گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل گروه فولاد مبارکه از راه‌اندازی بزرگ‌ترین‌ پروژه گندله‌سازی ۵ میلیون تنی در شرق کشور و افتتاح رسمی آن طی چند روز آینده خبر داد. بهرام سبحانی با اشاره به هدف‌گذاری و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سند چشم‌انداز۲۰ ساله، خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در تدوین استراتژی‌های خود، همواره بر تکمیل زنجیره فولاد و اتصال فولادسازی به معادن، با رویکرد تامین مواد اولیه کارخانه‌های فولادی کشور و اشتغال‌زایی تاکید داشته است. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر، ظرفیت تولید گروه فولاد مبارکه بالغ بر ۱۰ میلیون تن فولاد است و با توجه به اضافه شدن ظرفیت یک میلیون تنی فولاد سپیددشت، مسلما نیاز به خوراک دهی مناسب سنگ‌آهن داریم، تصریح کرد: با بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های بسیار ارزشمندی که در منطقه سنگان انجام داده‌ایم و با استفاده از ثروت‌های خدادادی در این منطقه و تولید کنسانتره و گندله، به یقین، گام‌های مناسبی در رسیدن به تکمیل زنجیره فولاد و اهداف فولاد کشور برداشته شده است. مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، وجود ثروت‌های خدادادی و بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های این منطقه را منشأ اشتغال، تولید و کار دانست و افزود: با ساخت کارخانه‌های تولید گندله و کنسانتره، از مراحل اولیه استخراج و خردایش تا تولید گندله، برای چندین هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌شود که این امر نویدبخش راهی روشن برای رفع محرومیت‌ها است.

وی با اشاره به نقش دانش فنی نهادینه شده در فولاد مبارکه و نقش آن در بهره‌برداری از فولاد سنگان و پیشرفت سایر صنایع و معادن کشور گفت: از آنجا که صنعت فولاد صنعتی مادر است، فولاد مبارکه با دایرکردن یک کارخانه بزرگ، فقط به بحث استخدام و آموزش صرف نیروهای خویش بسنده نکرده؛ بلکه با ارائه خدمات و پشتیبانی به سایر کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و تامین قطعات یدکی و مصرفی در پایین و بالا دست، شرایطی فراهم کرده است تا خیل عظیمی از متخصصان در دل این صنعت رشد و پرورش یابند. سبحانی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه در گندله‌سازی سنگان، از اتمام نصب تجهیزات کنسانتره‌سازی فولاد سنگان، با سرمایه‌گذاری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی تا پایان سال خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با شروع سال جدید، وارد فاز راه‌اندازی بخش اول این کارخانه خواهیم شد.همچنین در خبر دیگری از این مجموعه صنعتی و معدنی، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه از رشد ۱۵۵ درصدی سود خالص این شرکت در سال ۹۵، نسبت به سال قبل خبر داد.

امیرحسین نادری گفت: فولاد مبارکه اصفهان طی دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰/ ۱۲/ ۹۵ به ازای هر سهم خود توانست ۲۷۰ ریال سود خالص و جمعا مبلغ حدود دوهزار میلیارد تومان سود خالص محقق کند. وی با بیان اینکه بنا بر قوانین و مقررات سازمان بورس، شرکت‌ها باید اولین پیش بینی درآمد هر سهم خود را در یک سال مالی، یک ماه قبل از شروع سال به سازمان بورس اعلام کنند، افزود: بر همین اساس، شرکت فولاد مبارکه اولین سود پیش‌بینی خود را در سال مالی منتهی به ۳۰/ ۱۲/ ۹۵، به میزان ۱۱۹ ریال اعلام کرده بود. این در حالی است که در پایان سال، با توجه به بهبود تقاضا در بازار داخل و قیمت‌های جهانی و تلاش همکاران گرامی توانست با پوشش ۲۲۷ درصدی، سود خود را به ۲۷۰ ریال به ازای هر سهم افزایش دهد.

نادری عملکرد شرکت را در حوزه تولید، خرید مواد اولیه و فروش در سال ۹۵ مثبت ارزیابی کرد و افزود: طی سال ۹۵، شرکت توانست با تولید ۶ میلیون و ۷۱ هزارتن انواع محصولات و فروش ۶ میلیون و ۲۰۰ هزارتن محصول به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان، درآمد فروش خود را ۳۰ درصد افزایش دهد. وی تصریح کرد: باوجود رشد درآمدی فولاد مبارکه، میزان خرید مواد اولیه شرکت طی سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۲ هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان بوده که ۴/ ۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۴ کاهش داشته است. معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه افزود: همچنین، نسبت به سال مالی ۹۴، سود عملیاتی فولاد مبارکه ۸۵ درصد و سود خالص شرکت ۱۵۵ درصد رشد داشته است.وی با اشاره به لزوم تهیه صورت‌های مالی تلفیقی اضافه کرد: در حال حاضر، صورت‌های مالی شرکت بر اساس استانداردهای حسابداری به‌صورت تلفیقی با شرکت‌های سرمایه‌پذیرگروه فولاد مبارکه و شرکت اصلی تهیه می‌شود. این در حالی است که بر اساس جدول زمانبندی سازمان بورس، صورت‌های مالی حسابرسی نشده تلفیقی حداکثر ۹۰ روز پس از پایان سال مالی یعنی تا آخر خردادماه و صورت‌های مالی حسابرسی شده حداقل ۱۰ روز قبل از تاریخ برگزاری مجمع باید روی سایت کدال منتشر شود.