گروه بازارپول: رئیس‌کل بانک‌مرکزی در دیدار با شماری از علما و مراجع تقلید با ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور، از تلاش‌های دولت برای خروج از رکود اقتصادی و کاهش تورم خبر داد و گفت: در سال‌جاری به‌دلیل افزایش صادرات نفتی ورودی‌های ارزی کشور تقویت شده است. ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک‌مرکزی در سفری یک روزه به قم با برخی از علما و مراجع تقلید دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدارها، مهم‌ترین دغدغه علما و مراجع حول بالا بودن نرخ تورم، اجرای کامل بانکداری بدون ربا، وضعیت خدمات‌دهی و فعالیت بانک‌ها، اشتغال و ... بود. رئیس‌کل نیز با ارائه توضیحاتی درخصوص دغدغه‌های مطرح‌شده ابراز امیدواری کرد در دوره پیش رو نظام بانکی بتواند درجهت تحقق پاسخگویی نیازهای اقتصادی مردم و کشور گام بردارد.

او در جمع خبرنگاران درخصوص جمع‌بندی این سفر گفت: در این دیدارها از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شده و همچنین گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و تورم خدمت مراجع تقلید ارائه شد. وی در پاسخ به سوالی درخصوص نگرانی‌ها و ‌نظرات مراجع تقلید به ویژه درخصوص مساله دریافت دیرکرد در بانک‌ها گفت: مدعی نیستیم که آثاری از ربا در سیستم بانکی کشور وجود ندارد، ولی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی که صادر شده غیرربوی بوده و شبهه‌ای از ربا در آنها وجود ندارند.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی با اشاره به اینکه مشکل در شیوه اجرا در بعضی از شعب بانکی است، تاکید کرد: این شیوه اجرا موجب می‌شود که شبهاتی پیدا شود و وظیفه داریم که جلوی چنین اقداماتی را بگیریم.

سیف درخصوص فتوای مراجع تقلید درباره حرام بودن جریمه دیرکرد گفت: بر مبنای ضوابط تصویب شده شورای نگهبان اخذ وجه التزام قانونی است. رئیس‌کل بانک‌مرکزی با تاکید بر اینکه وجه التزام درخصوص مشتریانی است که توانایی پرداخت اقساط را دارند؛ اما عامدانه از این کار خودداری می‌کنند، تصریح کرد: البته افراد نیازمندی هستند که در پرداخت با مشکل روبه‌رو بوده و جریمه دیرکرد شامل حال آنها نیز می‌شود و باید بین این دو تفکیک ایجاد کرد. سیف با اشاره به اینکه بدهی کلان بدهکاران بانکی ۸۴ هزار میلیارد تومان است، گفت: بانک‌ها با دریافت این منابع و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان می‌توانند در مسیر تقویت تولید حرکت کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص همکاری نکردن بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج گفت: در بخش وام ازدواج تسهیلات از محل منابع قرض‌الحسنه ارائه می‌شود و وقتی که منابع قرض‌الحسنه به میزان کافی وجود نداشته باشد، در این بخش با مشکل روبه‌رو می‌شویم؛ البته به‌دنبال این هستیم که با ایجاد جاذبه‌های بیشتر منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را تقویت کنیم. رئیس‌کل بانک‌مرکزی از گشایش‌های جدید ارزی در نتیجه افزایش صادرات نفت خبر داد و گفت: امسال صادرات نفت از یک میلیون به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و این رقم در بهبود رشد اقتصادی و رفع تنگناهای ارزی موثر است. وی افزود: در سال‌جاری تلاش می‌کنیم امکانات را با اولویت بیشتر به سمت تولید هدایت کنیم و این هدفی است که برای نظام بانکی کشور ترسیم شده است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز برای ایجاد بانک‌های جدید متوقف شده است، از ادغام بانک‌ها و موسسات کوچک در آینده خبر داد. سیف تصریح کرد: در سال ۹۱ رشد اقتصادی کشورمان منفی ۶ درصد شده بود و این رقم تا پایان شهریور ۹۲ به منفی دو درصد رسید که امیدواریم تا پایان سال ۹۳ به رشد اقتصادی دو تا سه درصدی دست یابیم.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با گسترش و رونق بانکداری الکترونیک، بسیاری از هزینه‌های تحمیلی به جامعه کاهش یافته است و هم‌اکنون ۹۸ درصد از تراکنش‌ها با موفقیت انجام می‌شود.

وی افزود: دولت برای سر و سامان دادن به فعالیت‌های پولی و مالی، از منابع بانک‌ها به‌صورت غیر‌اصولی استفاده نمی‌کند. سیف با تاکید بر اینکه استقلال بانک‌مرکزی به معنای جدا بودن سیاست پولی از سیاست مالی است، گفت: این به آن معنا است که دولت به اندازه منابع بودجه هزینه کند تا بانک‌ها در خدمت تولید باشند. رئیس‌کل بانک‌مرکزی با اشاره به اینکه پیش از آغاز به کار دولت یازدهم، مردم هر لحظه شاهد نوسانات قیمت‌ها بودند، گفت: جهت‌گیری کار ما به‌سمتی رفته که تورم متوسط سالانه ۴۴ درصد اکنون به رقم ۳۰ درصد رسیده است. وی ادامه داد: تورم نقطه‌به‌نقطه که نشان‌دهنده تورم‌های آینده است پیش از دولت یازدهم حدود ۴۵ درصد بود که اکنون به ۶/۱۶ درصد رسیده است، البته این کاهش به معنای ارزانی نیست؛ بلکه به‌سمتی می‌رویم که مردم آرامش داشته باشند. رئیس‌کل بانک‌مرکزی همچنین با انتقاد از سیاست‌های نادرستی که در گذشته در بخش مسکن مهر اعمال شد، آن را مشکل‌آفرین و دارای اثرات منفی بر نقدینگی در کشور دانست.