ظرفیت تولید تختال فولاد هرمزگان 2برابر خواهد شد

 وی محصول نهایی فولاد هرمزگان را تولید تختال با ظرفیت ۵/ ۱ میلیون تن در سال عنوان و تصریح کرد: در واقع عریض‌ترین تختالی که در ایران تولید می‌شود مربوط به فولاد هرمزگان بوده که طول تختال تولیدی آن بین ۶ تا ۱۲ متر است. مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به برنامه توسعه‌ای این شرکت در بازه زمانی ۳ ساله از سال ۹۶ تا ۹۸ خاطرنشان کرد: این برنامه براساس مدل توسعه تعالی برنامه‌ریزی شده است. وی درباره میزان تولید فولاد هرمزگان گفت: در صدر تولید فولاد کشور، فولاد مبارکه و پس از آن فولاد خوزستان قرار دارد و در این بین فولاد هرمزگان دارای سهم ۸ درصدی در کل کشور است. 

ارزانی میزان تولید فولاد هرمزگان را در ۹ ماه سال جاری یک میلیون و ۳۲ هزار تن برشمرد و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید این شرکت تا پایان امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد. مدیر عامل فولاد هرمزگان با بیان اینکه در ۹ ماه نخست امسال در بخش تولید از رشد ۳۰ درصدی برخوردار بودیم، تصریح کرد: در این چند ماه فراتر از ظرفیت اسمی کارخانه پیش رفته‌ایم، به گونه‌ای که در فروردین سال‌جاری در تولید آهن‌اسفنجی رکورد زده‌ایم.  وی میزان فروش و صادرات فولاد هرمزگان را در ۹ ماه سال جاری حدود ۱۹ هزار میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: از این میزان حدود ۸۳۲ هزار تن صادرات با رشد ۱۳ درصدی و حدود ۳۸۴ هزار تن عرضه در داخل با رشد ۴۰ درصدی بوده که حکایت از سهم ۷۰ درصدی صادرات در محصولات هرمزگان دارد اما سیاست کارخانه در گام نخست تامین نیاز داخلی است. ارزانی با تاکید بر اینکه تختال فولاد هرمزگان به لحاظ کیفیت یکی از بهترین‌های تختال‌ها در سطح کشور به شمار می‌رود در‌باره برنامه شرکت برای طرح‌های توسعه‌ای تصریح کرد: به منظور اجرای این طرح‌ها در انتظار تامین مالی هستیم. وی حجم قرارداد‌هایی که فولاد هرمزگان برای توسعه شرکت در دستور کار دارد را حدود ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

ارزانی چشم‌انداز فولاد هرمزگان را افزایش بهره‌وری و سرآمدی صنعت فولاد به‌عنوان قطب صادرات فولاد کشور و دستیابی به سهم حداقل ۸ درصدی تولید فولاد کشور دانست و افزود: ماموریت شرکت ایفای نقش راهبردی در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی در منطقه جنوب کشور با رویکرد توسعه پایدار به‌عنوان سازمانی سرآمد در صنعت فولاد است. وی با اشاره به اینکه سهم فولاد هرمزگان از تولید فولاد کشور ۱/ ۸ درصد است و این شرکت به مرحله سوددهی خود رسیده است، گفت: در سال ۹۴ بالغ بر ۱۵۳ ریال زیان به ازای هر سهم تقسیم کردیم و این زیان در سال ۹۵ به ۱۱۰ ریال رسید درحالی که براساس گزارش ۶ ماهه امسال سود به ۷۹ ریال رسیده است. وی تصریح کرد: این شرکت با ساخت و بومی‌سازی قطعات که می‌توان گفت فولاد مبارکه پیشرو بومی‌سازی تجهیزات صنعت فولاد درکشور است، توانسته ۲۸ میلیارد تومان صرفه‌جویی ایجاد کند. ارزانی با اشاره به حجم پایین تولید در برخی شرکت‌های فولادی خاطرنشان کرد: باید با ساخت واحدهای کوچک فولادسازی خداحافظی و واحدهای کوچک فولادسازی را درهم ادغام کنیم. وی با اشاره به سهم فولاد هرمزگان در چشم‌انداز فولاد کشور گفت: برنامه تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی جدی است و باید واحدهای فولادسازی در کنار آب‌های آزاد ساخته شوند تا با تولید اقتصادی و سودآوری همراه باشند. 

وی با بیان اینکه فولاد هرمزگان تنها تولید‌کننده مخازن CNG کشور است دریافت گواهی دو ستاره تعهد به تعالی جایزه تعالی سازمانی اروپا (EFQM) در سال ۹۶، صادر‌کننده برتر در سه سال متوالی اخیر، جایزه ملی تعالی آموزش در سال ۹۴، جایزه ملی تعالی سازمانی در سال ۹۶، دریافت گواهینامه بین‌المللی استانداردهای ISO۵۰۰۱:۲۰۱۱ و ISO۱۷۰۲۵:۲۰۰۵ را به‌عنوان بخشی از موفقیت‌های این شرکت در سال‌های اخیر خواند. مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به اقدامات زیست‌محیطی این واحد فولادسازی عنوان کرد: لایروبی و بسترسازی مسیل عبوری از منطقه ویژه اقتصادی، پایش و کنترل آنلاین آلاینده‌های زیست‌محیطی، اجرای نظام مدیریت پسماند ضایعات، بهبود عملکرد سامانه غبارگیرها برای جلوگیری از انتشار غبار در محیط، کاشت ۸ هزار نشا گل فصلی و اصلاح و ارتقای شبکه‌های تصفیه فاضلاب صنعتی فولادسازی جزو اقدامات زیست‌محیطی این واحد به شمار می‌رود. ارزانی در‌باره خواسته‌های شرکت فولاد هرمزگان از دولت و مسوولان استانی تصریح کرد: صنعت فولاد کشور نیازمند تعرفه‌های واردات به‌صورت نظام‌مند و هدفمند است و در بخش تسهیلات نیز باید نگاه‌ها به سمت وسوی واحد‌های تولیدی و اشتغال‌زا بیشتر شود. وی در‌باره خرید طرح صبا فولاد خلیج فارس از سوی فولاد هرمزگان گفت: فولاد هرمزگان برای طرح‌های توسعه نیازمند زمان است و موضوع صبافولاد خلیج فارس از طریق فولاد مبارکه در حال پیگیری است و هرمزگان هم از آن استقبال می‌کند.

مدیر عامل فولاد هرمزگان افزود: ادغام یکی از راهکارهای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ است؛ همچنین ادغام راهکاری برای کاهش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصول است و می‌بینیم که فولاد مبارکه با دارا بودن زنجیره، قدرت رقابت‌پذیری بالاتری نسبت به سایر فولادسازان دارد. وی درمورد اهداف صادراتی فولاد هرمزگان گفت: اسلب محصولی با بازارهای محدود در دنیا است و سالانه حدود ۲۰ میلیون تن آن مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. عمده صادرات فولاد هرمزگان به کشورهای جنوب شرق آسیا مثل تایلند، تایوان و هند است اما به کشورهای برزیل و کشورهای اروپایی نیز صادرات داشته‌ایم. ارزانی تصریح کرد: ۷۵ درصد از کل سفارش‌های خرید شرکت را مواد اولیه مانند گندله تشکیل می‌دهد که بیشتر از معادن کرمان تامین می‌شود.  وی با اشاره به اقدامات خوب فولاد هرمزگان در بحث مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت نیز افزود: حمایت از کنگره امام سجاد(ع)، حمایت از ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حمایت از هنرمندان و خانه مطبوعات استان، عقد قرار‌داد با بیش از ۵۰ مرکز ورزشی، حمایت از بنیاد نخبگان استان و... از اهم این اقدامات خواهد بود.