امکان تکمیل زنجیره گندم با عرضه آرد سبوس و دانه مرغی در بورس کالا

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،این موضوع از آن جهت رخ می‌دهد که هر محصول استراتژیک کشاورزی که کشف قیمت واقعی نشود و عرضه آن از مبادی قانونی صورت نگیرد، قطعا فساد در آن ایجاد خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گندم در بورس کالای ایران می‌تواند به کشف واقعی قیمت منجر شود. به‌علاوه اینکه با این کار دیگر شاهد حضور دلالان در این بخش نخواهیم بود.ضمن اینکه انتظار می‌رود با به کار گرفتن راهکارهای مناسب و با استمرار اجرای طرح قیمت تضمینی اهدافی نظیر کوچک شدن دولت، ارائه خدمات بهتر به کشاورزان، کاهش بار مالی دولت و سرعت در پرداخت مطالبات گندمکاران محقق شود.در همین ارتباط، یک تولیدکننده آرد گندم در استان کرمانشاه پیرامون عرضه آرد و گندم در بورس کالا و مزایای آن اظهار کرد: عرضه گندم در بورس کالا در قالب قیمت تضمینی طرح بسیار خوبی است و این امکان را فراهم می‌کند تا آردسازان نیاز خود را به گندم به سهولت تامین کنند. گسترش این طرح به تمام استان‌ها در آینده مزایای زیادی دارد.

غلامرضا میخ بر به مشکل تامین مالی آردسازان اشاره کرد و افزود: اقتضا می‌کند که ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت در اختیار خریداران گندم از بورس کالا قرار گیرد تا معضل تامین منابع مالی کارخانه‌های آردسازی برای خرید گندم، مرتفع شود.وی با بیان اینکه عرضه آزمایشی گندم در ۴ استان در بورس کالا شروع خوبی برای عرضه آرد و گندم صادراتی است، گفت: بورس بهترین عملکرد را در بازار محصولات کشاورزی دارد و با توجه به اینکه در کل مراکز استان‌ها شعب کارگزاری و تالارهای معاملاتی بورس کالا فعال هستند، یقینا عرضه کل گندم تولیدی در کشور امکان‌پذیر بوده و اقدام بسیار مثبتی است.به گفته این تولیدکننده آرد، الان زمان آن فرارسیده که عرضه گسترده گندم در کل استان‌ها از طریق بورس کالا انجام شود.

وی درخصوص تکمیل زنجیره تولید آرد و گندم در بورس کالا گفت: آرد و سایر استحصالات گندم از جمله سبوس گندم و دانه‌مرغی نیز همانند گندم می‌توانند در بورس کالا عرضه شوند چرا که در حال حاضر شبکه‌های مویرگی در این صنعت وجود دارد. به‌طوری‌که آرد تولیدی در استان کرمانشاه پس از حمل در استان تهران به نانوایی‌ها و مصرف‌کنندگان آرد عرضه می‌شود و برای کارخانه‌های آردسازی بهتر است تا آرد تولیدی خود را به جای مراجعه حضوری به در تک‌تک نانوایی‌ها، در بورس عرضه کنند.میخ بر درخصوص زیرساخت‌های لازم از جمله سیلو و انبارهای استاندارد برای ذخیره آرد جهت عرضه در بورس کالا، اظهار کرد: باید برای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز این امر با انجمن صنفی آردسازان تعاملات لازم شکل گرفته و تشکیلات منسجم و گسترده‌ای شکل گیرد؛ در این صورت، این تعاملات می‌تواند بسیار موثر واقع شود.این تولیدکننده آرد در بیان اثرات عرضه آرد و گندم در بورس کالا برای ایجاد شفافیت قیمتی و تنظیم بازار گفت: وقتی هر محصولی از جمله گندم و آرد وارد بورس شود، روند معاملات و قیمت آن خود به خود شفاف می‌شود. بورس یعنی شفافیت و یکی از ویژگی‌های مهم بورس کالا این است که بازار محصولات مختلف از یکسری رانت و مسائل خاص حاشیه‌ای دور می‌شود. آرد و گندم نیز در این بازار شفافیت قیمتی خود را پیدا کرده و از نظر کیفیتی می‌تواند ارتقا یابد.