گروه بنگاه‌ها: ماهانه هزار تن قطعات ریخته‌گری از تراکتورسازی ایران به ایتالیا صادر می‌شود. مدیرعامل تامین قطعات گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در جمع رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور با اعلام این خبر گفت: این قطعات که اکثرا قطعات داکتیل خاکستری و چدنی را شامل می‌شود به شرکت‌های خودروسازی ایتالیایی صادر می‌شود.

جواد نجفی‌آذر افزود: این حجم صادرات در کنار صادرات سایر تولیدات گروه تراکتورسازان از جمله محصول تراکتور به کشورهایی نظر عراق، افغانستان، تاجیکستان، آمریکای لاتین، کشورهای عربی و خاورمیانه سالانه ارزآوری قابل توجهی را عاید کشور می‌کند.وی با اشاره به ۴ خط فینال تولید تراکتور این مجموعه گفت: این خطوط که ۲ خط در تبریز و

۲ خط در کردستان و ارومیه مستقر هستند در کنار دانش فنی بالا، مجموعه ای را به‌وجود آورده که نزدیک به ۳۰ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در آن صورت گرفته متعلق به کل ایران است. نجفی آذر ضمن تاکید بر تبدیل تحریم‌ها به فرصت به معنی واقعی در این گروه گفت: تراکتورسازی ایران قبل از تحریم تا ۷۵ درصد خودکفا بود که بعداز اعمال تحریم‌ها و به برکت دانش فنی، پرسنل و مدیریت توانست ۲۵ درصد باقی مانده را به کمترین میزان تقلیل دهد و اکنون به جرات می‌توان گفت تراکتورسازی یکی از خودکفاترین مجموعه‌های تولیدی کشور محسوب می‌شود.

این فعال حوزه صنعت، گریزی به تحریم کشورهای ترکیه، آلمان،‌ انگلیس و ... در آن دوران زد و گفت: با عدم فروش اکسل تراکتور و نتیجه دادن تلاش مهندسان تراکتورسازی برای طراحی و تولید ۱۰۰درصد آن سالانه از خروج ۱۶ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری شد و این در سایه تبدیل تحریم به فرصت به همت ایران و ایرانیان در تراکتورسازی بود.

وی تلاش اخیر دولت برای افزایش ضریب مکانیزاسیون و همراهی تراکتورسازی ایران برای تحقق این مهم را نیز یاد آور شد و گفت: تراکتورسازی در مرحله اول متعهد شده تا ۱۰ هزار دستگاه از تراکتورهای مورد نیاز کشاورزان برای تحقق مرحله به مرحله ضریب مکانیزاسیون را تامین نماید. نجفی آذر در پایان نقش رایزنان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف را پر رنگ و تاثیرگذار در حوزه‌های اقتصاد، صادرات و تامین نیاز داخلی دانست و خواستار همکاری بیشتر برای حضور در بازار تمامی کشورها شد. رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در کشورهایی نظیر ارمنستان، هند، لبنان، باکو، عراق، افغانستان، الجزایر، ونزوئلا، چین و ... ضمن بازدید و نشست با مدیران گروه صنعتی تراکتورسازی ایران آمادگی برای همکاری با این گروه جهت حضور بهتر و موثرتر در بازار حوزه‌های ماموریت خود را اعلام کردند.