دستیابی سریع کشاورزان به منابع مالی با عرضه برنج در بورس کالا

بر اساس مصوبه هیات وزیران امسال دو محصول ذرت و جو به‌صورت قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه می‌شود و برنج و گندم نیز به این روش در تالار‌های این بورس معامله خواهد شد.

به گزارش «ایبِنا» حامد سلطانی‌نژاد درباره مصوبه ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا که از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، افزود: این ابلاغیه در راستای آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی بوده است. وی با بیان اینکه این ابلاغیه منجر به کاهش بار مالی دولت می‌شود، اظهار کرد: مصوبه هیات وزیران برای محصولات طرح قیمت تضمینی اجرایی می‌شود و بر اساس آن مشخص شده است که کدام محصولات مشمول این طرح می‌شوند.

مدیر عامل بورس کالای ایران ادامه داد: این ابلاغیه با هدف مساعدت دولت و جهت‌گیری برای بازاری شدن محصولات کشاورزی صادر شده است و ساز و کار حمایتی دارد. وی با بیان اینکه محصولاتی نظیر ذرت و جوی دامی به‌صورت قیمت تضمینی از سال گذشته در بورس کالا عرضه می‌شوند، گفت: بر اساس تصمیم هیات وزیران، کشاورزانی که خواستار فروش محصولات با قیمت تضمینی ذرت و جو بودند محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کردند. مدیر عامل بورس کالای ایران تصریح کرد: بر همین اساس قرار است امسال دوباره ذرت و جو به‌صورت قیمتی تضمینی در بورس کالا عرضه شود ضمن اینکه در سال جاری دو محصول برنج و گندم نیز در تالار‌های این بورس معامله خواهد شد.

سلطانی‌نژاد درباره معامله برنج در بورس کالا توضیح داد: از آنجا که قیمت این محصول کشاورزی دارای قیمت حاشیه بازار است، بنابراین از حمایتی بالاتر برخوردار بوده و انتظار نداریم تمام برنج تولیدی در بورس کالا معامله شود. سلطانی نژاد، عرضه برنج در بورس کالا را سبب دستیابی سریع کشاورزان به منابع مالی دانست و گفت: این روش عرضه کالا سبب افزایش کیفیت کالا نیز خواهد شد. مدیر عامل بورس کالا گفت:همچنین مراحل نهایی عرضه گندم با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران برای سال جاری نیز در حال انجام است. روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغیه هیات وزیران، درباره اختصاص ۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای مابه‌التفاوت قیمت تضمینی با قیمت معامله شده در بورس کالا ابلاغ کرد.