آرامش نسبی در بازار پتروشیمی‌ها چهره غالب این بازار در هفته گذشته بود و خوش‌بینی‌های بیشتری به روزهای آتی معطوف شده است.به گزارش «نیپنا» معامله پلیمرها درهفته گذشته اوضاعی نسبتا مساعد داشت هرچند که با وجود رشد قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، حجم انتظارات از این بازار بالاتر بوده ولی باز‌هم شاهد بودیم که ۵۲ هزار و ۶۰۰ تن از انواع پلیمرها در این بازار مورد داد و ستد قرار گرفت ولی نزدیک به ۹ درصد کمتر از هفته مشابه بود.

دلیل کاهش نسبی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا را می‌توان کاهش ۳/ ۱ درصدی حجم عرضه، در کنار افت ۵/ ۱۵ درصدی تقاضا به‌شمار آورد که نشان می‌دهد بدنه بازار به استثنای گریدهای جذاب، همچون گذشته تمایلی به خرید از خود نشان نمی‌دهند.برپایه این گزارش، هفته گذشته شاهد رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا بودیم ولی نرخ‌ها در بازار آزاد تغییر چندانی نداشت که نشان می‌دهد بسیاری از اهالی بازار ترجیح می‌دهند کالاهای مورد‌نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند. از سوی دیگر شاهد افزایش عرضه گریدهای جذاب در بورس کالا بودیم که این نکته مثبت نشان می‌دهد که حجم معامله‌گریدهای رایج کاهش جدی‌تری داشته که نکته مطلوبی برای این بازار به‌شمار نمی‌آید. در هر حال ذات معامله بیش از ۵۲ هزار تن نکته مثبتی برای این بازار است ولی با توجه به وضعیت مطلوب معاملاتی در بازار محصولات شیمیایی، انتظارها از بازار محصولات پلیمری بیشتر از این ارقام است.نگاهی به متوسط معامله پلیمرها در یک سال اخیر نشان می‌دهد که حجم داد و ستد تغییر چندانی نداشته که نیاز به توجه بیشتر به این بازار و حمایت از صنایع پایین‌دستی را برجسته‌تر می‌سازد.

بازار پلیمرها در هفته گذشته شرایط نسبتا آرامی داشت و به‌رغم افزایش قیمت‌های پایه، شاهد رشد محسوس قیمت‌ها در بازار آزاد نبودیم که این سیگنال نشان می‌دهد حجم عرضه‌ها در بازار به اندازه کافی بالا هست و واحدهای مصرف‌کننده برای اغلب گریدهای رایج مشکلی را از جهت تامین مواد اولیه نداشته و ندارند. این در حالی است که التهاب در گروه‌های کالایی خاصی همچون پلی‌پروپیلن‌ها (شیمیایی و نساجی) و گریدهای لوله (پلی‌اتیلن‌های سنگین اکستروژن یا CRP۱۰۰) با افزایش حجم عرضه‌ها رو‌به‌رو شدند که با وجود تقاضای کافی در بازار، التهاب قیمتی محدود شد و البته امیدواری به افزایش حجم عرضه‌ها را نیز برجسته ساخت.این شرایط در نهایت موجب شد تا سفته‌بازی و واسطه‌گری کاهش‌یافته و به عبارت دقیق‌تر به حداقل خود برسد اما هنوز بازار تشنه این قبیل عرضه‌هاست و نگرانی‌های پیشین به‌صورت جدی در ذهن و بدنه بازار وجود دارد. به عبارت دقیق‌تر برای آرامش واقعی در بازار این گروه‌های کالایی به استمرار حجم عرضه‌های مورد‌نیاز، نیاز داریم و رشد عرضه‌ها در یک هفته مشخص و ادامه روند پیشین با قطره‌چکانی عرضه‌ها برای چند هفته آینده و باز‌هم عرضه گسترده نمی‌تواند به بهبود واقعی بازار و کاهش ذهنیت التهاب کمکی کند.رخدادی که در هفته‌های اخیر تجربه شد و پس از یک هفته رشد عرضه، مدتی بازار با کاهش عرضه‌ها دست در گریبان بود ولی باز هم در هفته گذشته با رشد عرضه‌ها رو‌به‌رو شدیم. در هر حال رشد عرضه‌ها آن هم برای گروه‌های کالایی جذابی همچون پلی‌پروپیلن‌های نساجی و شیمیایی قطعا سیگنالی مثبت محسوب می‌شود ولی بازی با عرضه و کاهش مجدد آن تنها بازی با بازار را در ذهن تداعی می‌کند که به پیگیری جدی‌تری نیاز خواهد داشت.

موارد فوق در حالی رخ می‌دهد که در هفته گذشته حجم عرضه PVC نزدیک به ۲۳۰۰ تن کاهش یافت که هنوز تاثیر چندانی در بازار نداشته و البته تقاضای موجود در بازار نیز با همین حجم عرضه‌ها و البته به همراه موجودی انبارها پوشش می‌یابد. در هر حال باید وضعیت بازار PVC را به دقت رصد کرد زیرا بی‌توجهی به آن می‌تواند نگرانی‌های جدیدی از کاهش عرضه و بازگشت التهابی شبیه به بازار پلی‌پروپیلن‌ها را در ذهن تداعی کند که قطعا برای بدنه بازار جذابیت چندانی نخواهد داشت.معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا دو هفته است که شرایط مطلوبی را تجربه می‌کند و معاملاتی بالاتر از ۲۵ هزار تن را به ثبت رسانده که ارقامی جذاب برای این بازار به‌شمار می‌آید. این در حالی است که در هفته گذشته حجم عرضه‌ها ۹ درصد کاهش یافته ولی حجم تقاضا ۴ درصد تقویت شده که نشان می‌دهد بازار به کاهش حجم عرضه این گروه‌های کالایی حساس است و البته نشان‌دهنده وجود تقاضا در این بازار به‌شمار می‌آید.موارد فوق موجب شد تا حجم معاملات ۱۷/ ۲ درصد کاهش یابد ولی ذات معامله ۲۵ هزار و ۳۵۱ تن در هفته گذشته، خود کارنامه مطلوبی از وضعیت معاملات در این گروه کالایی به‌شمار می‌آید.

رقابت پلیمری و شیمیایی‌ها در بازار

رقابت پلیمری و شیمیایی‌ها در بازار