بررسی بازارهای کالایی نشان می‌دهد طی هفته گذشته قیمت مس ۳۶/ ۳ درصد افزایش یافت و آلومینیوم در همین دوره بیش از ۹ درصد رشد قیمت را به ثبت رساند. بهای سرب در هفته گذشته ۲ درصد و قلع در حدود نیم درصد رشد کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» قیمت نیکل همچنین در این مدت بیش از ۱۰ درصد رشد را به نام خود ثبت کرد، حال آنکه روی ۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. بر اساس آمارهای منابع معتبر بهای سنگ‌آهن در این مدت ۳/ ۴ درصد افزایش یافت و زغال‌سنگ نیز با رشد محدودی در اندازه ۳۵/ ۰ درصد مواجه شد، حال آنکه در این مدت فولاد در حدود یک و نیم درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.در بازار محصولات پتروشیمی نیز بهای این محصولات در هفته گذشته همپای محصولات نفتی و سایر بازارهای کالایی با رشد روبه‌رو‌ شد. اتانول در این مدت یک درصد و نفتا ۳/ ۱ درصد رشد کرد و پروپان نیز با ۴/ ۲ درصد رشد روبه‌رو‌ شد. سایر محصولات نیز از جمله پلی‌اتیلن‌ها، پلی‌پروپیلن‌ها، پلی‌استایرن‌ها و... همگی بین یک و نیم تا ۲ درصد رشد قیمت را در این مدت تجربه کرده‌اند که دلیل اصلی این امر نیز رشد قیمت نفت در این مدت گزارش شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» نفت آمریکا در این مدت ۲ درصد و نفت برنت ۹/ ۲ درصد رشد قیمتی را ثبت کرده‌اند که این موضوع خود را در بازار محصولات پتروشیمی نشان داده است. به این ترتیب در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نفت آمریکا به ۵/ ۵۸ دلار و نفت برنت به ۶۵ دلار رسید.

  بازارها تحت تاثیر دو عامل

کاهش قیمت دلار در سال ۲۰۱۸ در کنار رشد بهای انرژی دو عاملی هستند که طبق بررسی‌های بلومبرگ در سال آینده روی بازارهای کالایی اثرگذار خواهند بود. هفته گذشته شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر ۶۶/ ۰ درصد افت کرده و به ۳۱/ ۹۳ رسیده است. به این ترتیب هنوز روند کاهشی شاخص مشاهده می‌شود. نگاهی به نمودار حرکتی شاخص دلار در یک سال اخیر نشان می‌دهد که این نرخ از نوامبر که به بالاتر از ۹۵ نیز رسیده بود روند کاهشی به خود گرفته است. البته این نرخ در سپتامبر در محدوده ۹۱ واحد بوده و رشد کرده و این موضوع حکایت از نوسانات بالای مناسبات اقتصادی موثر بر نرخ‌های ارز در اقتصادهای مختلف دارد که در مجموع روی شاخص برابری دلار اثرگذار هستند.

در این بین بررسی‌ها نشان می‌دهند قیمت‌ها در بازارهای کالایی در حال حاضر به‌طور متوسط از قیمت‌های میانگین تاریخی بالاتر است که این مساله می‌تواند دو اثر را به همراه داشته باشد. نخست آنکه بالا بودن قیمت‌ها می‌تواند میزان عرضه را در بازارهای کالایی در سال آینده افزایش دهد. این مساله مخصوصا با تشویق تولیدکنندگان به تولید بالاتر از محصولات کالایی تقویت خواهد شد که می‌تواند روی روند رشد قیمت‌ها اثرات کاهشی بر جای بگذارد. مساله دوم اما تقویت خرید بیشتر کالاهای پایه و اساسی است که روی تقاضا و بالطبع قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود. به این ترتیب باید گفت وضعیت کنونی با چرخش‌هایی که در عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند بازار را در سال آینده مدیریت خواهد کرد و باید دید تا چه میزان متغیرهای موثر بلومبرگ یعنی ارز و انرژی به مسیرهایی که در پیش گرفته‌اند پایبند خواهند بود.

در این بین فایننشال‌تایمز روز گذشته در گزارشی اعلام کرد سرمایه‌گذاران کالاها در سالی که در حال پایان است، موفق عمل کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد آن طور که S&P GSCI Industrial نشان می‌دهد در سال آینده به کمک رشد اقتصادی جهانی می‌توان به رشد کالاها و بازارهای مربوطه امیدوار بود. در این رابطه چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ مصرف‌کننده‌های مواد پایه که نیمی از مواد خام جهان را مصرف می‌کند تاثیر بالایی بر این بازارها بر جای می‌گذارد. در این رابطه مشکل آلودگی در این کشور نیز موضوع مورد‌توجهی است به‌طوری که بازارهای آلومینیوم، سنگ‌آهن، فولاد و... را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.در این رابطه فایننشال‌تایمز نوشته آلومینیوم در این بین حتی از شانس بالاتری برخوردار است. گفته می‌شود طی ۵ سال آینده فقط ۲ میلیون تن تقاضا برای این محصول توسط این کشور ایجاد می‌شود که می‌تواند این محصول را بر مدار رشد قرار دهد.

رشد قیمت سنگ‌آهن با عیار بالاتر نیز موضوع دیگری است که تحت تاثیر مسائل زیست محیطی چین با رشد قیمت روبه‌رو‌ خواهد شد. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ نیز در تلاشند تا مانع از افت قیمت این محصول شوند. اما تحلیلگران و سرمایه‌گذاران همچنین رشد اقتصادی در خارج از چین را نیز مطرح می‌کنند و معتقدند با تکمیل سفارشات و فعالیت‌های تولیدی در کشورهای صنعتی کلیدی، می‌توان قیمت‌های کالاها را تقویت کرد.در مقابل اکثر تحلیلگران انتظار دارند که بازار مس در سال ۲۰۱۸ به‌طور گسترده‌ای متعادل شود و عرضه برای پاسخگویی به تقاضا کافی باشد. آنچه که می‌تواند تعادل را در این بازار ایجاد کند، یک رشته قراردادها است که برای سال آینده در کشورهای تولید‌کننده مهم مانند شیلی و پرو در دست اجرا است.منابع معتبر تخمین می‌زنند که تقریبا ۳۰ مجموعه مذاکرات طی ۱۲ ماه آینده تنظیم می‌شود که به‌طور بالقوه ۲۵ درصد عرضه جهانی مس را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این مجموعه قرارداد شامل اسکاندیدا، بزرگترین معدن مس در شیلی است.

بورس کالا