گام دوم عرضه نفت در بورس انرژی

 این موارد به معنی تغییر فازی جدید در بدنه بورس انرژی به شمار می‌رود که ساده‌ترین خروجی آن تقویت حجم معاملات به شمار خواهد رفت. دکتر سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درخصوص راه‌اندازی موفق اولین صندوق پروژه و ارزیابی این شیوه تامین مالی گفت: ویژگی‌های صندوق پروژه به گونه‌ای است که استفاده از این روش را از سایر مدل‌های مالی متمایز کرده و فعالان را به سمت استفاده از این روش سوق می‌دهد. این صندوق توانسته ضعف‌هایی را که در سایر روش‌های تامین مالی وجود دارد بپوشاند و بستر مناسب‌تری برای انجام معاملات نسبت به قبل رقم بزند.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل اولین صندوق بورس انرژی که پذیره‌نویسی شد، توانست موفق عمل کرده و با قوت به راه خود ادامه دهد. حسینی می‌گوید: بر همین مبنا و با تکیه بر چنین موفقیتی انتشار اوراق دو مرحله‌ای پروژه‌هایی همچون پروژه‌های نیروگاهی را در دستور کار قرار داده و انتظار بر آن است که صندوق سرمایه چنین پروژه‌ای را افزایش دهد. وی در ادامه تصریح کرد: امکان تامین مالی دیگر پروژه‌های صنعت نفت و گاز، از طریق این صندوق‌ها وجود دارد که بورس انرژی ایران درخصوص این پروژه‌ها در حال رایزنی است. مدیرعامل بورس انرژی در ادامه درخصوص آخرین وضعیت عرضه نفت خام در بورس انرژی تصریح کرد: با توجه به ماده ۴ برنامه ششم عرضه نفت خام از الزامات دولت و وزارت نفت است. وی افزود: در حال حاضر اقداماتی را درخصوص تنظیم اطلاعیه عرضه نفت خام با شرکت ملی نفت انجام داده‌ایم و در انتظاریم تا مصوبه‌ای از هیات وزیران دریافت کنیم. حسینی می‌گوید: پیش‌نویس این موضوع تنظیم شده است و امیدواریم به تایید هیات وزیران، وزارت نفت و شرکت ملی نفت نیز برسد.

وی در ادامه با توجه به آمادگی بورس انرژی برای عرضه نفت خام و همچنین وجود رینگ قدرتمند بین‌الملل در این بورس و موفقیت‌های آن در عرضه صادراتی فرآورده‌های نفتی، درخصوص پتانسیل عرضه محصولات سایر کشورها در این بورس تصریح کرد: در شرایط فعلی آمادگی پذیرش محصولات وارداتی و عرضه آنها را در بورس انرژی داریم. حسینی می‌گوید: ما در بورس انرژی ایران هیچ گونه محدودیتی درخصوص عرضه‌های وارداتی و مصرف برای کشورهای دیگر نداریم و در شرایط فعلی درخواست‌هایی هم از طرف برخی از کشورهای علاقه‌مند وجود داشته است که در حال بررسی آنها هستیم و امید داریم با سازوکاری که در دست طراحی است، بتوانیم این امر را هم تحقق ببخشیم.وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۲۰۰ شرکت خارجی جزو خریداران از بورس انرژی هستند و این در حالی است که عمده این خریداران را متقاضیانی از کشورهای همسایه، کشورهای منطقه قفقاز و به‌طور کلی کشورهایی که به‌طور سنتی خریدار نفت ایران بودند، تشکیل داده است. مدیر عامل بورس انرژی ایران در آخر درخصوص اینکه عرضه نفت خام می‌تواند برای چه کشورهایی جذاب باشد، ‌گفت: شاید بیشترین پتانسیل خرید نفت خام از بورس انرژی را کشورهای هند، چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی داشته باشند و تمام تلاش ما این است که دستورالعمل‌هایی را در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم این کشورها را جذب کرده و با آنها قراردادهایی را منعقد کنیم.