پایگاه خبری تحلیلی فولاد ( ایفنا): بازار فولاد جهانی وضعیت آرام و نسبتا با ثباتی دارد؛ اگرچه نشانه‌هایی از نوسان در این بازار دیده می‌شود. ثبات نسبی در بازار شمش، امیدواری به بهبود بازار میلگرد به‌رغم ضعف نسبی تقاضا و همچنین احتمال خودنمایی رقابت منفی در بین تولیدکنندگان از کشورهای مختلف را می‌توان چهره این بازار به شمار آورد. به نظر می‌رسد آرامش همراه با ابهام را بتوان چهره اصلی این بازار به شمار آورد.

بهبود بازار میلگرد چین

هفته گذشته میلگرد در بازار داخلی چین پس از افت چشمگیر اخیر کمی بهبود داشت. قیمت ۵/ ۱ تا ۴ دلار رشد داشته و ۵۱۳ تا ۵۲۴ دلار هر تن درب کارخانه معامله شده است. با رشد بازار فیوچرز(آتی) میلگرد، تجار قیمت‌های بازار نقدی را بالا بردند.به گزارش metal bulletin البته چون بازار فعالیت زیادی ندارد رشد قیمت منطقی نبوده است. قابل ذکر است میلگرد صادراتی چین نیز ۴۵۰ تا ۴۵۵ دلار هر تن فوب است که ۵ دلار نسبت به هفته قبل بالا رفته است. این در حالی است که میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس یک هفته گذشته به‌رغم رکود تقاضا در ثبات بوده است. مفتول صادراتی ۴۴۵ دلار هر تن فوب عرضه شده؛ ولی قیمت درخواستی خریداران از ۴۳۵ دلار بالاتر نیست. متوسط قیمت میلگرد صادراتی نیز در ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار هر تن فوب در ثبات مانده و آخرین بار میلگرد اوکراین در لبنان ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر معامله شد. رکود تقاضا در ماه مبارک رمضان قیمت میلگرد و بیلت وارداتی را در امارات پایین آورده است. بیلت ایران ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر شنیده شده است. برخی معتقدند این قیمت رایج بازار است. شاخص قیمت متال بولتن برای بیلت وارداتی در امارات از ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر هفته قبل به ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار رسیده است. همچنین تمایل به خرید میلگرد وارداتی در امارات تقریبا به صفر رسیده که هم به‌دلیل ماه مبارک رمضان و هم مسائل سیاسی موجود با ترکیه بوده است. پیشنهاد قیمت جدید در بازار شنیده نشده؛ ولی قیمت رایج ۴۳۰ تا ۴۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر است که نسبت به هفته قبل تا ۱۰ دلار هر تن افت داشته است.

آرامش در بازار شمش فولادی

بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس در حال حاضر از نظر قیمت و همچنین میزان تقاضا در توازن قرار دارد. به گزارش metal expert، تمایل به خرید بیشتر در آفریقای شمالی دیده می‌شود و فروش به ترکیه کم است. احتمالا تا اواسط ژوئن درخواست‌های خرید بیشتر می‌شوند و به عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس اجازه خواهد داد در قیمت مورد نظر خود معامله کنند. حدود یک ماه است که قیمت بیلت سی‌آی‌اس حدود ۳۹۰ تا ۳۹۵ دلار هر تن فوب باقی مانده است. اغلب کارخانه‌ها نیز پیشنهاد‌ها را در ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه نگه داشته‌اند.

بیلت چین در خاور دور خریداری ندارد

صادر‌کننده‌های بیلت چین همچنان بر فروش در بازار داخلی تمرکز دارند و تمایلی به صادرات نشان نمی‌دهند. کارخانه‌ها قیمت را بالاتر هم برده‌اند. تجار سعی دارند با ارائه تخفیف سفارش بگیرند ولی خریداران خارجی این قیمت‌ها را خیلی بالا می‌دانند و تمایل نشان نمی‌دهند. تجار قیمت بیلت صادراتی را به ۴۰۰ تا ۴۲۰ دلار هر تن فوب نیز کاهش داده‌اند ولی کارخانه‌ها حاضر نیستند در این قیمت پیشنهاد دهند. تقاضای مقاطع و بیلت در چین خیلی بالاست از این رو کارخانه‌ها به فروش بیلت در بازار داخلی تمرکز دارند.