خرده‌نوسان ارزی در مرز4 هزار

روز یکشنبه، قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز تحت‌تاثیر رشد بهای دلار قرار گرفت. در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و ۳۱۲ هزار تومان رسید. این افزایش در حالی ثبت شد که روز شنبه ۷ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده بود. به گفته فعالان، در کنار رشد دلار، خوش‌بینی بازیگران بازار داخلی نسبت به روند اونس جهانی دیگر عاملی بود که سکه را در فاز صعودی قرار داد. پس از عبور اونس از مرز هزار و ۳۰۰ دلار، عده زیادی از بازیگران بازار، انتظار دارند که این افزایش در هفته جاری نیز ادامه پیدا کند، عاملی که می‌تواند سکه را صعودی‌تر کند. تحت‌تاثیر چنین تصوراتی قیمت در ابتدای روز تا نزدیک یک میلیون و ۳۱۸ هزار تومان بالا رفت، ولی با افزایش احتیاط، قیمت در ساعات انتهایی روز از سقف پایین آمد.

شروع در کانال ۳۹۰۰

دلار که در اولین روز هفته ۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت ۴ هزار و ۵ تومان رسیده بود، در دومین روز هفته معاملات خود را در محدوده ۳ هزار و ۹۹۰ تومان آغاز کرد. روز یکشنبه، معاملات شاخص ارزی با قیمت ۳ هزار و ۹۹۵ تومان کلید خورد که کاهشی ۱۰ تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز شنبه داشت. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز آغاز کاهشی دلار شد، تحرکات شماری از معامله‌گران غیررسمی در ساعات انتهایی روز شنبه بود. به گفته فعالان، پس از ساعت ۳ بعدازظهر روز شنبه میزان فروش‌ها در معاملات غیررسمی افزایش بیشتری یافت تا شدت افت قیمت بیشتر شود. به‌نظر می‌رسید، افت انتهای روز شنبه بیشتر خواست نوسان‌گیرانی بوده است که در غیاب بازیگران رسمی بازار سعی داشتند قیمت را پایین آورده و پس از آن با خرید در سطوح پایین‌تر کسب سود کنند. به گفته فعالان، زمانی که دامنه نوسانات پایین می‌آید، بازیگران فردایی از راه‌هایی چون افزایش فروش و خرید در کف، به‌منظور نوسان‌گیری استفاده می‌کنند. آنچه این موضوع را بیشتر برجسته می‌کند، حساسیت معامله‌گران نسبت به مرز ۴ هزار تومانی است. در واقع، با توجه به این سطح از حساسیت می‌توان گفت که کاهش انتهای روز شنبه تنها مقطعی و به قصد نوسان‌گیری صورت گرفته است؛ در عمل نیز چنین اتفاقی در ساعات ابتدایی روز یکشنبه رخ داد و موجب شد قیمت به سرعت به مرز ۴ هزار تومانی بازگردد. در واقع تنها نیم ساعت قیمت دلار زیر مرز ۴ هزار تومانی معامله شد و ساعت۱۱:۳۰، ۴ هزار و ۳ تومان قیمت خورد. افزایش دلار تا نزدیک ساعت یک بعدازظهر ادامه یافت و این ارز در مقطعی تا محدوده ۴ هزار و ۲۰ تومان بالا رفت. در نهایت روز یکشنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۸ تومان پایان داد که ۳ تومان بالاتر از روز شنبه بود.

کاهش حجم معاملات

در دومین روز هفته حجم معاملات در بازار ارز کاهش یافت. به گفته فعالان، روز یکشنبه بخشی از معامله‌گران نسبت به روزهای پیشین تمایل کمتری نسبت به خرید و فروش دلار داشتند. به‌نظر می‌رسد، نوسانات روزهای اخیر و بازگشت از سطوح بالاتر موجب شده بود که این دسته از معامله‌گران با احتیاط بیشتری وارد بازار شوند. در کنار این، به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، روند آینده قیمت در کوتاه‌مدت برای عمده معامله‌گران مشخص نبود و این ابهام، آنها را برای تعیین موقعیت خرید یا فروش دچار تردید کرده بود. این در حالی است که همچنان بیشتر معامله‌گران باور دارند، قیمت دلار در میان‌مدت و تا انتهای پاییز روند افزایشی خواهد داشت، هر چند در مورد سطح نوسانات و میزان افزایش قیمت نگاه مشترکی در بازار وجود ندارد. افزایش تقاضا برای تسویه‌های دلاری در آستانه ماه ژانویه و روند سنتی افزایش قیمت در آذرماه از جمله عواملی است که دیدگاه‌های افزایشی را در بازار قوی نگه داشته است.

در مقابل، یکی از عواملی که می‌تواند دامنه نوسانات دلار را محدود نگه دارد، عرضه بازیگران بازارساز است. روز یکشنبه نیز عرضه صرافی‌های بانکی یکی از مهم‌ترین عواملی بود که به بازگشت آرامش به بازار در روزهای اخیر کمک کرد. روز یکشنبه نیز عرضه این بازیگران در سطح نسبتا مناسبی قرار داشت. البته عرضه ارز با قیمت‌های پایین‌تر که موجب صف‌نشینی می‌شد، روز یکشنبه در بازار وجود نداشت، اتفاقی که بسیاری از کارشناسان آن را به فال نیک گرفتند. به گفته آنها، حراج دلار با فاصله از قیمت بازار می‌تواند موجب ایجاد تقاضای کاذب و از دست رفتن منابع ارزی شود. اکثر کارشناسان به سیاست‌گذار توصیه می‌کنند به جای کنترل قیمت اقدام به مدیریت نوسانات کند، اتفاقی که در روزهای ابتدایی هفته تا حدی رخ داد. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، نوسان میانه هفته گذشته نکته مهمی داشت و آن این بود که قیمت به سرعت می‌تواند عقب‌ماندگی خود را جبران کند. در واقع، فشار برای کنترل قیمت در نهایت منجر به افزایش نوسانات می‌شود؛ حال آنکه با تعدیل تدریجی و عدم مقاومت در برابر روند بازار می‌توان دامنه نوسانات را کاهش داد.

نوسانات محدود درهم

یکی از عوامل مهمی که در کاهش نوسانات ابتدای هفته نقش مهمی داشت، کاهش تغییرات نرخ حواله درهم بود. روز یکشنبه، نرخ حواله درهم مانند روز شنبه زیر مرز هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد و در نهایت با قیمت هزار و ۹۷ تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که توجه معامله‌گران داخلی را به خود جلب می‌کند و نوسانات افزایشی یا کاهشی آن در تعیین موقعیت خرید یا فروش بازیگران پاساژ افشار نقش مهمی دارد. در کنار این، ارزش دلار در کشورهای همسایه دیگر عاملی است که می‌تواند قیمت در بازار داخلی را دچار تغییر کند. با وجود این، روز یکشنبه ارزش دلار در کشورهای همسایه فاصله چندانی با بازار داخلی نداشت تا از این سو نیز قیمت تحریک نشود. به گفته فعالان، تنها متغیری که روز یکشنبه از قیمت دلار حمایت می‌کرد، تحرکات بازیگران فردایی بود. این دسته به مرز ۴ هزار تومانی حساسیت زیادی دارند و تمام تلاش خود را برای حفظ آن انجام می‌دهند. در این میان، بازار نیز تمایل زیادی برای افت از خود نشان نمی‌دهد، چرا که همچنان تا حدی تقاضای واقعی برای دلار وجود دارد. تقاضای زائران عتبات عالیات مهم‌ترین متغیری است که در کوتاه‌مدت انتظارات بازیگران را تحت‌تاثیر قرار داده است. به‌طور سنتی معامله‌گران ارزی انتظار دارند که در آستانه اربعین به دلیل ورود تقاضای جدید قیمت رشد کند. با این حال، روز یکشنبه کاهش دامنه نوسانات بیش از هر موضوعی در بازار مشهود بود. به‌نظر می‌رسد، بازار در شرایط فعلی دیگر به‌طور کامل از ریسک ترامپی خارج شده و فعالیت عادی خود را از سر گرفته است. این در حالی بود که در میانه‌های هفته گذشته دامنه نوسانات بالا رفته و قیمت در مقاطعی حتی وارد مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومانی شده بود.

بانک و بیمه

 


 

حرکت بازارها در مدار آرامش