گروه بازار پول: رئیس‌کل بانک‌مرکزی با اشاره به برخی «انتظارات نامعقول» که در سال‌های گذشته نسبت به بانک‌مرکزی شکل گرفته، اظهار کرد: این انتظارات که بانک‌مرکزی مسوول تامین مالی پروژه‌ها است باید اصلاح شود. به گفته سیف، بانک‌مرکزی مسوول ایجاد بستر مناسب برای تامین مالی فعالیت‌های مثبت اقتصادی متناسب با واقعیت‌های اقتصادی کشور است. رئیس‌کل بانک‌مرکزی با تاکید بر موضوع «بازسازی بانک‌مرکزی»، آن‌ را یک حرکت ارزشمند دانست و گفت: با تمهیداتی که در هیات عامل در نظر گرفته شده، با استفاده از روش‌های علمی، اصولی و متناسب با تجربیات روز، تمامی فرآیند‌ها و ساختار‌ها تحت تاثیر این بازسازی قرار می‌گیرند. به گزارش سایت رسمی بانک‌مرکزی، ولی‌الله سیف، در جمع مدیران این بانک ضمن ابراز خرسندی از اعتلای نقش بانک‌مرکزی اظهار کرد: خوشبختانه امروز بانک‌مرکزی نقش و اهمیت خود را در اقتصاد پیدا کرده و بیشتر از گذشته در تصمیم‌گیری‌های اساسی و جهت‌گیری‌های کلی ایفای نقش می‌کند. سیف، در ادامه با تاکید بر اینکه باید بهای بیشتری به فرآیند انجام کا‌ر‌ها دهیم، افزود: باید زمان‌های تلف شده شناسایی و حذف شود؛ به‌نحوی‌که مطمئن شویم کار‌ها در حداقل زمان ممکن انجام می‌پذیرد. اگر برای مدت مناسب انجام فرآیند یک کار، زمان مشخصی هدف‌گذاری شود، امکان کنترل و رسیدگی در موارد خارج از حد قابل‌قبول نیز فراهم می‌آید. رئیس‌کل بانک‌مرکزی با ضروری دانستن پاسخ‌دهی در حداقل زمان به درخواست بانک‌ها و ارباب رجوع عنوان کرد: باید در انجام کارها تسریع شود. برخی از موضوعات که با یک تلفن قابل‌حل است، مدت‌ها به‌دلیل نامه‌نگاری‌های بی‌مورد به طول می‌انجامد. این موارد باید بازنگری شود، زیرا در حین این طولانی شدن فرآیند، فردی در پشت در‌های بانک‌مرکزی منتظر جواب است.

رئیس شورای پول و اعتبار، نیروی انسانی را به عنوان اصلی‌ترین سرمایه بانک‌مرکزی برشمرد و اظهار کرد: خروجی بانک‌مرکزی نتیجه تلاش، کوشش، تجربه، توانمندی و انگیزه‌ای است که کارمندان این مجموعه دارد و ما باید تلاش کنیم آن را در بهترین وضعیت قرار دهیم.

سیف، با اشاره به برخی انتظارات غیرمعقول که از بانک‌مرکزی و رئیس‌کل آن ایجاد شده است، گفت: این انتظارات تناقضاتی را ایجاد می‌کند. مثلا این دیدگاه که بانک‌مرکزی عامل تامین تسهیلات برای هر یک از پروژه‌ها است، باید اصلاح شود. این طرز تفکر نادرست، طی سنوات گذشته به تدریج ایجاد شده است. وی افزود: بدیهی است بانک‌مرکزی مسوول ایجاد بستر مناسب برای تامین مالی فعالیت‌های مثبت اقتصادی متناسب با واقعیت‌های اقتصادی کشور است. وی با تاکید بر اینکه جایگاه بانک‌مرکزی باید به نظارت بر نظام بانکی برای اطمینان از اجرای مقررات و حرکت با ثبات تغییر کند، عنوان کرد: توقعات و انتظارات بیش از حد و خارج از وظایف و اختیارات، بانک را در جایگاهی قرار می‌دهند که از وظایف اصلی خود باز می‌ماند و این امر، به صلاح اقتصاد کشور نیست.