دنیای اقتصاد: پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت درباره روند بازار جهانی طلا گرفتار اختلاف شده است. اونس طلا هفته گذشته به شدت تحت فشار ریسک‌پذیری بازارها قرار گرفت، اما در دو هفته قبل از آن، رشدهای خوبی را تجربه کرد که باعث ابهام در روند هفته جدید شده است.اونس طلا هفته گذشته با حدود ۲ درصد افت به قیمت ۱۳۱۹ دلار رسید تا پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد، یکسان نباشد. اکثر تحلیلگران انتظار رشد قیمت‌ها در روزهای پیش رو را دارند، اکثر مخاطبان کیتکو افت بیشتر قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. حتی در میان هر یک از این دو دسته نیز قاطعیتی وجود ندارد چراکه بزرگ‌ترین بخش هر دسته، تنها ۵۰ درصد نظردهندگان را تشکیل می‌دهد.

نظرسنجی‌های دوقلو

در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، ۱۴ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، ۷ نفر معادل ۵۰ درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و ۶نفر معادل ۴۳ درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته کاری جدید که از امروز دوشنبه آغاز شده، پیش‌بینی کرده‌اند. یک نفر معادل ۷ درصد نیز نظری خنثی داشته است.همزمان، در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است، ۱۲۱۹ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۶۰۶ نفر معادل ۵۰ درصد، کاهش و ۴۸۳ نفر معادل ۴۰ درصد، افزایش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. ۱۳۰ نفر معادل ۱۰ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. تا این مقطع از سال ۲۰۱۷، تحلیلگران از ۳۵ نظرسنجی کیتکو، در ۲۳ مورد، پیش‌بینی درستی داشته‌اند که برابر درست بودن ۶۶درصد پیش‌بینی‌های آنهاست. سرمایه‌گذاران خرد هم ۲۲ پیش‌بینی درست داشته‌اند که معادل صحیح بودن ۶۵ درصد پیش‌بینی‌های آنهاست.

تحلیل‌های حرفه‌ای

فیل فلین، تحلیلگر ارشد «پرایس فیوچرز گروپ» منتظر نشست این هفته کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا است. او معتقد است که برونداد این نشست برای طلا، سازنده است. فلین می‌گوید: «احتمال قوی‌تر این است که فدرال رزرو در این نشست بیشتر حامی ثبات نرخ‌های بهره باشد؛ چراکه نگرانی‌ها درباره اثر توفان‌های اخیر بر رشد اقتصادی جدی است. این مساله باید تضعیف‌کننده دلار و یار طلا باشد.»چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در «لاساله فیوچرز گروپ» نیز انتظار رشد قیمت‌ها را در هفته جدید دارد. او می‌گوید: «هنوز داستان‌های کره شمالی ادامه دارد. دلار ممکن است این هفته کف جدیدی را تجربه کند.»مارک لیبوویت، دبیر «وی آر گلد لتر» هم می‌گوید «نفع ابهام» برای طلا، رشد است. جیم وایکوف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو می‌گوید: «تحلیلگران فنی کوتاه‌مدت بازار طلا همچنان حامی رشد قیمت‌ها هستند و تحولات ژئوپلیتیک هم چندان از کانون توجه بازار دور نشده است.»اما همان طور که اشاره شد، شمار کارشناسان کاهشی هم کم نیست. کوین گرادی، رئیس «فینیکس فیوچرز‌اند آپشنز» می‌گوید با وجود تنش‌های پس از آزمایش موشکی روز جمعه کره شمالی، پیش‌بینی او ضعف بیشتر اونس طلاست. او می‌گوید: «من به رفتار و واکنش بازار نگاه می‌کنم.» او با اشاره به افزایش فروش طلای فیزیکی در بازار از کاهش تقاضا می‌گوید. او با اشاره به سنگین نبودن جریان ورودی سرمایه به صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس می‌گوید: «این به من می‌گوید که جهش اخیر طلا نتیجه فعالیت سوداگران بوده است.»

شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش تریدینگ» نیز عقب‌نشینی بیشتر بهای فلز زرد را انتظار دارد. دلیل این نگاه به گفته او، نه تنها ناتوانی طلا در نفع بردن از آزمایش موشکی کره شمالی، بلکه نفع نبردن از تضعیف دلار آمریکا نیز است. لوسک معتقد است: «بازارهایی که از اخبار افزایشی نفع نبرند، مستعد افت بیشتر هستند.»در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین رویدادها و داده‌های تاثیرگذار بر روند بازارهای جهانی را ببینید،‌ اما واضح است که مهم‌ترین اتفاق هفته، برگزاری نشست کمیته سیاست‌گذار پولی بانک مرکزی آمریکاست. برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که هرگونه تصمیم غیرمنتظره فدرال رزرو می‌تواند حامی فلز زرد باشد. اکثر کارشناسان بر این باورند که فدرال رزرو آمریکا در نشست این هفته خود سیاست انقباضی را تشدید نخواهد کرد و نرخ‌های بهره را افزایش نخواهد داد. با این همه، لحن بیانیه پس از نشست دو روزه سه‌شنبه و چهارشنبه، تاثیر زیادی بر روند بهای اونس طلا و دیگر بازارهای جهانی خواهد داشت.

تردید در وضعیت فلز زرد

تردید در وضعیت فلز زرد

تردید در وضعیت فلز زرد