتی واردکننده‌های زیادی اقدام به واردات شمش کنند؛ چرا که گفته می‌شود این افزایش قیمت‌ها تا حدودی انگیزه واردات با ارز آزاد را ایجاد کرده‌است.

رشد ۴۵ درصدی ارزش معاملات فیزیکی بورس کالا
در هفته گذشته (هفته دوم مردادماه)، 616 هزار و 736 تن انواع محصولات صنعتی، معدنی، کشاورزی، نفتی و پتروشیمی به ارزش بیش از 7 هزار و636 میلیارد ریال در تالار معاملات فیزیکی بورس کالای ایران دادو ستد شد که از نظر ارزش 45 درصد و از نظر حجم 16 درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران، در هفته جاری حدود ۴۱۸هزار تن کالا در گروه محصولات صنعتی و معدنی به ارزش بیش از ۵ هزارو ۵۱۴ میلیارد ریال دادو ستد شد.
همچنین در این هفته 395 تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش بیش از 4 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.
براساس این گزارش، در گروه فرآورده های نفتی و پتروشیمی ۱۹۸ هزار و ۳۳۶ تن کالا به ارزش ۲ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال خرید و فروش شد.