گروه بازار پول: روز چهارشنبه روند قیمتی سکه و دلار معکوس شد تا بهای این دو دارایی افزایش پیدا کند. در پنجمین روز هفته بهای دلار با ۱۰ تومان افزایش به ۳۳۳۰ و قیمت سکه با ۷ هزار تومان رشد به ۹۴۲ هزار تومان رسید. به گفته فعالان برخی اخبار سیاسی و اظهارنظرها مانند «صحبت‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و «بحث‌های صورت گرفته برای بازرسی کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران به یمن» از جمله عواملی بودند که به تغییر روند قیمتی کمک کردند. در این میان، دو عامل دیگر «قطع فروش درهم امارات در بازار دبی در مقطعی از روز» و «تحرکات معامله‌گران آتی و خریدار شدن آنها» اثر افزایشی دو عامل اول را تکمیل کرد. البته این هیجانات و نوسانات افزایشی بیشتر در میدان روبه‌روی پاساژ افشار(محل تجمع دلالان) جریان داشت و در مراکز مجاز فعالیت (صرافی‌های مجاز) تقاضای ارزی چندانی وجود نداشت. رشد روز چهارشنبه دلار قیمت سکه را نیز تحت‌تاثیر قرار داد و منجر به اولین رشد این کالا در یک هفته گذشته شد. البته درصد رشد سکه کمی بیشتر از افزایش دلار بود تا حباب قیمتی آن بار دیگر مثبت شود.

اولین افزایش دلار در هفته جاری

در بیست و سومین روز اردیبهشت، در مراکز مجاز فعالیت ارزی، تقاضای چندانی وجود نداشت و قیمت‌ها تنها تحت‌تاثیر نوسانات بازار غیررسمی جا‌به‌جا می‌شد. در واقع روز چهارشنبه در حالی‌که در بازار رسمی فضای بازار آرام بود، در بازار غیررسمی هیجانات زیادی وجود داشت و تحت‌تاثیر تغییر قیمت‌ها در این بازار، نرخ فروش صرافی‌ها نیز تغییر می‌کرد. نوسانات دلار در روز چهارشنبه خیلی زود شروع شد؛ دلار که معاملات خود را با قیمت ۳۳۲۰ تومان آغاز کرده بود، تنها با گذشت زمان کمی از شروع بازار ۵ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت ۳۳۲۵ تومان رسید. این رشد ادامه یافت و تا ساعت ۳ بعدازظهر با ۵ تومان افزایش دیگر به ۳۳۳۰ تومان رسید. این افزایش در حالی صورت گرفت که بهای این ارز از انتهای هفته گذشته افزایش قیمتی را تجربه نکرده بود.

تاثیر سیاسی

روز چهارشنبه قیمت دلار تا حدی تحت‌تاثیر برخی اظهارنظرها و اخبار سیاسی بالا رفت. به گفته فعالان صحبت‌های یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بحث‌های صورت گرفته برای بازرسی کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران از عوامل مهمی بود که موجب تغییر روند قیمتی دلار در روز چهارشنبه شدند. در اواخر روز سه‌شنبه آمانو که با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس مصاحبه می‌کرد، گفت: «توافق آتی با ایران اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی را می‌دهد.» در واکنش به این سخنان بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «در هیچ ماده‌ای از این پروتکل تکلیف و الزام مشخصی به‌منظور دسترسی به سایت‌های نظامی برای کشورهای امضا‌کننده، پیش‌بینی نشده است.»

روز دوشنبه ایران یک کشتی امدادی را به‌منظور کمک به مردم یمن به این کشور فرستاد. به‌دنبال آن برخی مقامات سعودی هشدار به بازرسی کشتی ایرانی دادند و شماری از افراد داخلی به این اظهارات واکنش نشان دادند. به اعتقاد فعالان بازار این اظهارنظرها نیز بازار ارز روز چهارشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد تا عوامل بیرونی غیر‌اقتصادی فضای معاملات بازار را متاثر کرده باشد.

به گفته شماری از فعالان یکی از اثرات این اخبار کاهش حجم درهم در بازار امارات و افزایش قیمت این ارز بود. شماری ازافراد باتجربه بازار عنوان کرده‌اند که در ساعاتی از روز چهارشنبه فروش درهم امارات از سوی برخی مراکز فروش قطع شد و قیمت در مسیر صعودی قرار گرفت. افزایش درهم قیمت دلار بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد.

اما آخرین عاملی که رشد قیمت در روز چهارشنبه را تکمیل کرد، تحرکات و پیش‌خریدهای معامله‌گران آتی بود. بر اساس آنچه از سوی عده‌ زیادی از بازیگران بازار شنیده می‌شود، روز سه‌شنبه که جهت قیمتی دلار رو به پایین بود، تعداد زیادی از معامله‌گران آتی از هراس کاهش بیشتر قیمت به فروش ارز پرداختند؛ اما زمانی‌که روز چهارشنبه نوسان‌های دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت، این معامله‌گران در صف خرید قرار گرفتند و با خریدهای ارزی خود زمینه افزایش بیشتر قیمت را فراهم کردند. به گفته یکی از فعالان باتجربه روز سه‌شنبه به دلیل روند کاهشی، نظر معامله‌گران آتی مساعد نبود، اما روز چهارشنبه با تغییر روند، نظرها در بازار تغییر کرد. روز چهارشنبه بازیگران بازارساز رسمی نیز در بازار حضور داشتند و با عرضه و فروش ارز از نوسان بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کردند.

حباب سکه دوباره منفی شد

روز سه‌شنبه حباب قیمتی سکه پس از گذشت حدود ۳ ماه منفی شد، هرچند که این علامت پایدار نماند و روز چهارشنبه حباب سکه بار دیگر مثبت شد. روز چهارشنبه سکه معاملات خود را با قیمت ۹۳۷ هزار تومان آغاز کرد که افزایشی ۲ هزار تومانی نسبت به روز پیشین داشت. به گفته فعالان عامل اصلی این رشد افزایش بهای اونس جهانی در اواخر روز سه‌شنبه بود. به اعتقاد فروشندگان روز سه‌شنبه زمانی بهای اونس بالا رفت که تقاضا در بازار داخلی در سطح پایینی قرار داشت، اما با آغاز روز چهارشنبه و عادی شدن تقاضا در بازار، سکه به افزایش اونس واکنش داد تا قیمت در راستای صعودی قرار بگیرد. در ادامه روز رشد قیمتی دلار به کمک سکه آمد تا نهایتا تا ساعت ۳ بعدازظهر بهای این کالای گران‌بها به ۹۴۲ هزار تومان برسد، رقمی که ۷ هزار تومان بالاتر از روز پیشین بود. البته قیمت سکه کمی بیشتر از رشد دلار بالا رفت و این عامل با توجه به عدم تغییر اونس تا ساعت ۳ بعدازظهر موجب شد که حباب قیمتی سکه بار دیگر مثبت شود.

موج سواری در گذر افشار

موج سواری در گذر افشار