گروه بازار پول: روز دوشنبه، بازارساز ارزی به‌طورکلی عرضه مستقیمی در بازار نداشت تا شیوه تزریق عرضه ارز آن تغییر کرده باشد. بازیگران بازارساز روز دوشنبه اعلام کردند که تنها صرافی‌های مجاز می‌توانند از او ارز خریداری کنند. نتیجه این تغییر سبک، افزایش ۲۵ تومانی بهای دلار و ثبت قیمت ۳۴۸۰ تومان بود. این نرخ در حالی ثبت شد که عده زیادی از فعالان انتظار داشتند با قطع عرضه مستقیم صرافی بانک‌ها، دلار افزایش بیشتری را تجربه کند، اما برخلاف پیش‌بینی آنها، این ارز تنها ۷/ ۰ درصد رشد را ثبت کرد.

روز گذشته با وجود افزایش قیمت شاخص بازار ارز، قیمت سکه تمام نه‌تنها رشدی را تجربه نکرد، بلکه با ۲ هزار تومان کاهش به قیمت ۹۱۰ هزار تومان رسید. دلیل افت قیمت سکه را انتظار برای کاهش بهای جهانی اونس اعلام کرده‌اند. بی‌اعتنایی این فلز گران بها به بالا رفتن قیمت دلار در ۲ روز گذشته، منجر به تغییر علامت حباب شده است. در سومین روز هفته، علامت حباب سکه پس از دو ماه منفی شد. آخرین باری که ارزش ذاتی سکه بالاتر از قیمت بازاری آن بود، به تاریخ ۲۳ تیر سال‌جاری باز می‌گردد.

تاکتیک تکراری

در سومین روز هفته جاری، دلار معاملات خود را با رقم بالاتری نسبت به قیمت بسته شده روز پیشین آغاز کرد، اتفاقی که در روزهای گذشته بارها تکرار شده است. علت تکرار این روند را باید در رفتار معامله‌گران غیررسمی جست‌وجو کرد. در چند روز اخیر، تاکتیک این معامله‌گران این‌گونه بوده است که پس از تعطیلی مراکز رسمی فروش و پایان کار، بازیگران بازارساز وارد بازار شوند و با انجام معاملات قیمت را صعودی کنند. معامله‌گران احساس کرده‌اند که در نبود بازارساز و در ساعات انتهایی روز، راحت‌تر می‌توانند قیمت را در مسیر مورد توجه خود قرار دهند. در ادامه روند روزهای گذشته، دوشنبه شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۳۴۷۱ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۶ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت.

جدا از تحرکات معامله‌گران غیررسمی در انتهای روز یکشنبه، عامل دومی که بازار ارز روز دوشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد، تغییر تاکتیک بازارساز در زمینه فروش ارز بود. در ابتدای روز دوشنبه، بازیگران بازارساز اعلام کردند که دلاری را که در اختیار دارند تنها به صرافی‌های مجاز می‌فروشند. این در حالی است که در گذشته، صرافی بانک‌ها، ارز خود را با ایجاد محدودیت‌هایی به معامله‌گران می‌فروختند. بر اساس گفته‌های بازیگران بازارساز، در سبک جدید عرضه ارز تنها صرافی‌های مجاز می‌توانند از بازارساز ارز بخرند. این صرافی‌ها باید دو شرط داشته باشند: ۱- برای خرید ارز معرفی‌نامه‌ای را به شخصی بدهند تا او ارز خریداری کند، ۲- مجوز صرافی آنها همراه فرد موردنظر باشد. شنیده‌ها حاکی از آن است که هر صرافی‌ای می‌تواند روزانه ۱۰۰ هزار دلار از بازارساز ارز خریداری کند.

روز گذشته تا ساعت ۲ بعدازظهر، صرافی‌های مجاز ارز چندانی از بازارساز خریداری نکردند. گفته‌ها حاکی از رقمی بین ۵۰۰تا ۷۰۰ هزار دلار بود. این در حالی بود که اختلاف قیمت عرضه بازارساز با نرخ فروش صرافی‌ها بالای ۴۰تومان بود. ساعت ۱۲ ظهر روز گذشته، در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد بالای ۳۴۸۰ تومان بود، بازارساز نرخ خود را در محدوده ۳۴۴۰ تومان اعلام کرده بود.

جوسازی امروزی‌ها

نتیجه تغییر سیاست بازارساز در ابتدای روز دوشنبه، افزایش تحرکات معامله‌گران غیررسمی و جوسازی‌های آنها بود. در سومین روز هفته، معامله‌گران غیررسمی با مشاهده کاهش حجم ارز نقدی موجود در بازار، تحرکات خود را افزایش دادند و قیمت نرخ خرید خود را تا نزدیک ۳۵۰۰ تومان بالا بردند. معاملات امروزی معمولا به گونه‌ای است که تسویه آنها در ساعت ۳ بعدازظهر صورت می‌گیرد. با وجود افزایش تحرکات معامله‌گران امروزی، مرز قیمتی ۳۵۰۰ تومان شکسته نشد و در ادامه روز شاخص بازار رو به‌سوی قیمت‌های پایین‌تر کرد. از سوی دیگر، بالا رفتن قیمت در سمت معاملات امروزی در حالی اتفاق افتاده بود که نرخ خرید معاملات فردایی پایین‌تر از نرخ فروش نقدی بود. به گفته حاضران در بازار، پایین بودن نرخ معاملات فردایی نسبت به نرخ فروش نقدی بازار نشانگر کاهش حجم ارز نقدی بود. البته با وجود نبود عرضه مستقیم بازارساز، قیمت دلار نسبت به روز یکشنبه نزدیک به ۲۵ تومان بالا رفت که با توجه به شرایط مبلغ قابل‌توجهی نبود. البته روز دوشنبه بیشتر صرافی‌های مجاز قیمت ۳۵۰۰ تومان را ثبت کردند.

جو متفاوت بازار ارز روز دوشنبه موجب شده بود که برخی از معامله‌گران بازار تمایل چندانی به انجام معامله نداشته باشند. به گفته برخی از فعالان، آنها در انتظار خالی شدن هیجانات و آشکار شدن روند واقعی بازار هستند. این در حالی است که گروهی از معامله‌گران غیررسمی تمام تلاش خود را می‌کنند که از تغییرات به‌وجود آمده نهایت استفاده را بکنند.

تغییر سبک تزریق ارز

تغییر سبک تزریق ارز