افت قیمت‌ها در بازار پس از کاهش نرخ‌ها در حراج کارگشایی

گروه بازار پول - بانک مرکزی در روزهای اخیر با اعلام اینکه با کاهش دادن قیمت خرید سکه‌های پیش‌فروش شده در شعب بانک ملی قصد دارد پایه‌ای برای قیمت بازار آزاد تعیین کند، در اولین جلسه حراج سکه بانک کارگشایی در روز شنبه قیمت سکه را تا محدوده ۶۵۰ هزار تومان کاهش داد. این در حالی است که چهارشنبه قبل از آن، سکه در این بانک در مرز ۶۷۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت حراج بانک کارگشایی روز شنبه و در مقایسه با قیمت چهارشنبه ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است. فعالان دلیل اصلی افت قیمت سکه را ناشی از این اقدام می‌دانند، زیرا در بازار عرضه و تقاضا به میزانی نیست که قیمت‌ها را کاهش دهد. نرخ ۶۵۰ هزار تومانی بانک کارگشایی که با احتساب مالیات برارزش افزوده در بسته‌های ۱۰۰ تایی به فروش می‌رسد،در روزهای اخیر تاثیر قوی‌تری در تعیین قیمت سکه بازار نقدی داشته است. عصر چهارشنبه و روز پنج‌شنبه قیمت سکه در بازار تقریبا با قیمت بانک کارگشایی منطبق بود. عصر شنبه و روز گذشته نیز قیمت سکه در بازار نقدی در سطح نرخ بانک کارگشایی در محدوده ۶۵۰ هزار تومان با اندکی افت و خیز در مناطق مختلف بازار گزارش شد.در تازه‌ترین خبرها عضو هیات‌مدیره جدید بانک ملی از تحویل ۱ میلیون قطعه سکه به ثبت‌نام‌کنندگان خبر داده است. از این رو تحویل ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار سکه دیگر در فاز اول هنوز در دستور کار است.

تحویل یک میلیون قطعه سکه به پیش خریداران

عضو هیات‌مدیره بانک ملی ایران از تحویل یک میلیون قطعه سکه به پیش خریداران خبرداد و گفت: قیمت سکه پیش‌فروشی ۸ هزار تومان ارزان شد. عباس کمره‌ئی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: قیمت سکه پیش‌فروشی توسط بانک مرکزی کاهش یافته و به ۶۲۸ هزار تومان رسیده است. مدیرکل سابق ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به زمان آغاز تحویل اوراق گواهی سپرده از تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال جاری به متقاضیان گفت: در روزهای اول میزان استقبال از تحویل اوراق به جای سکه کمتر بود اما این روزها میزان استقبال از دریافت اوراق به جای سکه به شدت افزایش یافته است. وی یکی از دلایل مهم آن را کاهش قیمت سکه در بازار عنوان و تصریح کرد: از سایر گزینه‌های پیشنهادی بانک مرکزی هم استقبال شده است. عضو هیات‌مدیره بانک ملی ایران نرخ سود اوراق گواهی سپرده را ۲۴ درصد ذکر و تصریح کرد: این سود از روزی که سکه‌ها پیش خرید و ثبت‌نام شده است به پیش خریداران تعلق می‌گیرد.

به گفته وی، فارغ از زمان تحویل سکه پیش خریداری شده، افراد می‌توانند به جای تحویل سکه اوراق دریافت کنند، به عبارت دیگر چنانچه فردی در بهمن‌ماه سال گذشته برای خرید سکه ثبت‌نام کرده است و زمان تحویل سکه ۴ یا ۶ ماه دیگر است و هنوز زمان تحویل فرا نرسیده است، می‌تواند فارغ از زمان تحویل سکه هر زمان که بخواهد به بانک مراجعه کرده و گواهی سپرده دریافت کند.

کمره‌ئی با اشاره به افزایش ارزش گواهی سپرده عنوان کرد: با توجه به کاهش قیمت سکه و نرخ ارز، میزان استقبال از گواهی سپرده افزایش یافته است.

قیمت‌ها در بازار

سکه دیروز در سطح ۶۵۵ هزار تومان تغییر زیادی نسبت به نرخ غروب شنبه نداشت، اما سکه طرح قدیم ۱۰ هزار تومان و ربع سکه ۳ هزار تومان کاهش داشته و به ترتیب ۶۷۰ هزار تومان و ۱۸۰ هزار تومان فروخته شدند. در بازار دیروز نیم‌سکه نیز بدون تغییر۳۳۵ هزار تومان باقی ماند. در بازار ارز قیمت دلار باز هم کاهش داشت و تا ۱۶۶۰ تومان پایین آمد. یکی از صرافان معتقد بود که قیمت ۱۶۵۰ تومان برای دلار کف بازار خواهد بود و احتمالا از این سطح پایین‌تر نمی‌رود و مجددا مسیر افزایشی در پیش خواهد گرفت. در بازار البته برخی از دلالان منتظر افت قیمت دلا به زیر ۱۶۰۰ تومان هستند. یکی از دلالان با بیان اینکه منتظر رسیدن نرخ آن به زیر ۱۶۰۰ تومان هستم، گفت: فعلا برای خرید دست نگاه داشته‌ام. در بازار، تقاضا برای خرید سکه و دلار در پی کاهش قیمت سکه توسط بانک مرکزی در بانک کارگشایی و ورود دلارهای ارزان قیمت، افت کرده و فعالان این بازار فعلا تا تثبیت قیمت‌ها در یک سطح مشخص، دست از خرید کشیده اند.یکی از صرافان با بیان این مطلب به دنیای اقتصاد گفت: بازار در این روزها تقریبا آرام و بی‌تقاضا مانده است. این شرایط البته تا زمان پایان یافتن تحویل سکه‌های ثبت‌نام شده تداوم خواهد داشت، اما از آن زمان به بعد ورود بیشتر سکه احتمالا باز هم از طریق بانک کارگشایی و روش‌های فروش اینترنتی و غیره دنبال خواهد شد. بانک مرکزی در این میان قطعا راه‌هایی را به کار خواهد گرفت تا ذخایر طلایی خود را وارد بازار نکند و از ورود مجدد به شرایطی مثل این روزها که باید تقریبا بیش از ۷۰ تن طلای خود را به سکه تبدیل کند، به نحوی بپرهیزد.

قیمت جهانی طلا

طلا دیروز نیز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در سطح ۱۶۴۲ دلار باقی ماند. روز گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در جریان بود و نظرسنجی‌ها از پیروزی احتمالی اولاند سخن گفته بودند. پیروزی وی در انتخابات فرانسه به طور کوتاه مدت نرخ طلا را کاهش خواهد داد.