گروه بازار پول: فلز زرد که روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو با افت شدید مواجه شده بود، روز گذشته نیز فاصله زیاد خود را با مرز ۱۳۰۰ دلار حفظ کرد. اونس طلا روز چهارشنبه در آستانه انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نوسان‌های انتظاری و محدود داشت، اما در کل روز روند کاهشی را تجربه کرد. اونس چهارشنبه شب به بیانیه بانک مرکزی ایالات‌متحده با افت بیشتر قیمت واکنش نشان داد، اما هضم داده‌های بیانیه در بازار پنج‌شنبه بسیار بیشتر به چشم آمد.

بیانیه چهارشنبه

هر اونس فلز زرد روز چهارشنبه با ۹ دلار کاهش بها به قیمت ۱۲۸۳ دلار رسید. نوسان اونس پیش از انتشار بیانیه هم بیشتر در محدوده ۱۲۸۰ دلار بود، اما پس از اعلام بیانیه نوسان‌ها بیشتر به سوی مرز ۱۲۸۰ دلار میل پیدا کرد. بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نشان داد که سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا فعلا دست نخورده مانده است. در متن این بیانیه اشاره شده که فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ‌های بهره همچنان «صبور» است. با این حال متن این بیانیه تفاوتی با بیانیه‌های پیشین دارد؛ در متن آخرین بیانیه این نهاد، عبارت «زمان قابل ملاحظه» در مورد زمان موردنیاز برای افزایش نرخ‌های بهره حذف شده است. ناظران بازار در ابتدا این بیانیه را حامی ثبات نرخ‌های بهره در نظر گرفتند، اما با مطالعه دقیق‌تر متن بیانیه بیشتر کارشناسان آن را حامی افزایش نرخ‌ها در نظر گرفتند. البته باید توجه کرد که شرایط اقتصاد جهان با ماه‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد که مقام‌های فدرال رزرو را در افزایش نرخ‌های بهره و حرکت به سوی سیاست انبساطی محتاط می‌کند. سقوط قیمت‌های نفت خام، مشکلات اقتصادی اتحادیه اروپا، آشوب‌های بازار ارز و سیاست‌های تحریکی اقتصادهای عمده جهان از جمله عوامل مورد توجه بانک مرکزی ایالات‌متحده است. این عوامل باعث شده برخی کارشناسان در این گمان باشند که افزایش نرخ‌های بهره به اواخر سال جاری میلادی یا حتی سال ۲۰۱۶ موکول شود. روز چهارشنبه توجه به یونان نیز ادامه داشت. پیروزی حزب چپ «سیریزا» در انتخابات روز یکشنبه یونان

بار دیگر توجه به این کشور بحران‌زده را تشدید کرده است. حزب پیروز انتخابات مخالف سیاست‌های ریاضتی است و این مساله وام‌دهندگان به یونان را نگران کرده است. افت شاخص‌های بازار سهام آتن روز چهارشنبه نیز ادامه داشت. دیگر شاخص‌های اروپایی نیز از وضعیت جدید یونان آسیب خورده‌اند. بازارهای سهام آمریکا هم در این روز تحت‌فشار آمار درآمد بدتر از انتظار چند شرکت بزرگ آمریکا بودند.

رکوردهای پنج‌شنبه

اما اونس روز بعد با ۲ درصد افت روبه رو شد. قیمت نهایی اونس در روز پنج‌شنبه ۱۲۵۸ دلار بود که پایین‌ترین قیمت‌ها در حدود دو هفته گذشته بود. افت ۲۵ دلاری قیمت اونس در چهارمین روز کاری هفته ناشی از هضم داده‌های بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو و همچنین تقویت ارزش دلار آمریکا بود. جدی تر شدن بحث افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فشار روی بازار فلزهای گرانبها را تشدید کرده تا رشد شاخص دلار هم به کمک این عامل کاهشی بیاید. به این ترتیب روز پنج‌شنبه یکی از بیشترین افت‌های روزانه درماه‌های اخیر رقم خورد. دیگر عاملی که در این روز به افت قیمت طلا کمک کرد، اعلام کاهش شدید میزان مطالبات هفتگی بیمه بیکاری آمریکا بود. آمار روز پنج‌شنبه در این مورد کمترین میزان در ۱۵ سال گذشته بود. چنین آماری به تصمیم‌گیری برای افزایش نرخ‌های بهره کمک می‌کند. اخبار یونان در این روز نیز مورد توجه بود، اما خبر جدیدتر در گرفتن بحث‌هایی در مورد تشدید جنگ ارزی در جهان بود. روز چهارشنبه سنگاپور به جمع کشورهایی پیوست که ارزش پول خود را عامدانه پایین نگه می‌دارند. در هفته‌های پیش رو قطعا اخبار بیشتری از این نبرد ارزی خواهیم شنید. آشوب در بازارهای جهانی ارز می‌تواند خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را افزایش دهد.

رکوردهای جمعه

در هر حال اونس آخرین روز هفته را با نوسان در محدوده ۱۲۵۰ دلار آغاز کرد، اما در طول روز با جهش از کف قیمتی هفته به محدوده ۱۲۶۰ دلار رو آورد. روز جمعه تا ساعت ۷ بعدازظهر به وقت تهران قیمت ۱۲۷۲ دلاری برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد. بازارهای سهام اروپا روز جمعه وضع بهتری داشتند. جالب اینجا است که این بازارها به رغم تشدید نگرانی‌ها، در ماه ژانویه بهترین عملکرد ماهانه در ۳ سال گذشته را داشته‌اند. آمار خوب از اقتصاد آلمان دلیل این رشد بوده است. این وضعیت به‌عنوان عامل فشار روی طلا عمل می‌کند، اما قدرت دلار در روز جمعه مانع این عامل بود.

مهم‌ترین داده روز جمعه میزان رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴ بود که بدتر از انتظارها بود. رشد اعلام شده ۶/۲ درصد بود؛ در حالی که انتظار رشد ۳ درصدی می‌رفت. اونس پس از اعلام این آمار با رشد روبه‌رو شد.

اونس هفته گذشته را با قیمت ۱۲۹۴ دلار شروع کرده بود و قیمت نهایی آن در این هفته کاری با توجه به تاثیر پذیرفتن بازارها از اخبار گوناگون حائز اهمیت است. به این ترتیب فلز زرد برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ هفته بدی را پشت‌سر گذاشت، اما شروع قوی آن در سال جدید امید به این کالای گرانبها را افزایش داده است. طلا پس از سقوط شدید در سال ۲۰۱۳ و ثبات نسبی در سال ۲۰۱۴، سال ۲۰۱۵ را تا اینجا با رشد خوبی از سر گذرانده تا برخی استراتژیست‌ها به افزایش بهای این کالای ماندگار در سال جاری میلادی بیندیشند. گرچه همه کارشناسان موافق این نظر نیستند، چندین موسسه مالی معتبر پیش‌بینی قیمت خود برای طلا درسال ۲۰۱۵ را کاهش داده‌اند.

تازه‌ترین نظرسنجی موسسه ال‌بی‌ام‌ای از تحلیلگران اقتصادی نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱۲۱۱ دلار خواهد رسید. به گزارش سایت طلا به نقل از بولیون دسک، نظرسنجی موسسه «ال‌بی‌ام‌ای» از ۳۵ کارشناس اقتصادی انجام شده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که قیمت طلا در سال ۲۰۱۵ میلادی تقریبا با تغییر چندانی روبه‌رو نخواهد شد.