سقوط 9 درصدی طلا از اوج ترامپی

دنیای اقتصاد: چه کسی فکر می‌کرد انتخاب دونالد ترامپ جنجالی، بهای اونس طلا را به قعر ۵ ماهه بکشاند؟ در حالی که انتظار می‌رفت پیروزی نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده بهای طلا را در کانال ۱۳۰۰ دلار رشد دهد، فلز زرد از زمان سخنرانی پیروزی او که در آن تلاش کرد نشان دهد رئیس‌جمهور خوبی خواهد بود، رو به سقوط گذاشت. علاوه‌بر تلاش ترامپ و جمهوری‌خواهان به اطمینان بخشی، رشد شاخص‌های دلار و سهام نیز به شدت به ضرر طلا عمل کرد. هفته گذشته بهترین هفته بازار داوجونز در ۵ سال گذشته بود و شاخص دلار هم تا ۹۹واحد بالا رفت. بهای نهایی اونس در دومین هفته ماه نوامبر نشان می‌دهد که اونس نسبت به روز انتخابات، حدود ۴ درصد و نسبت به اوجی که شوک ترامپ شکل داد، حدود ۹ درصد از ارزش خود را از دست داده است. در طول هفته گذشته، حدود ۶ درصد از ارزش طلا کاسته شده است. این در حالی است که اعلام پیروزی ترامپ باعث جهش ۵ درصدی بهای طلا شده بود.

از آنجا که در روزهای منتهی به انتخابات، ترامپ نماینده مخالفان وضع موجود در نظر گرفته می‌شد، بهبود جایگاه او در نظرسنجی‌ها پناهگاه‌های سرمایه را گران می‌کرد. اونس طلا جمعه دو هفته پیش با افزایش احتمال پیروزی او روی بهای ۱۳۰۴ دلار ایستاد و دوشنبه هفته گذشته، با بهبود موقعیت هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها تا قیمت ۱۲۸۱ دلار سقوط کرد. سه‌شنبه همزمان با برگزاری انتخاباتی که گمان می‌رفت کلینتون برنده آن است، اونس تا بهای ۱۲۷۵ دلار هم پایین آمد. با اعلام پیروزی ترامپ، همان اتفاقی که انتظار می‌رفت افتاد و ارزش فلز زرد جهش کرد. اونس روز چهارشنبه تا قیمت ۱۳۳۸ دلار اوج گرفت، اما این پایان کار طلا در روز اعلام نتایج نبود. بلافاصله پس از سخنرانی پیروزی ترامپ که در آن لحن کاملا متفاوتی با دوره کارزارهای انتخاباتی داشت، روند بازارهای مختلف از جمله بازار فلزات گرانبها معکوس شد. اونس طلا در همان روز تا قیمت ۱۲۷۸ دلار پایین آمد که گرچه رشدی را نسبت به قیمت نهایی سه‌شنبه نشان داد، سقوطی شدید از اوج روزانه را ثبت کرد. مهم‌تر این بود که روند افت روز پنج‌شنبه نیز ادامه پیدا کرد. اونس در این روز تا بهای ۱۲۵۹ دلار سقوط کرد. اما این هم پایان سقوط طلا در این هفته بد نبود. اونس طلا روز جمعه روی قیمت ۱۲۲۸ دلار ایستاد تا پایین‌ترین قیمت در ۵ ماه گذشته را تجربه کند. به این ترتیب، اتفاقی افتاد که هیچ کس پیش‌بینی نکرده بود. بهای نهایی دومین هفته ماه نوامبر نشان می‌دهد که اونس نسبت به روز انتخابات، حدود ۴ درصد و نسبت به اوجی که شوک ترامپ شکل داد، حدود ۹ درصد از ارزش خود را از دست داده است. در طول هفته گذشته، حدود ۶ درصد از ارزش طلا کاسته شده است. این در حالی است که اعلام پیروزی ترامپ باعث جهش ۵ درصدی بهای طلا شده بود. آنچه در نیمه دوم هفته گذشته، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داد، تلاش جمهوری‌خواهان برای آرام نگه داشتن اوضاع و همچنین تمرکز معامله‌گران بر وعده‌های اقتصادی دونالد ترامپ بود، اما عوامل کاهشی مهم دیگری نیز مشغول اثرگذاری بودند. تلاش‌های جمهوری‌خواهان بازارهای بورس را نیز از کف بعدازظهر چهارشنبه (به وقت تهران) جهش داد تا بورس‌ها هم بخشی از سرمایه‌های بازار طلا را جذب کنند.

از سوی دیگر، رشد شاخص دلار از کف چهارشنبه هم به ضرر فلز زرد تمام شد. اینگونه بود که برخلاف تصور همه، اعلام پیروزی ترامپ، اونس را به کف ۵ ماهه برد. با این همه، شیب سقوط هفته گذشته چنان بوده که ممکن است در هفته جدید کاری، بازار شاهد جهش اصلاحی باشد. علاوه‌بر احتمال جهش اصلاحی در کوتاه‌مدت، ابهام‌های موجود درباره سیاست‌های دولت آینده آمریکا، احتمال رشد طلا در سال ۲۰۱۷ را افزایش می‌دهد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بولیون دسک»، بوریس مکانیک رضایی تحلیلگر ارشد موسسه «بولتین متاا» می‌گوید: «قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۷ میلادی تحت‌تاثیر تشدید ریسک‌های سیاسی در اروپا و نگرانی‌های مربوط به سیاست‌های اقتصادی و تجاری دونالد ترامپ با افزایش همراه خواهد شد.»

سقوط 9 درصدی طلا از اوج ترامپی