شاخص در تعادل، بازار در نوسان

گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته را نیز برای دومین هفته پیاپی با تعادل نسبی شاخص کل به پایان برد. در هفته گذشته نیز شاخص در نهایت با ۱۴۲واحد افت که یک کارنامه متعادل به شمار می‌رود به کار خود پایان داد؛ امری که نشان‌دهنده به تعادل رسیدن بازار است. در همین حال بازار با تجربه تعادل نسبی در انتظار خبرهای مثبت یا منفی برای از سر گیری یک روند قیمتی افزایشی یا کاهشی نیز هست که اکثر کارشناسان در مقطع کنونی شانس روند افزایشی را با توجه به فصل مجامع و انتظار برای گزارش‌های سه‌ماهه مثبت بیشتر ارزیابی می‌کنند. در بازار سهام همچنین تعادل نسبی شاخص موجب شده است تا بازار به ویژه برای نوسان گیری شرایط مطلوبی را تجربه کند. از دیدگاه برخی از معامله‌گران حضور شاخص در منطقه تعادل موجب شده است اکثر نمادهای بازار در محدوده ثابت قیمتی در حال نوسان باشند که همین امر نیز نوسان‌گیری در این محدوده‌ها را ایجاد کرده است. در همین حال خوش بینی به تحولات سیاسی به ویژه در گروه پر ابهام خودرویی موجب شده است این گروه در هفته گذشته صدر بازار را در اختیار داشته باشد. پس از گروه خودرویی و قطعه‌سازان بازار شاهد عرض اندام بانک‌ها در ابتدا و انتهای هفته نیز بود. انتظار می‌رود با انتشار گزارش‌های بیشتر ۱۲ماهه در هفته‌های پیش رو بازار بیش از پیش رنگ فصل مجامع را به خود ببیند.

در کنار مسائل عمومی در درون بازار سرمایه هفته گذشته بازار شاهد از سرگیری مذاکرات هسته‌ای تهران و گروه ۱+۵ در وین بود. این مذاکرات مهم که در روزهای چهارشنبه، ۵شنبه و جمعه ادامه داشت حول تدوین توافق‌نامه نهایی در جریان بود.

در همین حال در تحولات اقتصادی کارشناسان هفته گذشته شاهد ثبات نسبی در بازار ارز بودند؛ دلار که در عبور از مرز روانی ۳۳هزار ریال ناتوان ماند در هفته گذشته برای حفظ سنگر۳۲هزار و ۵۰۰ریال تلاش کرد و ثبات نسبی را در این عدد شاهد بود.در همین حال با اوج‌گیری صادرات محصولات پتروشیمی و فلزی پس از آنکه صادرات این محصولات در آخرین ماه زمستان افت کرده بود میزان تزریق ارز به بازار نیز افزایش یافته است. در دیگر تحولات مهم بازارهای موازی لازم است به تداوم رکود در بازار املاک و مستغلات اشاره کرد که به‌رغم گذشت سه هفته از اردیبهشت‌ماه نشانه‌های رونق خاصی در این بازار مشاهده نمی‌شود.

در بازار داخلی به‌رغم فروکش کردن نسبی رشد بهای فولاد، رشد بهای محصولات پتروشیمی در بورس کالا ادامه دارد؛ به گونه‌ای که روز چهارشنبه اکثر محصولات با رشد قیمت قابل ملاحظه مواجه شدند. در بازار جهانی سنگ‌آهن، اما افت قیمت برای سومین هفته ادامه داشته و سنگ‌آهن ۶۲درصد سی اف آر چین به ۱۰۳ دلار نزدیک شده است؛ دو هفته پیش این رقم ۱۱۷ دلار در هر تن بوده است.

در تحولات درون بازار سرمایه نیز روز چهارشنبه نماد گل‌گهر در حالی برای برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه متوقف شد که سر رسید اوراق تبعی این شرکت نیز اعلام شد. براساس این سررسید دارندگان نزدیک به ۲۵۰هزار برگ اوراق تبعی اختیار فروش سهام خود را به نرخ اعمال ۱۲هزار و ۵۰۰ریال به سرمایه‌گذاری معادن و فلزات واگذار کردند؛ نرخ معاملاتی گل گهر در آخرین روز کاری ۱۰ هزار و ۹۶۶ریال بود.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز چهارشنبه به‌رغم تعطیلی میان هفته، معامله‌گران شاهد جریان مناسبی از خرید و فروش‌ها بودند که بخش عمده این جریان به سوی گروه خودرویی و در ساعت پایانی بازار به سوی گروه بانکی جریان داشت. در معاملات گروه خودرویی شدت عرضه و تقاضا باعث شد بخش عمده‌ای از معاملات ۱۸۶میلیارد تومانی سهام به سوی این گروه هدایت شود. سایپا با معامله ۸۷ میلیون سهم و ارزش ۲۵میلیارد تومان صدر نشین بود. سرمایه‌گذاری سایپا به ۱/۵۳ میلیون سهم و ارزش ۸ میلیارد تومان، ایران خودرو با معامله ۲/۵۲ میلیون سهم و ارزش ۱۵میلیارد تومان و رنا با معامله ۲/۵۰ میلیون سهم و ارزش ۷میلیارد تومان بیشترین سهم را از معاملات داشتند.

در گروه پتروشیمی روز شنبه بلوک ۱۹درصدی پترول به روی تابلو خواهد رفت که در صورت خرید آن توسط هلدینگ خلیج فارس اولین گام عملی در انتقال سهام پترول به هلدینگ خلیج فارس برداشته خواهد شد. هلدینگ خلیج فارس اخیرا در توافقی جهت تسویه ۵۰۰ میلیون یورو مطالبات خود از شرکت بازرگانی پتروشیمی مالکیت ۵۱درصدی هلدینگ پترول را به دست آورد که با انجام این معامله علاوه‌بر سهام مدیریتی پتروشیمی ایلام و مدیریت طرح‌های پتروشیمی دهدشت، لردگان، ممسنی و ارومیه مالکیت سهام خرد پتروشیمی‌های پردیس، جم، زاگرس، کرمانشاه و ۳۰درصد پتروشیمی شیراز نیز در اختیار هلدینگ خلیج فارس قرار می‌گیرد. در گروه بانکی روز چهارشنبه بانک دی با حرکت به سوی صف خرید این گروه را به تحرک در آورد. انتشار شایعاتی در مورد کاهش نرخ ذخیره قانونی و کاهش سود بازار بین بانکی از جمله دلایل توجه به گروه بانکی است. بانک دی نیز به زودی شاهد افزایش سرمایه خواهد بود. در گروه تصفیه نفت بازار در انتظار انتشار گزارش ۱۲ماهه پالایشگاه‌ها و شایعه تعدیل منفی پالایشگاه اصفهان است.در گروه سیمانی تقسیم سودهای فوق العاده این گروه ادامه دارد و گروه سیمانی شاهد پرداخت سودهای مناسب نقدی به سهامداران است. امروز نمادهای دو شرکت سیمانی بهبهان و فارس برای برگزاری مجمع سالانه متوقف خواهد شد. در آخرین مجامع برگزار شده سیمان کرمان با تقسیم صد درصدی یک هزار و ۵۷۵ریال، سیمان ورود با تقسیم ۶۸درصدی یک هزار و ۲۵۰ریال و سیمان غرب با تقسیم صد درصدی یک هزار و ۴۵۰ریال سود را به سهامداران خود پرداختند. در این گروه نمادهای سیمان شاهرود پس از تقسیم سود یک هزار و ۳۰۰ریالی و سیمان صوفیان پس از تقسیم سود ۵۶۰ریالی بازگشایی شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل با ۱۴واحد رشد معادل ۰۲/۰ درصد به ۷۷هزار و ۶۱۰ واحد رسید. با این کارنامه در کل هفته شاخص با ۱۸/۰ درصد کاهش مواجه شد تا زیان بازار سرمایه از ابتدای سال به ۸/۱ درصد برسد. با توجه به قطعی شدن معامله بلوک هلدینگ خلیج فارس در هفته ماقبل و یک روز کاری کمتر بورس تمامی آمار کمی در هفته گذشته کاهش داشت. شمار خریداران نیز در هفته گذشته با افت ۵۲درصدی به ۷۳ هزار و ۸۷۷ نفر بالغ شد.