گروه بنگاه‌ها: معاون وزیر اقتصاد با ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط کلی اقتصاد کشور، از رایزنی‌ها برای بازگشایی نماد بانک‌های بزرگ بورسی در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، حسین قضاوی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی که در سمینار سراسری مدیران و مسوولان این بانک سخن می‌گفت با ارائه تحلیلی از وضعیت اقتصاد کشور در دوران تحریم گفت: طی سال‌های تحریم، حدود ده تا پانزده درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف تامین هزینه مبادلات خارجی کشور می‌شد، ضمن آنکه روی‌آوردن ناگزیر بانک‌ها و دیگر مجراهای تجارت خارجی به شبکه‌های غیررسمی مبادلات بین‌المللی را به همراه داشت.

قضاوی بخشی از سخنان خود را به موضوع برگزاری مجامع و بازگشایی نماد بانک‌ها در بورس اختصاص داد و با تایید رویکرد بانک مرکزی در شفاف‌سازی صورت‌های مالی و افزایش استحکام مالی بانک‌ها گفت: اینکه در مجامع بانک‌ها سود غیرواقعی شناسایی و به سهامداران پرداخت نشود، اقدامی بسیار مثبت است، اما در عین حال باید از تحمیل زیان انباشته به بانک‌ها و سهامدارانشان خودداری کنیم زیرا این امر موجب تضعیف نسبت کفایت سرمایه، کاهش میزان تسهیلات پرداختی به ذی‌نفع واحد و نیز تضعیف موقعیت بانک‌ها در مبادلات بین‌المللی می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد با یافتن راه‌حل‌هایی میان بانک‌‌ها، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، در آینده نزدیک شاهد بازگشایی نماد بانک‌های بزرگ کشور در بورس باشیم. معاون وزیر اقتصاد در بخش پایانی سخنان خود با تقدیر از عملکرد بانک تجارت در پیشبرد برنامه‌های کلان اقتصادی کشور، تاکید کرد: ذهنیت فعالان کسب‌و‌کار از دیرباز نسبت به بانک‌تجارت و خدمات این بانک مثبت بوده است، چنانکه مدیران و کارکنان این بانک به لحاظ برخورداری از دانش تخصصی و اشراف بر قوانین و دستورالعمل‌ها در نظام بانکی کشور سرآمد هستند.

وی انسجام و همفکری بین هسته اصلی مدیران ارشد و مدیران ستادی و صف را برای پیشرفت و بالندگی بانک حیاتی توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد مجموعه مسوولان و کارکنان این بانک با تلاش و نوآوری، اثربخشی بانک تجارت در اقتصاد کشور را تقویت کنند. پیش از سخنان قضاوی، مقدم مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به برنامه‌های این بانک برای افزایش استحکام مالی و سودآوری گفت: طی سه سال گذشته اقدامات مهمی برای توسعه سبد خدمات و افزایش درآمدهای کارمزدی، تکمیل سوپرمارکت مالی، بهینه‌سازی شبکه شعب، وصول مطالبات معوق، فروش دارایی‌های مازاد و کاهش هزینه‌های بانک به انجام رسانده‌ایم که سهامداران و مشتریان بانک در آینده شاهد آثار این برنامه‌ها خواهند بود، ضمن آنکه بانک تجارت پیشبرد برنامه دولت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در راس اولویت‌های عملیاتی خود قرار داده و رتبه نخست در اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در شبکه بانکی را از آن خود کرده است. در این همایش همچنین لوح سپاس کارکنان بانک تجارت از تلاش‌های دکتر قضاوی به سبب «اتخاذ راهبردها و برنامه‌هایی که آرامش و اطمینان را در فضای فعالیت شبکه بانکی کشور تقویت می‌کند» از سوی محمدابراهیم مقدم به معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اهدا شد.