گروه بورس- محبوبه مغانی: اطلاعات اقتصادی منتشر شده در هفته گذشته همچنان از وضعیت نامناسب اقتصادهای عمده جهان حکایت داشت. در هفته گذشته افزایش کسری بودجه ایالات متحده آمریکا در کنار پیش‌بینی افزایش میزان بدهی، توام با تداوم کاهش رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال 2012 میلادی، شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان ماه جولای را با کاهش همراه ساخت.

چنین فضایی در آمریکا، چین را بر آن داشت تا سرمایه‌گذاری مستقیم خود در آمریکا را به بیش از ۸ میلیارد دلار در این ماه افزایش دهد. اگرچه چین برای جلوگیری از روند نزولی رشد اقتصادی خود طی ماه‌های اخیر اجرای برنامه‌هایی چون کاهش میزان مالیات شرکت‌های بزرگ، ارائه وام‌های بیشتر به بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌ها و درنهایت کاهش محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی را در دستور کار خود قرار داده است.
یورو از صعود تا نزول
معطوف شدن توجه معامله‌گران به بیانیه فدرال رزرو ایالات متحده در مورد اقتصاد و احتمال دور جدیدی از تدابیر انگیزشی که به کاهش احتمالی نرخ بهره در این کشور منجر خواهد شد، ارزش یورو را نسبت به دلار در روزهای ابتدایی هفته گذشته تقویت کرد، اما با تعدیل انتظارات موجود پیرامون جلسه سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا، سرمایه‌گذاران از خرید گسترده یورو منصرف شده و این مساله میزان تقویت یورو را از بین برد و بازدهی این ارز را تا یک درصد کاهش داد. هرچند که تعهد رییس بانک مرکزی اروپا برای نجات منطقه یورو از بحران بدهی، با عدم رفع اختلاف رهبران کشورهای اروپایی در این نشست اخیر عملی نشد و جلسه مزبور تنها با تاکید بر لزوم ورود صندوق‌های حمایتی برای خرید اوراق قرضه کشورهای اروپایی به پایان رسید. در این میان تاکید بر پایان دادن به بحران مالی و بدهی منطقه یورو از سوی وزرای دارایی آلمان و آمریکا پیش از جلسه بانک مرکزی اروپا، تنها امید برای منطقه یورو بود که طی گفت‌وگو‌ی تلفنی برای گسترش همکاری‌های دو کشور بر آن تاکید شد. در حوزه یورو اسپانیا پس از مواجهه با کاهش بیش از ۴/۰ درصدی رشد اقتصادی خود در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲ میلادی و افزایش نرخ بهره اوراق قرضه، کمک‌های خود به توسعه افغانستان را کاهش داد در همین حال این کشور کمک مالی ۳۰۰ میلیارد یورویی را از نهادهای بین‌المللی پیگیری می‌کند؛ از سوی دیگر دولت این کشور برای کاهش کسری بودجه ۱۵ ساختمان اداری خود واقع در مرکز شهر را به ارزش ۶۲ میلیون دلار به فروش می‌رساند. دولت انگلیس هم که به رغم اجرای سیاست‌های ریاضتی همچنان با کاهش رشد اقتصادی مواجه است، این امید را دارد که بازی‌های المپیک تحرکی را در اقتصاد این کشور در نیمه دوم سال جاری میلادی پدید آورد. جمیع این مسائل‌ منجر به بازدهی منفی ۴/۱ درصدی در هر اونس جهانی طلا شد. اما فلزات رنگین چون سرب، روی و مس تغییرات چندانی را در قیمت‌های خود شاهد نبوده‌اند.
با تصویب دور جدیدی از محدودیت‌های آمریکا علیه ایران حول محور درآمدهای نفتی، یک بانک چینی و یک بانک عراقی نیز از سوی آمریکا تحریم شدند. از سوی دیگر مخالفت وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی با ارز چندنرخی و حذف ارز مسافرتی، دلار و یورو را به ترتیب از رشد 2 و 1 درصدی برخوردار کرد. پیش بینی می‌شود که با حذف ارز مسافرتی، مصرف این ارز به حدود یک و نیم تا 1/2 میلیارد دلار کاهش یابد و درآمد 5 هزار میلیارد تومانی از تفاوت نرخ ارز در قانون بودجه 91 حاصل شود. بر این اساس در بازار طلا بازدهی هر گرم طلای 18 عیار به 5/0 درصد و سکه طرح جدید نیز 9/0 درصد رشد یافت. این گزارش می‌افزاید: بازار سرمایه طی هفته منتهی به 12 مردادماه امسال با افت 542 واحدی شاخص کل خود برخوردار شد؛ که در پی این امر حجم و ارزش کل معاملات آن به ترتیب 22 و 50 درصد کاهش داشت.