گروه بازار پول: گزارش اشتغال‌زایی روز جمعه آمریکا همچنان بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر دارد. فلز زرد هفته کاری پیش‌بینی‌های کاهشی را با افزایش ارزش آغاز کرد تا از کف حدودا سه ماهه بالا آمده باشد. صبح دوشنبه افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام به طلا کمک کرد و این در حالی بود که برخی بازارهای سهام هفته جدید را با رشد شاخص‌ها شروع کرده بودند. این روندها عمدتا اصلاح رفتار هیجانی روز جمعه پس از انتشار گزارش وضعیت بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بودند.


اونس طلا که هفته گذشته با حدود 5/ 4 درصد سقوط به قیمت 1089 دلار رسیده بود، صبح دیروز تا 1097 دلار بالا رفت ولی تا ساعت 8 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1089 دلار بازگشت، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته کاری جاری رقم خورده باشد. رشد بازارهای سهام در روز گذشته از آنجا چندان به ضرر طلا تمام نشد که بازارهای آسیایی در این روز وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. صبح دوشنبه درحالی‌که بازارهای ژاپن و چین به بالاترین سطح در دو ماه گذشته صعود کردند، سایر بورس‌های منطقه‌ای به دلیل آمار تجارت کمتر از حد مطلوب چین، متزلزل شدند. بر اساس گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، بازارهای مالی در ماه‌های اخیر تحت‌تاثیر ابهام درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به دورنمای رشد اقتصاد جهانی نوسان‌های شدیدی را تجربه کرده‌اند. با این همه افت بعضی از بازارهای سهام آسیایی منعکس‌کننده وضعیت وال استریت بود که پس از فروش گسترده، روز جمعه را بدون تغییر چندانی به پایان رساند. روز جمعه ارزش دلار تحت‌تاثیر گزارش مثبت اشتغال ماه اکتبر آمریکا که انتظارات را نسبت به افزایش نرخ‌های بهره در نشست دسامبر بانک مرکزی این کشور تقویت کرد، به بالاترین سطح در هفت ماه گذشته صعود کرد، اما دوشنبه اندکی از این اوج پایین آمد. دلار قوی‌تر کالاهایی مانند نفت خام و طلا را تحت‌فشار قرار داده است. به گفته بن لوبرون، تحلیلگر بازار «اپشن اکسپرس»، قوی شدن دلار احتمالا تا زمان تصویب افزایش نرخ‌ها در دسامبر ادامه خواهد یافت و باعث می‌شود قیمت نفت و کالاهای دیگر کاهش پیدا کند.


آماری که روز جمعه منتشر شد، نشان داد در ماه گذشته میلادی ۲۷۱ هزار شغل جدید در بخش غیرکشاورزی آمریکا ایجاد شده که بزرگ‌ترین رشد از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود. نرخ بیکاری آمریکا هم به ۵ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین نرخ از آوریل سال ۲۰۰۸ بود. با این همه چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا که نخستین افزایش در حدود یک دهه گذشته خواهد بود و پایان یافتن هفت سال سیاست پولی آسان در این کشور که طی آن بازارهای جهانی با هجوم نقدینگی بالا رونق پیدا کردند، بر دارایی‌های ریسک دار سنگینی می‌کند. از سوی دیگر، سام لافلین، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «ام‌کی‌اس‌سوئیس» می‌گوید: ‌«با‌توجه به در پیش بودن نشست دسامبر فدرال رزرو احتمالا فشار بیشتری بر قیمت جهانی طلا وارد خواهد شد. بعید به‌نظر می‌رسد که قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی بتواند با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود.» نظرسنجی رویترز نیز نشان می‌دهد که پس از انتشار گزارش اخیر وزارت کار آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر به بیش از ۷۰ درصد رسیده است. این رقم پیش از انتشار این گزارش به ۵۸ درصد رسیده بود.


در این شرایط، موسسه مالی «بارکلیز» پیش‌بینی خود نسبت به قیمت جهانی طلا را کاهش داده است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، موسسه بارکلیز اعلام کرده که پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا درخصوص بهبود اوضاع بازار اشتغال در ماه اکتبر، پیش‌بینی نسبت به قیمت طلا را کاهش داده است. بر اساس این گزارش، موسسه مالی بارکلیز پیش‌بینی کرد: «میانگین قیمت هر اونس طلا در سه ماه پایانی 2015 میلادی به کمتر از 1100 دلار خواهد رسید. میانگین قیمت طلا در سال 2016 میلادی نیز به کمتر از 1054 دلار می‌رسد.» با این حال، موسسه «کاپیتال اکونومیکس» اعلام کرده که به‌رغم کاهش قیمت طلا و نقره در کوتاه مدت، قیمت این دو فلز گرانبها در سال 2016 افزایش خواهد یافت. در گزارش این موسسه آمده است: ‌«ممکن است قیمت طلا تا پایان امسال به کمتر از 1050 دلار برسد ولی قیمت طلا تا پایان سال 2016 میلادی به بیش از 1400 دلار خواهد رسید.»