ایرنا : برای اولین‌بار در هشت سال گذشته ارزش یوآن، واحد پول ملی چین به پایین‌ترین میزان سقوط کرده است که بسیاری آن را معلول پیروزی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آینده آمریکا و نگرانی‌های بازار چین از این بابت می‌دانند.

رکود اقتصادی، کاهش حجم تجارت خارجی، تغییر در نرخ بهره بانکی در آمریکا و به‌خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در این موضوع دخیل بوده است. با این وصف گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در چین به‌شدت نگران سیاست‌های نامشخص اقتصادی ترامپ در برابر کشورشان هستند. به‌خصوص آنکه وی در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری گفته بود که اگر پیروز شود تعرفه بر واردات ازچین را تا ۴۵ درصد ارتقا خواهد داد. صبح روز گذشته تارنمای یی‌سی‌چین گزارش کرد که هر دلار با ۸۴/ ۶ یوآن در بازار معامله می‌شود. ضعیف‌تر شدن یوآن به صادر‌کنندگان چینی قدرت می‌دهد کالاهایشان را ارزان‌تر تولید کرده و به کشورهای دیگر صادر کنند.

از سوی دیگر کاهش سخت‌گیری‌های بانک‌مرکزی چین با توجه به نوسانات نرخ ارز در بازار داخلی و بین‌المللی باعث شده است تا ارزش یوآن باردیگر در برابر دلار آمریکا تضعیف شود. ماه گذشته میلادی بانک مرکزی چین اعلام کرد که نرخ یوآن در برابر دلار به هر دلار معادل ۷۰/ ۶ یوآن کاهش یافته است که پایین‌ترین ارزش پول چین از سال ۲۰۱۰ میلادی به حساب می‌آید. تارنمای چاینا ارگ می‌نویسد که برگزیت هم موجب شده است تا برای اولین‌بار در ۳۱ سال گذشته پوند به‌تدریج در برابر دلار ضعیف شود . بانک مرکزی چین اعلام کرده است که در آستانه تقویت دلار در بازار جهانی طبیعی است که ارزش ارزهای دیگر تضعیف شود و یوآن چین هم در همین شرایط قرار گرفته است. این بانک می‌افزاید که از زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تقریبا همه ارزهای جهان در برابر دلار آمریکا ضعیف شده‌اند.

در این وضعیت، یوآن چین نیز از این تغییرات جهانی بی‌نصیب نبوده است. براساس گزارش‌ها چنانکه اشاره شد، دولت چین نرخ مرجع یوآن، واحد پولی چین در برابر دلار آمریکا را به حدود ۷ یوآن در ازای هر دلار رسانده است. به این ترتیب نوسان یوآن با معیار قرار دادن این رقم تحت‌کنترل قرار می‌گیرد. بانک مرکزی اجازه خواهد داد تا ۲ درصد این رقم، نرخ برابری یوآن با دلار بالا و یا پایین بیاید.چین با قراردادن این نرخ مرجع، ارزش واحد پولی خود را به پایین‌ترین سطح طی ۸ سال اخیر تنزل داده است. این کشور برای مقابله با افزایش ارزش دلار و تقویت بخش صادرات خود به چنین اقدامی روی آورده است. در حالی که ارزش یوآن در بازارهای جهانی ضعیف شده است، روز چهارشنبه، در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ این ارز کاهش یافت. در پنجمین روز هفته، سیاست‌گذار ارزی نرخ رسمی یوآن را ۴۶۷ تومان اعلام کرد که کاهشی یک ریالی نسبت به روز سه‌شنبه داشت.