در هفته پیش رو؛ بازار آتی منتظر تغییرات بازار ارز
گروه بورس کالا - سردار خالدی: با وجودی که قیمت ارز در روز پایانی به بیش از دو هزار تومان رسید، اما قیمت سکه در قراردادهای آتی افت نزدیک به یک درصدی را تجربه کرد.

پیش‌بینی کامرز بانک از آینده طلا
دادوستد طلا در بازارهای جهانی دوباره با سیر نزولی همراه شد. پس از نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا در رابطه با سیاست‌های پولی و از سویی ناامیدشدن بازار از اعمال تصمیمات جدید، قیمت طلا با نوسان رو به پایینی مواجه شد، این در شرایطی بود که پس از نشست دو روزه فدرال رزرو اعلام شد سیاست‌های پولی تغییری نکرده و کمیته بانک مرکزی ایالات متحده (FOMC) متعهد شده تغییری در نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۱۴ ایجاد نکند، حتی براساس گزارش‌های سی ان بی سی (CNBC) پیش‌بینی شده این رقم تا پایان سال ۲۰۱۵ همان میزان اعلام شده کنونی (نزدیک به صفر) باشد.
تحلیلگران گزارش‌های چند روز گذشته سیاست‌های پولی بانک مرکزی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در قبال شرایط کنونی را مهم‌ترین علت نوسانات طلا می‌دانند، اما برخی گزارش‌ها همچون پیش‌بینی کامرز بانک حاکی از آن است که در درازمدت قیمت طلا به دلیل خریدهای بانک مرکزی سیر صعودی خواهد داشت.
گزارش‌های ماهانه اشتغال ایالات متحده از دیگر پارامترهایی است که می‌تواند تغییرات قیمت طلا به تاثیر از نوسانات دلار را توجیه کند. به باور اغلب کارشناسان، نوسانات فعلی طلا ادامه پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران بهتر است به تناسب اخبار و گزارش‌های منتشر شده موقعیت‌های خرید و فروش را جا‌به‌جا کنند.
ارز پاشنه آشیل تغییرات
در بازار داخلی به تبع از هفته‌های گذشته قیمت ارز تعیین‌کننده بود و کاهش قیمت‌ها تنها یک روز بیشتر دوام نیاورد و به تاثیر از نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار دادوستدها با افزایش محسوسی همراه شد. به نظر می‌رسد یکی از دلایل تحرکات مثبت قیمتی، تاثیر روانی عوامل برونزای سیاسی بوده که تا حدودی در التهاب بازار تاثیر گذاشته، اما موضوع دیگر مربوط به گمانه‌زنی‌ها پیرامون نبود ذخایر کافی ارز و از سویی افزایش سطح تقاضاها به تاثیر از همین موضوع بوده، در حالی که سه نرخی شدن ارز و اختلاف نظرها پیرامون تعیین نرخ ارز از مهمترین دلایل مثبت شدن قیمت ارز بوده، اما بانک مرکزی از تک نرخی کردن ارز سخن به میان آورده و بر این باور است که التهاب کنونی در بازار موقتی است. کارشناسان، هفته پیش رو را به تبع از سایر فاکتورهای موجود تا حدودی افزایشی می‌دانند، البته همچنان نگرانی‌ها بابت بازار ارز و از سویی تحرکات مثبت قیمتی با توجه به حذف ارز مسافرتی وجود دارد.
ارزش معاملات آتی به 5 تریلیون رسید
قیمت سکه در قراردادهای آتی به تبع بازار نقدی افزایش محسوسی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قیمت سکه در بازار آتی تاثیرپذیر از بازار ارز خواهد بود و نوسانات دلار تاثیرگذارترین عامل برای تغییر قیمت‌ها است. کارشناسان، تغییرات بازار داخلی را مقدم بر بازارهای جهانی می‌دانند و بر این باورند که امکان دوباره افزایش قیمت‌ها در صورتی که تحرکات بازار ارز ادامه پیدا کند وجود دارد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که قیمت دلار در دو روز پایانی اگر چه رشد داشته، ولی در بازار آتی افت و خیزها به تناسب آن افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.
در مجموع در مبادلات هفته گذشته تعداد 81 هزار و 693 قرارداد به ارزش 5 تریلیون و 804 میلیارد و 359 میلیون و 610 هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل افزایش محسوسی را تجربه کرد. همچنین طی هفته گذشته 457 قرارداد مردادماه به ارزش 34 میلیارد و 532 میلیون و 750 هزار ریال، 51 هزار و 491 قرارداد شهریورماه به ارزش 4 تریلیون و 96 میلیارد و 812 میلیون و 480 هزار ریال، 2 هزار و 829 قرارداد مهرماه به ارزش 235 میلیارد و 924 میلیون و 990 هزار ریال و 26 هزار و 916 قرارداد آبان‌ماه به ارزش یک تریلیون و 437 میلیارد و 89 میلیون و 390 هزار ریال معامله شد.
روند قیمت‌ها در بازار نیز به گونه‌ای بود که پس از افزایش محسوسی، درپایان هفته نسبت به ابتدای هفته کاهش اندکی داشت، به طوری که قیمت سکه سررسید مردادماه ۲ هزار و ۲۴۰ تومان (۲۹/۰ درصد)، سررسید شهریورماه ۳هزار و ۵۳۶ تومان (۴۴/۰ درصد)، سررسید مهرماه ۲ هزار و ۷۲۱ تومان (۳۳/۰ درصد) و سررسید آبان‌ماه ۲ هزار و ۶۹۲ تومان(۴۱/۰ درصد) افت داشت.