مدیر‌عامل بورس انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از نخستین عرضه برق در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در روز دوشنبه خبر داد و گفت: حجم عرضه مذکور ۲۰ هزار کیلووات به قیمت پایه هر کیلووات ساعت ۵۵۰ ریال است، نوع معامله نیز سلف بوده و خریداران باید وجه معامله را به‌صورت نقدی پرداخت کنند. همچنین عرضه فوق به‌صورت بار پایه ماهانه و برای دوره تحویل مردادماه است و خریداران برای تحویل فیزیکی برق باید حداقل هزار کیلووات در هر ساعت برق خریداری کنند.

سید‌علی حسینی با بیان اینکه خریداران برای شرکت در عرضه باید ۷ درصد ارزش معامله با قیمت پایه را به‌عنوان پیش‌پرداخت قبل از عرضه واریز کنند، عنوان کرد: خریداران کالای برق در تابلوی برق بازار فیزیکی می‌توانند مصرف‌کنندگان برق بالای ۵ مگاوات موضوع مصوبه شماره ۱۰۰/ ۲۰/ ۵۰۳۷۳/ ۹۵ مورخ ۷/ ۱۲/ ۹۵ وزیر نیرو و شرکت‌های خرده‌فروشی برق باشند.همچنین شرایط عمومی عرضه‌های برق در بازار فیزیکی مطابق با شرایط عمومی اطلاعیه «شرایط عرضه در رینگ داخلی تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران» مورخ ۲۲/ ۳/ ۹۶ است.به گفته وی، از زمان ابلاغ مصوبه وزیر نیرو در اسفند سال ۹۵ و اجرایی شدن حضور مصرف‌کنندگان بزرگ در بازار برق بورس انرژی ایران، مصرف‌کنندگان برق بالای ۵ مگاوات استقبال قابل توجهی از راه‌اندازی این بازار داشته و تا‌کنون چندین شرکت فرآیند دریافت کد معاملاتی برای حضور در بازار فیزیکی برق را طی‌ کرده‌اند.حسینی به برنامه‌های بورس انرژی ایران برای راه‌‌ا‌ندازی بازار مشتقه برق در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد جهت حضور مصرف‌کنندگان بزرگ بالای ۵ مگاوات در ماه‌های آتی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون امکان عرضه و معامله برق برای خرید مستقیم مصرف‌کنندگان بزرگ از طریق بورس انرژی ایران فراهم آمده است.

دورنمای روشن افزایش ارزش معاملات بورس انرژی ایران

تقویت حجم و ارزش معاملات در روزها و هفته‌های اخیر را می‌توان رخداد مهم در بورس انرژی به شمار آورد که شرایط جدیدی را پیش روی حجم و ارزش معاملات در این بازار مالی رقم خواهد زد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بورس انرژی؛ در خرداد شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی بودیم که نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود. در بورس انرژی شاهد بودیم که حجم معاملات خرداد به نسبت مدت مشابه سال قبل ۹۲/ ۱۰۴ درصد افزایش یافته، ولی ارزش معاملات با رشدی ۹۱/ ۱۷۹ درصدی رو به رو شده است. تنوع عرضه‌ها، تقویت تعداد و رشد حجم معاملات در بورس انرژی ایران در کنار افزایش قیمت‌های داخلی و جهانی می‌تواند فرآیند توسعه بورس انرژی را تقویت کند و همچنین شاهد افزایش شتاب رشد ارزش معاملات این بورس در آینده‌ای نزدیک باشیم.