گروه بازار پول- پژوهشکده بیمه در گزارشی ضمن ارزیابی وضعیت صنعت بیمه نتایج محاسبات خود را درخصوص ضریب نفوذ بیمه کشور منتشر کرد. با توجه به انتشار رسمی آمارهای کلان اقتصادی تا ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۱، ضریب نفوذ بیمه کشور در سال ۱۳۹۰ و ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۱ را ارزیابی و اعلام کرد. محاسبات پژوهشکده نشان می‌دهد که برخلاف عدد اعلامی برآورد قبلی که ضریب نفوذ در سال ۱۳۹۰را با توجه به نبود آمارهای کلان، ۵/۱ درصد برآورد کرده بود، عدد صحیح ضریب نفوذ برای سال ۱۳۹۰ معادل ۴۱/۱ درصد بوده است.

همچنین با توجه به نبود آمار تولید ملی برای کل سال ۱۳۹۱، این پژوهشکده ضریب نفوذ بیمه را برای ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۱ برابر ۸۴/۱ درصد محاسبه کرده است.

این در حالی است، نشریه جهانی سیگما که از سوی بیمه اتکایی سوئیس‌ری منتشر می‌شود، در سال ۲۰۱۲ ضریب نفوذ بیمه کشور را با توجه به علت عدم‌انتشار رسمی اطلاعات مربوط حدود ۶۵/۱ درصد به صورت برآوردی اعلام کرده است. بر اساس گزارش مذکور ایران صعود ۶ پله‌ای نسبت به سال ۲۰۱۱ داشته و در جایگاه ۶۶ جهانی از نظر ضریب نفوذ بیمه قرار گرفته است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، گزارش مذکور نشان می‌دهد، این نرخ بیشتر از آنکه حاصل رشد عملکرد صنعت بیمه باشد، متاثر از کاهش رشد تولید ناخالص داخلی در کنار افزایش حق بیمه‌های اجباری بیمه‌های شخص ثالث و حق بیمه‌های حاصل از تحریم‌ بوده است.

اساس اطلاعات انتشار یافته از سایت بانک مرکزی و بیمه مرکزی ایران میزان تولید ناخالص داخلی و حق بیمه‌های دریافتی ارائه شده است.

طبق محاسبات ضریب نفوذ بیمه در کشور در سال ۱۳۹۰، ۴۱/۱ درصد بوده است که ۳/۱ درصد آن مربوط به بیمه‌های غیرزندگی و ۱۱/۰ درصد آن مربوط به بیمه‌های زندگی بوده است.

همچنین در نه ماه ۱۳۹۰ ضریب نفوذ برابر ۲۹/۱ درصد بوده است که ۱۹/۱ درصد آن سهم بیمه‌های غیرزندگی و ۱۱/۰ درصد آن مربوط به بیمه‌های زندگی بوده است.

طبق آخرین اطلاعات رسمی منتشر شده توسط بانک مرکزی در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۱ تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار برابر با ۵۰۲۶۱۶۹ میلیارد ریال بوده است و حق بیمه‌ تولیدی ۹ ماه اول سال مذکور برابر ۹۲۶۸۳ میلیارد ریال بوده است که بر اساس این آمار، نرخ ضریب نفوذ بیمه حدود ۸۴/۱ درصد محاسبه شده است که از رقم مذکور ۷/۱ درصد سهم بیمه‌های غیرزندگی و ۱۴/۰ درصد سهم بیمه‌های زندگی بوده است که رقم ضریب نفوذ بیمه‌ای در

۹ ماه نخست سال ۹۱ نسبت به دوره مشابه خود ۵۵/۰ درصد افزایش داشته است.

در پایان مجدا متذکر می‌شود که افزایش نرخ ضریب نفوذ بیمه‌ای کشور به ۸۴/۱ درصد در ۹ ماه نخست ۱۳۹۱، هر چند نشانگر عملکرد رو به گسترش این صنعت است؛ اما این افزایش با توجه به رشد منفی اقتصاد ملی حاصل شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، عواملی چون افزایش حق دیه (افزایش حق بیمه شخص ثالث) و رشد برخی رشته‌های بیمه‌ای مانند باربری دریایی و تاسیسات مهم با توجه به تحریم‌های اقتصادی، بر افزایش نرخ ضریب نفوذ بیمه در سال گذشته تاثیر چشمگیری داشته‌اند.