گروه بنگاه‌ها- مدیر امور فناوری اطلاعات بانک مسکن معتقد است: آنچه که در مورد سرقت اطلاعات سه میلیون کارت بانکی عنوان شد، در واقع «هک» نبود، بلکه تخلف انجام شد و به هیچ وجه به شبکه نفوذ نشده است.

«ساسان شیردل» مدیر فناوری اطلاعات یک بانک دولتی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: شبکه بانکی کشور از امنیت لازم برخوردار است و با اتخاذ تدابیر لازم روند ارتقای امنیت در این بخش در دستور کار قرار دارد.

براساس آمارهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اکنون ۱۶۵ میلیون عدد کارت بانکی در اختیار مردم قرار دارد.

این مقام مسوول گفت: افراد باید به منظور ایمنی در دوره‌های زمانی حداقل دو ماهه نسبت به تغییر رمز عبور کارت‌های بانکی اقدام نمایند. شیردل با بیان اینکه شبکه بانکی لایه‌های مختلف امنیتی برای حساب‌ها طراحی و به مورد اجرا گذارده، گفت: اصولا در هیچ حوزه‌ای نمی‌توان به امنیت صددرصدی رسید، اما نظام بانکی با اقدامات مختلفی که برنامه‌ریزی کرده به سمت مطلوبیت و ارتقای هرچه بیشتر ایمنی در این بخش حرکت می‌کند.

وی افزود: امروزه نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران از آخرین فناوری‌ها و محصولات بانکی برخوردار است و تمامی بانک‌ها و سازمان‌های نظارتی در این حوزه فعالانه به وظایف خود عمل می‌کنند.

شیردل گفت: رویداد مذکور نتایج خوب و بد به دنبال داشته، اما آنچه که مورد تاکید است و مردم نیز باید نسبت به آن آگاه شوند، برداشتی از حساب‌ها صورت نگرفته و در واقع امکان برداشت هم نداشته، اما تلاش‌های شبانه روزی برای مقابله با هرگونه سودجویی و سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب در نظام بانکی به طور مستمر دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: ضروری است سازمان‌های بالادستی شرایط و استانداردهایی را مشخص سازند و در صورتی که سیاستگذاری در این بخش بین بانک‌ها بیشتر باشد، قدرت عملیاتی بالا می‌رود.

شیردل اظهار امیدواری کرد: رویدادهای بخش بانکی باید منطقی مورد بررسی قرار گیرد و نباید با آن فرصت طلبانه و فرافکنانه برخورد شود و در عین حال با آن شجاعانه مواجه شویم.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر اعلام کرد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از سه میلیون عدد کارت بانکی که اطلاعات آن مورد سرقت قرار گرفت، کاملا غیرفعال بود و هیچ اقدامی در ارتباط با آنها قابل انجام نبود.