دنیای اقتصاد: در آخرین روز هفته گذشته، دلار وارد محدوده ۳ هزار و ۷۷۰ تومان شد و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز ۹ تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت ۳ هزار و ۷۷۰ تومان رسید. این بیشترین میزان بهای دلار از ۲۸ اردیبهشت‌ماه بود و موجب شد که بازدهی این ارز در هفته گذشته به ۷ دهم درصد برسد. پیش از این، شاخص ارزی بازدهی هفتگی بالاتری را در سال ۹۶ به ثبت نرسانده بود. به گفته فعالان، ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز، افزایش تقاضای معامله‌گران فنی و تحرکات نوسان‌گیران فردایی از جمله عواملی بودند که در افزایش روز آخر اثر داشتند. از سوی دیگر، افزایش تقاضا از ابتدای تابستان مهم‌ترین عاملی بود که در رکوردزنی رشد هفتگی اثر داشت.

با وجود افزایش بهای دلار در هفته گذشته، عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند این روند در روزهای آینده ادامه پیدا نخواهد کرد. این دسته دو استدلال را در گفته‌های خود طرح کرده‌اند: اول، اشباع خریدهای ارزی معامله‌گران فردایی؛ دوم، کاهش تقاضا پس از هفته اول تابستان. این در حالی است که گروه دیگری از معامله‌گران همچنان انتظار ادامه افزایش قیمت‌ها را دارند. به باور این دسته، بازار از یکسو از عواملی که منجر به احتیاط معامله‌گران در خرید ارز می‌شدند، عبور کرده است و از سوی دیگر این انتظار وجود دارد که در تابستان تقاضاهای مسافرتی افزایش پیدا کند. همسو با رشد بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و در آخرین روز هفته با ۲ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان رسید. سکه در فضایی رشد قیمت را تجربه کرد که تا ساعت ۳ بعدازظهر روز پنج‌شنبه، اونس طلا افزایشی را تجربه نکرده بود و زیر مرز هزار و ۲۵۰ دلار قرار داشت. به گفته برخی بازیگران، ورود برخی معامله‌گران به بازار موازی ارز و خرید دلار از مهم‌ترین عواملی بود که سکه را افزایشی کرد. سکه‌بازان برای مقابله با اثر کاهشی اونس وارد بازار ارز شدند. با رشد روز آخر، میزان بازدهی سکه در هفته گذشته به ۳ دهم درصد رسید. این در حالی بود که فلز گرانبهای داخلی ۲ هفته پیش رشد بیشتر ۹دهم درصد را به ثبت رسانده بود.

هفته تمام افزایشی

دلار در ۴ روز کاری هفته گذشته، ۴ افزایش متوالی را تجربه کرد تا هفته را به‌صورت کامل در جاده صعودی طی کند. شاخص ارزی در همان اولین روز هفته بیشترین رشد ۴ روز کاری را تجربه کرد و با ۱۳ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۷۵۸ تومان رسید. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و نزدیک شدن به محدوده هزار و ۴۰ تومان اصلی‌ترین محرک رشد در بازار داخلی بود. برخی بازیگران ارزی اعتقاد داشتند پیش از تعطیلات عید فطر تقاضا در بازار بالا رفت و همین موضوع زمینه‌ساز افزایش قیمت شد. دومین افزایش پپایی دلار در تیرماه در حالی صورت گرفت که انتخابات ریاست‌جمهوری در انتهای اردیبهشت و وورد به ماه رمضان در خردادماه تا حدی موجب ترمز تقاضا در فصل اول سال شده بود. اکنون به‌نظر می‌رسد با عبور از این دو متغیر و ورود به تابستان، سرفصل تقاضا در بازار قدرت بیشتری گرفته است. در این شرایط، بازارساز ارزی بهتر است به جای کنترل قیمت، تاکید بیشتری بر مدیریت نوسانات کند؛ چراکه سرکوب قیمتی می‌تواند موجب در رفتن فنر نوسان در میان‌مدت شود.روز یکشنبه، رشد این ارز محدودتر شد و تنها با یک تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۷۵۹ تومان رسید. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بازار رسمی تعطیل بود و خرید و فروش‌ها در معاملات پشت خطی ادامه داشت. روز چهارشنبه، شاخص بازار ارز با ۲ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۷۶۱ تومان رسید. این چهارمین رشد متوالی دلار بود. به گفته فعالان، رکوردزنی این ارز بیشتر ناشی از تحرکات معامله‌گران فردایی و افزایش خریدهای ارزی بخشی از معامله‌گران فنی بازار بود. همسو با رشد قیمت دلار، روز چهارشنبه بهای یورو نیز در بازار داخلی بالا رفت. در هفتمین روز تیرماه، یورو با ۴۰ تومان افزایش به قیمت ۴ هزار و ۳۲۵ تومان رسید.

روز پنج‌شنبه افزایش هر دو ارز ادامه پیدا کرد و به محدوده‌های جدیدی وارد شدند. روز پنج‌شنبه دلار معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۷۶۶ تومان آغاز کرد که افزایشی ۵تومانی نسبت به قیمت بسته شده پنجمین روز هفته داشت. در ادامه روز، سرعت رشد بیشتر شد و حدود ساعت یک بعدازظهر قیمت وارد محدوده ۳ هزار و ۷۷۰ تومان شد. با ورود شاخص ارزی به این محدوده، فضای بازار آرام‌تر شد و دامنه نوسانات کاهش یافت. رشد روز انتهایی هفته موجب شد که بازدهی دلار به ۷ دهم درصد برسد؛ رقمی که مقداری بیش از آن در سال جاری به ثبت نرسیده بود. البته با وجود این رکوردزنی، این ارز همچنان رشد بالای یک درصد را تجربه نکرده است، موضوعی که تا حدی همچنان نشان‌دهنده محدود بودن دامنه نوسانات است. به گفته فعالان، بالا رفتن تحرکات معامله‌گران فردایی یکی از عوامل مهم در رشد قیمت روز پنج‌شنبه بود. برخی بازیگران نیز اعتقاد داشتند، عرضه بازیگران بازارساز نیز در انتهای هفته کاهش پیدا کرد.

اشباع خرید دلار؟

دلار در حالی هفته گذشته بیشترین بازدهی سال ۹۶ را به ثبت رساند که عده‌ای از معامله‌گران ارزی اعتقاد دارند، این روند در هفته جاری ادامه پیدا نخواهد کرد. به گفته آنها، هفته گذشته معامله‌گران ارزی مقدار زیادی ارز خریداری کردند. در این شرایط، شماری از بازیگران باتجربه بازار انتظار دارند، معامله‌گران بخشی از عرضه خریداریشده خود را در این هفته عرضه کنند. به گفته آنها، پس از ورود دلار به محدوده ۳ هزار و ۷۷۰ تومان نیز تمایل معامله‌گران به خرید کاهش یافت؛ آنها اعتقاد دارند، این موضوع یکی از نشانه‌های اشباع خرید بود. از سوی دیگر، بخشی از فعالان اعتقاد دارند در هفته اول تابستان، تقاضا به‌دلیل نزدیک بودن به عید فطر و تعطیلات آن با افزایش مواجه شد. به این ترتیب، آنها باور دارند، با عبور بازار از این مقطع زمانی حجم تقاضا پایین خواهد آمد. در این شرایط، افراد زیادی نیز در بازار وجود دارند که برخلاف کاهشی‌ها، در انتظار افزایش قیمت هستند. به اعتقاد این دسته، از ابتدای تابستان تقاضا در بازار افزایش بیشتری پیدا کرده است. به گفته آنها، معامله‌گران ارزی از عواملی که تقاضا برای خرید دلار را محدود می‌کرد، عبور کرده‌اند و در این شرایط تقاضای این دسته نیز به بازار باز خواهد گشت؛ بنابراین افزایش تقاضا منجر به تحریک بیشتر قیمت خواهد شد.

نوسانات محدود سکه

سکه تمام بهار آزادی در هفته‌ای که اونس تغییرات قیمتی محدودی داشت، رشد چندانی را تجربه نکرد. سکه هفته گذشته در دامنه محدود یک میلیون و ۲۱۲ تا یک‌میلیون و ۲۱۶ هزار تومان نوسان کرد. به گفته فعالان، گرفتاری اونس در میانه محدوده هزار و ۲۵۰دلار مهم‌ترین عاملی بود که موجب شد سکه تمام بهار آزادی نوسان زیادی را ثبت نکند.در فضای کم نوسان سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه رشد بیشتری را تجربه کردند. روز پنج‌شنبه، نیم سکه با ۲ هزار تومان افزایش به قیمت ۶۵۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با افزایش هزار تومانی به قیمت ۳۷۹ هزار تومان رسید.

بازدهی دلار رکورد زد

بازدهی دلار رکورد زد