دنیای اقتصاد: مراجع تقلید در دیدار رئیس‌کل بانک‌مرکزی بر «کنترل تورم و بیکاری»، «رونق تولید» و «مقابله با واردات بی‌رویه» تاکید کردند. برخی مراجع نیز با انتقاد از «آمارهای نادرست و غیرواقعی» در گذشته تاکید کردند که ارائه این آمار، مردم را گمراه و اقتصاد را به رکود می‌رساند. ایشان با اشاره به اینکه مردم به حل مساله انرژی هسته‌ای و بهبود وضعیت اقتصادی دل بسته‌اند، از دولت خواستند بستر را برای تجارت مردم فراهم کند تا حرکت اقتصاد در مسیر بهبود و پیشرفت باشد. دیدگاه‌های مراجع در رابطه با نظام بانکی

انتقاد از نشر آمارهای غیر‌واقعی در گذشته

گروه بازار پول: مراجع تقلید در دیدارهایی با رئیس‌کل بانک مرکزی، دیدگاه‌های خود را درخصوص وضعیت اقتصاد کشور با تمرکز بر موضوعات پیرامون نظام بانکی ابراز کردند. موضوعات مهم مطرح شده در این دیدارها، انتقاد از ربوی بودن برخی از قراردادهای فعلی بانکی، انتقاد از عملکرد دولت قبل درخصوص تولید اقتصادی و ارائه آمارهای غیرواقعی و همچنین انتقاد از برخی از سیاست‌های خاص مثل پرداخت یارانه به همه بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: مردم به حل مساله انرژی هسته‌ای و بهبود وضعیت اقتصادی دل بسته‌اند. مردم منتظر بهبود وضعیت اقتصادی هستند و فشار اقتصادی روی طبقات پایین جامعه بسیار است. درحالی که ما متولی حفظ مسائل حوزه هستیم؛ اما در عین حال به جهیزیه و درمان مردم نیز کمک می‌کنیم. به گزارش «ایسنا» این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر این دو مساله حل شود پایه‌های دولت محکم می‌شود و اگر متزلزل شود، در راه خوبی قرار نمی‌گیریم. وی با بیان اینکه «بانک‌ها تسهیلات ۲۲ درصدی به مردم می‌دهند، اما به تولیدکنندگان ۲۷ درصد» پرسید: آیا برای تولیدکنندگان باید تسهیلات گران‌تر باشد؟ وی همچنین با بیان اینکه «بانک‌ها عقود شرعیه را رعایت نمی‌کنند»، گفت: بانک‌های کشور در حال تبدیل شدن به بانک اسلامی توام با ربا هستند و فاکتورهای صوری، صادر می‌کنند که این کار حرام است. وی با اشاره به اینکه یارانه‌ها بلایی برای این مملکت بود، اظهار کرد: به نمایندگان مجلس گفتم چرا وقتی که آمدند یارانه به همه بدهند، شما مخالف نکردید و بهتر بود قشر زحمت کش و کمیته امداد بهزیستی و دانشجویان و نیازمندان را پیدا کنید و فقط به اینها یارانه داده شود و متاسفانه این همه پول هنگفت به ۷۰ میلیون داده می‌شود و یکی از عوامل خوابیده شدن چرخ اقتصاد است. مکارم شیرازی با بیان اینکه «جریمه‌های تاخیر بانک‌ها، تعزیر مالی است و باید مال حاکم شرع شود نه بانک»، افزود: سعی کنید، آمارهایی که می‌دهید، واقعی باشد، یکی از بلاهای دولت سابق ارائه آمارهای غیرواقعی بود و خودشان نیز این آمارها را گاهی باور می‌کردند و اعتماد مردم را کم کرد؛ هر تشکیلاتی روی آمار واقعی کار کند به موفقیت می‌رسد، اما ارائه آمارهای مصلحتی به رکود می‌رسد. وی در عین حال خاطرنشان کرد: گاهی اوقات دولت‌ها خوششان نمی‌آید آمارهای منفی ارائه شود، ولی برای خوش‌آمد دولت‌ها نباید آمار دروغین به مردم داد. مکارم شیرازی تصریح کرد: بانک مرکزی دوره سابق، عواملی که آمار را منفی می‌کرد، از سبد کالاهای بررسی شده کنار می‌گذاشتند، و آمار دروغین به مردم می‌دادند.

آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید گفت: برای کاهش تورم باید اشتغال ایجاد کنیم و درهای کشور را روی واردات بی‌رویه ببندیم. وی اظهار کرد: باید صادرات افزایش یابد، ولی واردات به اندازه ضرورت باشد. وی همچنین با بیان اینکه دولت تاجر خوبی نیست و ناظر خوبی است، گفت: کاری کنید که تجارت در دست مردم باشد و بانک، تجارت نکند.

آیت‌الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید گفت: ریشه همه مشکلات اقتصادی تنها مربوط به تحریم‌ها نیست، اگر استقامت، پایداری و وحدت داشته باشیم، فقر را می‌توان از میان برداشت. وی با اشاره به اهمیت توجه مسوولان به اقتصاد کشور گفت: متاسفانه بر قیمت‌ها نظارت و اشراف مناسبی نداریم و همین امر یکی از دلایل بروز فقر است و در ایران قیمت‌ها نوسان زیادی در نقاط مختلف دارد.

آیت‌الله جوادی آملی اقتصاد مقاومتی را به مفهوم پر بودن جیب ملت و دوری از چاپلوسی قدرت‌ها عنوان کرد و گفت: ملتی که دستش خالی باشد، اهل بساز می‌شود نه اهل بسوز. وی گفت: ملتی که جیبش و دستش خالی باشد فقیر محسوب می‌شود؛ چراکه پویا نیست، فقیر به معنای گدا نیست؛ فقیر به معنای کسی است که ستون فقراتش شکسته است و ملتی که دستش خالی باشد، قادر به ایستادگی نیست. با ملت ویلچری نمی‌توان نه شرقی و نه غربی گفت و اصول زیر سوال می‌رود، ملتی که جیبش خالی است اهل املاق می‌شود؛ از طرفی اشتغال و ازدواج نیز کاهش یابد مشکلات دوچندان می‌شود.وی با تاکید بر اینکه «ربا نه‌تنها راه‌حل نیست؛ بلکه راه بند است»، گفت: ربا و جریمه دیرکردی را که حرام است بانک‌ها از مردم می‌گیرند، به کارمندان خود به‌عنوان حقوق می‌دهند و آنها نیز به خانه و زندگی خود می‌برند و این به این مفهوم است وقتی کار حلال نباشد مستقیم حرام می‌شود و به جهنم می‌رود. جوادی‌آملی تاکید کرد: تاخیر دیرکرد حرام است و حقوقی که از این طریق پرداخت می‌شود نیز حرام است. وی با اشاره به اینکه «ربا را به جای قرض‌الحسنه به میدان آوردیم و کسی به کسی رحم نمی‌کند»، گفت: جامعه‌ای که رحم و عاطفه نداشته باشد، پرونده‌های دستگاه قضا بیشتر می‌شود.