به گزارش «اینپیا» گرانی مواد اولیه طی روزهای گذشته، مشکلات زیادی را برای صنایع تکمیلی به‌وجود آورده و تولیدکنندگان صنعت پلاستیک می‌گویند این اتفاق باعث‌شده تا رکود در صنایع تکمیلی عمیق‌تر شده و کارگران زیادی در آستانه بیکاری قرار بگیرند، آن‌هم در شرایطی که کشور نیاز به اشتغال دارد. این مدیران می‌گویند اگر این وضعیت ادامه پیدا کند قطعا سال آینده سالی بسیار سخت‌تر از ۹۶ خواهد بود و این مشکلات برطرف نمی‌شود مگر با تغییرات فوری در سیاستگذاری دولت و توجه به اشتغال فعلی.

ولی ملکی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن دراین‌باره گفت: به هر حال باید قبول کرد که تغییرات نرخ ارز نوساناتی در پی دارد و ضرر و البته منفعت هم دارد. دولت سعی کرد نرخ ارز را در سال‌های گذشته تقریبا ثابت نگه دارد اما با افزایش ۲۵ درصدی نرخ ارز و بالا رفتن قیمت‌ها در فوب خلیج‌فارس طبیعی است که مواد پتروشیمی هم دچار تغییراتی شده است و تاثیر می‌گیرد. وی افزود: البته این امر برای صادر‌کننده خوب است چرا که بخشی از معاملاتش را با ریال انجام می‌دهد و گران‌شدن نرخ ارز برای او سود خواهد داشت اما برای تولیدات داخل مشکلاتی را ایجاد می‌کند. البته فقط نرخ ارز نیست که مشکلاتی را درست می‌کند ما به خاطر اینکه تولید ناخالص ملی پایینی داریم و مشکلاتی هم آمریکا برای پول‌هایمان درست می‌کند، با چالش روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: من فکر نمی‌کنم برای اشتغال در داخل مشکلی به‌وجود بیاید چون به هر حال این کالاها باید تولید شوند و مصرف‌کننده دارد، بنابراین تولید‌کننده هم اگر موادش را گران بخرد حتما گران‌تر می‌فروشد، نه اینکه کارخانه‌اش را تعطیل کند. عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این سوال که برداشته شدن معافیت مالیاتی در سال آینده باعث خواهد شد تا میل پتروشیمی‌ها به عرضه کالا برای تولید‌کننده داخلی کم شود و این نگرانی بزرگ صنایع تکمیلی است، گفت: قطعا صنایع پایین‌دستی مشکلاتی در این‌خصوص دارند که مرجع رسیدگی به آن شورای رقابت است.

وی اظهار کرد: من به‌عنوان نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران و عضو شورای رقابت می‌گویم قطعا به این مشکلات در شورای رقابت رسیدگی خواهیم کرد. از صنایع تکمیلی می‌خواهم مشکلات خود را به‌طور دقیق به شورای رقابت اعلام کنند، قطعا بررسی می‌کنیم و تصمیمی گرفته می‌شود که آسیب‌ها کمتر شود.