گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دیروز در سایه افزایش شدید عرضه سهام توسط سرمایه‌گذاران همچنان شاهد رشد شاخص بود.
در بازار دیروز معامله گران پس از رکورد‌شکنی‌های اخیر شاخص و رسیدن اکثر قیمت‌ها به سطوح جدید شاهد افزایش عرضه‌ها از سوی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی به ویژه معامله گران کوتاه مدت بودند؛ امری که موجب شد اکثر صف‌های خرید با چالش جدی از سوی عرضه‌کنندگان دست به گریبان باشند.
در همین حال دیروز بازار سرمایه شاهد ارزش معاملاتی ۵۴۰میلیارد تومانی در بورس و فرابورس بود که امری قابل توجه است. از نظر کارشناسان این حجم معاملات امیدهای زیادی را برای آینده بازار ایجاد کرده است.
در همین حال بازار دیروز شاهد جابه‌جا‌یی گروه‌های سهام نیز بود. دیروز پالایشگاه‌ها توانستند پس از یک دوره اصلاح قیمتی به صدر بازار باز گردند. شاخص بورس نیز برای چندمین بار در دو هفته اخیر رکورد شکن ظاهر شد و توانست به سنگر ۶۵هزار واحد برسد. شاخص در پایان معاملات دیروز با رشد ۶۳۳واحدی به رقم ۶۵هزار و ۳۲۸واحد رسید.
در بازار دیروز در تحولات سیاسی خبرهای خوب در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان ادامه داشت.
به گزارش «ایسنا»، رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به مذاکرات روز جمعه با آژانس، اظهار کرد: این مذاکرات اولین دور مذاکراتی بود که در دولت جدید (دولت حسن روحانی) و با ترکیب جدیدی از تیم مذاکره‌کننده صورت گرفت. از این رو در این جلسه لازم بود مروری بر مباحث گذشته انجام شود.
او ادامه داد: بعد از بررسی مسائل گذشته برخی موضوعات بین ایران و آژانس مورد بحث قرار گرفت که سازنده بود. از این جهت دوطرف توانستند در مسائل اختلافی به یکدیگر نزدیک شوند و این امر زمینه یک مذاکره محتوایی که قرار شد اولین جلسه‌اش در ۶ آبان، (۲۸ اکتبر) برگزار شود، فراهم می‌کند.
در گروه پالایشگاهی دیروز انتشار خبرهای اولیه در مورد میزان پوشش سود شش ماهه پالایشگاه‌ها به ویژه دو پالایشگاه لاوان و بندرعباس موجب شد این گروه به صدر بازار برگردد. در همین حال گفته می‌شود پالایشگاه اصفهان نیز با صدور موافقت برای افزایش سرمایه مواجه بود. در همین حال دیروز بحث در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین مورد توجه بود. براساس خبرهای منتشره نرخ افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در سال جاری که پیش از این ۳۸درصد تعیین شده بود، به ۴۳درصد افزایش یافت.
با تصویب مجلس شورای اسلامی علاوه بر افزایش ۳۸ درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، باز هم نرخ سوخت مایع افزایش می‌یابد؛ البته با این تفاوت که درآمد حاصل از افزایش قیمت دوم صرف بخشی از طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت خواهد شد.
طبق تصویب نمایندگان مجلس قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی برای توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی و تامین منابع مالی برای توسعه پالایشگاه‌ها - علاوه بر افزایش ۳۸درصدی نرخ سوخت در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها- ۵ درصد افزایش خواهد داشت.
پیش از این مجلس شورای اسلامی با تصویب درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها، مجوز افزایش ۳۸درصدی قیمت حامل‌های سوخت را صادر کرد که بر این اساس قیمت بنزین سهمیه‌ای به ۵۵۰ و بنزین آزاد به هزار تومان افزایش می‌یابد اما افزایش ۵درصدی، نرخ بنزین سهمیه‌ای را به ۵۸۰ تومان و آزاد را به ۱۰۵۰ تومان برای هرلیتر می‌رساند.
در همین حال انتظار می‌رود در صورت افزایش بهای حامل‌های انرژی وضعیت اقتصادی پالایشگاه‌ها نیز بهبود یابد. در گروه تجهیزات دیروز وضعیت صدرا در رسانه‌های مختلف انعکاس بالایی داشت. دیروز سایت خلیج فارس از نشست بررسی مشکلات شرکت صدرا و اخراج بسیاری از کارگران آن در دفتر معاونت سیاسی امنیتی استانداری بوشهرخبر داد.
در هفته گذشته دبیرخانه کارگر بوشهر از صدور حکم اخراج ۱۵۰۰ کارگر رسمی و قراردادی شرکت صدرا تا پایان شهریور خبر داد و گفت: به دلیل نداشتن پروژه و مشکلات مالیاتی - گمرکی، صدرا فعالیت‌های خود را کاهش داده‌ است.
این در حالی است که اوایل شهریورماه نیز قرارگاه خاتم‌الانبیا سهام خود را در صدرا به یک شرکت راه و ساختمانی به نام آبادراهان واگذار کرد. همان زمان برخی کارشناسان احتمال دادند از فعالیت‌های کشتی و سکوسازی در این شرکت کاسته می‌شود، ضمن اینکه ابهاماتی درباره مالک جدید صدرا و بدهی‌های بانکی هیات مدیره اش به میان آمد.
مدیر صدرا بوشهر می‌گوید: با ۱۰ میلیارد تومان مشکلات کارگران در کارخانجات صدرا حل می‌شود، اما پیگیری‌ها در این خصوص نتیجه بخش نبوده است.
در گروه پتروشیمی دیروز هلدینگ خلیج‌فارس همچنان با صف خرید همراه بود. حضور نژاد سلیم به عنوان مدیریت این هلدینگ انتظارات را از این شرکت افزایش داده است.در همین حال دیروز مدیر عامل پتروشیمی جم خبرهای منتشره در مورد افزایش خوراک این مجتمع را تایید کرد.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد: شرکت پتروشیمی جم بودجه سال جاری خود را با تولید در محدوده ۷۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت پیش‌بینی کرده که خوشبختانه طی ماه‌های مرداد و شهریور سال جاری میزان تولید شرکت رو به افزایش گذاشته به گونه‌ای که تولید در محصولات الفین به ۱۰۱ درصد ظرفیت اسمی و در محصولات پلیمری با ۹۷ درصد ظرفیت تحقق یافته است.
انصاری نیک ادامه داد: به نظر می‌رسد ظرفیت تولیدی «جم» در نیمه دوم امسال نیز همچون دو ماه اخیر محقق شده و میزان آن از بودجه برآوردی در ابتدای سال پیشی گیرد.
وی اضافه کرد: در صورت راه اندازی فازهای پارس جنوبی مشکل تامین خوراک این شرکت به طور کامل برطرف خواهد شد.
در گروه غذایی، شرکت قند هکمتان با سرمایه‌ای معادل ۶ میلیارد و ۱۲ میلیون تومان اولین پیش‌بینی حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۳ را منتشر کرده
است.
«قهکمت» برای هر سهم مبلغ ۲۰۷۳ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل از ۵۳ درصد افزایش برخوردار شده است.
بودجه پیش‌بینی شده این شرکت برای سال مالی ۹۳ در مقایسه با سال مالی قبل از افزایش ۲۲ درصدی فروش به‌علت افزایش نرخ شکر، کاهش ۴۲ درصدی فروش آهک ناشی از کاهش حجم تصفیه شکر خام، افزایش۱۱درصدی بهای تمام شده به دلیل افزایش ۵۷درصدی بهای چغندر افزایش ۵۸ درصدی سود ناخالص و ۶۰ درصدی سود عملیاتی خبر داده و این در حالی است که هیات مدیره در نظر دارد ۸۰ درصد از سود خالص را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سال ۱۳۹۳ پیشنهاد نماید. در گروه شوینده‌ها دیروز نماد بین‌المللی محصولات پارس برای تعدیل در سود شرکت متوقف شد.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات بورس به ۴۳۱ میلیارد تومان رسید که ۵/۱۱ درصد آن را معامله ۳/۳۹ میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. از ۲۸۸نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۱۵۴نماد با کاهش قیمت و ۱۳۰نماد با رشد ارزش معامله شدند.