تفسیر معامله‌گران  ازافزایش دلار

دنیای اقتصاد: در چهارمین روز هفته، دلار و سکه افزایش قیمت را تجربه کردند. روز سه‌شنبه شاخص بازار ارز با ۱۲ تومان افزایش از محدوده ۳ هزار و ۹۱۰ تومان عبور کرد و به بهای ۳ هزار و ۹۱۳ تومان رسید. به گفته فعالان، در ابتدای چهارمین روز هفته، شماری از معامله‌گران ارزی در انتظار اعلام نرخ فروش دلار بازارساز بودند.

اولین نرخ صرافی‌های رسمی بانکی بالای ۳ هزار و ۹۰۰ تومان بود، موضوعی که از سوی معامله‌گران غیررسمی به‌عنوان یک علامت افزایشی تفسیر شد. به گفته شماری از بازیگران باتجربه بازار، بازارساز در روزهای قبل اقدام به عرضه ارز در کانال ۳هزار و ۹۰۰ تومان نکرده بود و به این ترتیب، عرضه اولیه در سطح قیمتی یادشده زمینه‌ساز تفسیرهای افزایشی شد. البته عده دیگر، جوسازی روانی پیرامون این اتفاق را عامل رشد دانستند. از حدود ساعت ۱۱:۳۰ ظهر جوسازی معامله‌گران آتی بالا گرفت و با افزایش خریدهای این دسته قیمت دلار تحریک بیشتری شد. به گفته فعالان، بازارساز با عرضه ارز در کانال ۳هزارو ۹۰۰ تومان می‌توانست مانع از ورود تقاضای کاذب به بازار شود. به گفته فعالان، عرضه بازارساز با نرخی کمتر از قیمت بازار زمینه‌ساز ورود عده‌ای از معامله‌گران به بازار می‌شود که قصد دارند از تفاوت یادشده کسب سود کنند. از سوی دیگر، اکثر کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند که بازارساز به‌جای کنترل قیمت اقدام به مدیریت نوسانات کند. در این شرایط، اصرار بازیگر رسمی مبنی‌بر حفظ دلار در کانال پایین‌تر می‌توانست منجر به جمع‌شدن فنر قیمت و دررفتن آن با شدت نوسانات زیاد شود. این در حالی است که قیمت دلار در تابستان با شیب ملایم در مسیر افزایشی قرار گرفت و هرگز دچار نوسانات سنگین نشد.

دلایل بیرونی رشد دلار

در‌حالی‌که عده‌ای از فعالان، تفسیر معامله‌گران از قیمت‌گذاری بازارساز را عامل افزایش قیمت عنوان کردند، عده دیگری در بازار بیشتر به دلایل بیرونی توجه داشتند. برخی از آنها عنوان کردند که بالا رفتن ارزش دلار در مناطق سلیمانیه عراق و هرات افغانستان سیگنال افزایشی را به بازار داخلی مخابره کرد. زمانی که ارزش دلار در کشورهای همسایه بالاتر از بازار داخلی باشد، معامله‌گران انتظار دارند که ارز از بازار ارزان‌تر خارج و در آنسوی مرزها با قیمت بالاتر فروخته شود. در این شرایط، خروج ارز به آن‌سوی مرز‌ها زمینه نقدی را در بازار ارز کم می‌کند و توان قیمت را برای افزایش بالا می‌برد. دیگر عامل بیرونی که شماری از افزایشی‌های بازار به آن توجه داشتند، افزایش نرخ حواله درهم بود. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه نرخ درهم نه‌تنها ماندن در محدوده هزار و ۷۰ تومان را ادامه داد، بلکه به نقطه هزار و ۷۵ تومان نزدیک‌تر شد. به گفته فعالان، معامله‌گران داخلی به‌طور سنتی به‌دقت روند نرخ درهم را در نظر دارند و هر تغییری در این بازار، قیمت دلار در بازار داخلی را می‌تواند تحت‌تاثیر قرار دهد. به گفته آنها، نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی منجر به افزایش دیگری می‌شود. آخرین عاملی که از سوی افزایشی‌های بازار عنوان شد، افزایش تحرکات معامله‌گران آتی و فنی بازار بود. به گفته فعالان، فاصله‌گیری دلار از ابتدای مرز روانی ۳ هزار و ۹۰۰ تومان جسارت خریداران ارزی را افزایش داد. این در حالی است که این ارز با نزدیک شدن به محدوده ۳ هزار و ۹۲۰ تومان با کاهش تقاضا مواجه شد. در روزی که قیمت دلار بالا رفت، ارزهای اروپایی یورو و پوند نیز افزایش قیمت را تجربه کردند. روز سه‌شنبه، یورو با ۵ تومان افزایش به قیمت ۴ هزار و ۷۶۰ تومان و پوند با ۴۰ تومان رشد به قیمت ۵ هزار و ۱۷۰ تومان رسید.

بازگشت سکه

سکه که روز دوشنبه بیشترین میزان کاهش در سال ۹۶ را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه به جاده افزایشی بازگشت. در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی ۳ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای یک‌میلیون و ۲۶۳ هزار تومان رسید. رشد فلز گرانبهای داخلی در شرایطی رخ داد که بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر در مسیر کاهشی قرار داشت و وارد محدوده هزار و ۳۲۰ دلار شده بود. با این حال، آنچه زمینه‌ساز رشد سکه شد، افزایش قیمت دلار بود. این در حالی است که عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد داشتند، سکه‌بازان پیش از آغاز ماه محرم و کاهش تقاضا، سعی می‌کنند به هر شکلی سکه خود را در قیمت‌های بالا به‌فروش برسانند. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، معامله‌گران سکه پیش از هر عاملی به روند بهای اونس در بازارهای جهانی توجه دارند و بیشتر آنها از آنجایی که تصور می‌کنند، روند بهای طلای جهانی افزایشی است، در بازار سکه خریدار هستند.

تفسیر معامله‌گران ازافزایش دلار