روند بازار فولاد کشور در هفته گذشته باز هم نزولی بود. بررسی‌ها نشان می‌دهند این بازار که با افت مجدد تقاضا روبه‌رو‌ شده شاهد روند کاهشی قیمت‌ها است و این کاهش در همه اجزای آن تقریبا مشاهده می‌شود. در کنار بازارهای میلگرد و تیرآهن که در گزارش‌های قبلی بررسی شد، هفته گذشته در بازار ورق نیز روند قیمتی این محصول کاهشی بود به‌طوری‌که قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر رول در انزلی که روز شنبه ۲۲۷۰ تومان پیشنهاد می‌شد تا آخر هفته به ۲۲۴۰ تومان رسید در حالی‌که فروشنده‌ها حاضر به فروش در قیمت پایین‌تر هم بودند. در طول هفته فولاد مبارکه با انتشار آمار صادراتی خود اعلام کرد که بیش از ۸۰ درصد تولید را به بازار داخلی اختصاص داده است.

به گزارش «ایفنا» ورق‌های گرم ضخامت ۲.۵ تا ۱۰ میلی‌متر محصول مبارکه با افت قیمت تا هر کیلو ۳۰ تومان روبه‌رو‌ شدند در حالی‌که مصرف بسیار پایین بود، محصولات اکسین و کاویان هم بسته به سایز بین ۳۰ تا ۵۰ تومان در هر کیلو کاهش داشت که به عقیده کارشناسان دو عامل علت اصلی کاهش قیمت هستند؛ اول آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که حقوق گمرکی ورق از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد، بنابراین به‌طور میانگین قیمت ورق هر کیلو تا ۲۰۰ تومان می‌تواند کاهش یابد. این مساله در مورد ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر جدی است چون بازار بیشتر متکی به واردات این کالاست. در ۹ ماه اول امسال حدود ۹۰۰ هزار تن از این کالا وارد شده است که بیشترین رقم کالای وارداتی است. با کاهش ۵۰ درصدی حقوق گمرکی قیمت این کالا باید به ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ تومان در هر کیلو برسد، اما دو مساله به‌عنوان ترمز جلوی سقوط سریع قیمت را گرفته است: نخست آنکه کاهش عرضه، در طول دو ماه گذشته به علت اوج گرفتن قیمت در بازارهای خارجی و عدم همخوانی قیمت در بازار ایران، حجم سفارش‌های این کالا برای واردات به شدت کاهش یافته، به‌طوری‌که واردات مهرماه ۱۷۸ هزار تن، آبان ۱۳۷ هزار تن و آذر ۱۱۱ هزار تن بوده است، این روند در دی‌ماه بنا به دلایل زیادی تشدید خواهد شد، دوم آنکه کالاهای موجود در بازار در قیمت هر تن ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار سی‌اف‌آر با نرخ دلار ۳۶۰۰ تومان تا ۳۶۵۰ تومان خریداری شده‌اند. بنابراین متوسط قیمت تمام شده آنها ۲۰۵۰ تا ۲۱۵۰ تومان در هر کیلو است. درحالی‌که قیمت امروز این کالا محصول ام ام ک حدود ۵۲۰ دلار در هر تن یعنی ۷۰ دلار بالاتر و با نرخ ارز ۴۰۰۰ تومان است؛ بنابراین با فرض حقوق گمرکی ۱۰ درصد به جای ۲۰ درصد، قیمت این کالا نمی‌تواند زیر ۲۲۰۰ تومان باشد.

در این بین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید امیدوار باشد یا قیمت ارز پایین بیاید یا قیمت جهانی کالا. اولی که امکان‌پذیر نیست و اغلب وقتی نرخ ارز بالا رفته پایین نیامده، اما قیمت کالا ممکن است پایین بیاید؛ البته بعید نیست با روند نزولی سنگ‌آهن بهای فولاد به ۴۳۰ تا ۴۵۰ دلار برگردد ولی تاثیر آن را باید در سال آینده دید.

در این بین دومین علت کاهش قیمت ورق آن است که تقاضای این محصول به شدت کاهش یافته است؛ به‌رغم آنکه عرضه آن پایین آمده ولی موجودی فعلی انبارها و عرضه تولیدکننده‌ها هم کافی است، گذشته از آن تولیدکننده‌ها آنقدر قیمت را بالا برده‌اند که انگیزه‌ای برای تجار باقی نمانده، چون حاشیه سود آنها را پایین آورده است.

بر این اساس هفته گذشته ورق سرد روند نزولی داشت متوسط قیمت ورق سرد از ضخامت ۷۰/ ۰ تا ۵/ ۱ میلی‌متر که در هفته قبل به‌طور متوسط در انزلی ۲۷۲۰ تومان هر کیلو با مالیات بر ارزش افزوده بود به ۲۶۷۰ تومان رسید. این روند ادامه خواهد داشت، چون حقوق گمرکی این کالا به نصف کاهش یافته است. از طرفی موجودی انبارهای انزلی از کالاهایی انباشته شده که قیمت متوسط خرید آنها ۴۵۰ - ۴۶۰ دلار در هر تن بوده، نرخ ارز این کالاها ۳۶۵۰ تا ۳۷۰۰ تومان و حقوق گمرکی حدود ۴۰۰ تومان یعنی تمام شده پس از ترخیص در انزلی حداکثر هر کیلو ۲۱۰۰ تومان، اما خریدهای فعلی بر مبنای هر تن ۵۲۰-۵۳۰ دلار است با نرخ ۳۹۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان با حقوق گمرکی ۲۰۰ تومان در نتیجه قیمت تمام شده آن ۲۲۸۰ تومان خواهد بود، با توجه به روند نزولی قیمت در ایران وارد‌کننده‌ها با احتیاط به سمت خرید می‌روند، بنابراین قیمت ورق سرد نزولی خواهد بود ولی به آرامی چون موجودی آن در بازار محدود است. بررسی‌ها نشان می‌دهند واردات مهر ۴۶۷۹۹ تن، آبان ۴۱۱۳۶ تن ولی آذر ماه تنها ۲۲۴۵۶ تن بوده است. این روند را در عرضه‌های بورس هم می‌توان دید، فروش مهر ۸۵۸۹۲ تن، آبان ۷۴۳۵۸ تن و آذر ۷۹۸۷۸ تن بوده در مقابل ۵ هزار تن فروش بیشتر در بورس.