گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته برای دومین روز پیاپی شاهد تلاش معامله گران مدافع برای کنترل عرضه های موجود در بازار بود. در بازار دیروز معامله گران همچنان شاهد عرضه های سنگین در ابتدای بازار بودند.نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری، تلاش برای شناسایی سود در میان معامله گران کوتاه مدت و رشد قابل‌ملاحظه قیمت‌ها و خروج نقدینگی از بازار پس از عرضه بانک تجارت مجموعا دلایلی بوده است که در هفته جاری مانع از ادامه رشد بازار گردید. در این میان اما تزریق نقدینگی از سوی خریداران سهام بانک تجارت که در روزهای گذشته تلاش قابل ملاحظه‌ای برای تثبیت این نماد صورت داده‌اند، در کنار اصلاح هر چند اندک قیمت برخی از نمادها سبب شده است تا بازار در مسیر بازگشت به تعادل حرکت کند.در همین حال مساله احتمال عرضه سهام بانک صادرات که در روز گذشته شایعاتی در مورد احتمال برگزاری جلسه معارفه شرکت منتشر شد نیز سبب شده است تمایل برای به تعادل رساندن گروه بانکی در بازار افزایش یابد.در رابطه با بانک صادرات البته بازار دیروز با خبرهایی از سوی تامین سرمایه امین در مورد وجود خریدار خارجی مطرح مواجه شد که به نظر نمی رسد با توجه به تجربه گذشته چندان جدی باشد؛ هر چند که خبر منتشره در یک رسانه از فروش ۵/۳درصد سهام بانک صادرات به سرمایه گذاران خارجی خبرداده است که مشخص نیست این فروش توسط چه کسی و چگونه در شرایطی که هنوز سهام این بانک عرضه نشده و قیمتی برای آن مشخص نیست، انجام شده‌‌است. از سویی کارشناسان بازار با توجه به تجربه دو عرضه اخیر و حضور موسسات تامین سرمایه در این عرضه‌ها، درک درستی از نقش این موسسات به‌دست نیاورده‌اند.منحصر شدن نقش موسسات تامین سرمایه به تعیین قیمت سهام (آنهم به صورت محرمانه و غیر قابل انتشار)که به صورت کاملتر و مناسب تری در گذشته توسط موسسات حسابرسی انجام می شد و همچنین این مساله که این موسسات تا کنون نتوانسته اند تعهد پذیره‌نویسی را صورت دهند، موجب شده است نقش این موسسات در عرضه های اخیر چندان مناسب نباشد. از سویی موسسات تامین سرمایه به دلیل حضور سهامدارانی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری که به صورت سیستماتیک می توانند به گزارش قیمت گذاری سهام دسترسی داشته باشند نسبت به موسسات حسابرسی سوگند خورده و مورد اعتماد با چالش مواجه هستند.

در همین حال بازار سهام روز گذشته در پایان معاملات با اعلام خبر اخراج ۱۵شرکت از بورس مواجه شد. این خبر در شرایطی منتشر شد که برخی از نمادهای مندرج در لیست اخراجی‌ها از جمله قند قهستان و نورد و لوله اهواز دیروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و دارای صف خرید بودند.

شرکت‌های اخراجی جدید شامل شرکت‌های گسترش صنایع انرژی آذرآب، لاستیک دنا، قند بیستون، تولیدی بهمن، ایران پویا، لاستیک البرز، پارس متال، صنایع مخابراتی راه دور ایران، قند قهستان، قند شیروان، قوچان و بجنورد، بهپاک، نورد لوله اهواز و ساسان هستند.

در بازار دیروز معامله گران در گروه بانکی با بازگشایی بانک ملت مواجه شدند که به رغم آنکه این نماد با تعدیل سود به میزان ۲۲۰ ریال مواجه شد، نتوانست در برابر عرضه های سنگین مقاومت کند و در زیر مرز یک هزار و ۲۰۰ریال باقی ماند.نمادهایی نظیر تجارت، سینا و کارآفرین نیز دیروز در ابتدای وقت با عرضه های سنگین مواجه شدند که مورد کنترل قرار گرفت و نماد بانک سینا تا صف خرید نیز پیش رفت.

در گروه تصفیه نفت شنیده‌های تایید نشده از احتمال کاهش سود پالایشگاه اصفهان در گزارش عملکرد سال ۸۷ خبر دارد.

در گروه معدنی، چادرملو دیروز شاهد برگزاری مجمع سالانه بود که سود نقدی معادل یک هزار و ۱۱۷ریال تقسیم کرد.این میزان تقسیم کمتر از حد انتظار اولیه معامله گران بود.در این گروه مدیرعامل گل گهر دیروز خبر از پیشرفت ۹۷درصدی گندله سازی این شرکت داد.

در گروه تجهیزات، نماد تراکتورسازی در شرایطی روز دوشنبه احتمالا برای کاهش سود سال ۸۷ متوقف شد که دیروز خبرگزاری‌ها از تعطیلی تراکتورسازی کردستان متعاقب رکود حاکم در بخش فروش این شرکت خبر دادند.به گفته مدیرعامل این شرکت شرایط سال گذشته تا جایی پیش رفت که شرکت مجبور شد بیش از ۵۰ درصد از خط تولید خود را در ابتدای سال متوقف نماید و این کار نیز تاثیر مثبتی بر جای نگذاشت تا ما مجبور شویم به صورت کلی خط تولید را تعطیل نماییم.

در مجموع بازار دیروز بازاری با جریان مناسب از عرضه و تقاضا بود که البته در ساعاتی عرضه، سکان بازار را در دست داشت.در نهایت بازار دیروز با معامله ۹/۱۷میلیارد تومان سهام مواجه شد. شاخص نیز با ۸/۳۶واحد افت، فاصله خود را از مرز روانی ۹هزار واحد افزایش داد.