فاطمه بهادری: لیزینگ یکی از روش‌های تامین مالی برای افرادی است که نمی‌توانند دارایی خاصی را خریداری کنند. براین اساس لیزینگ می‌تواند یکی از روش‌های موثر برای خرید کالاهایی مانند مسکن باشد. بخش مسکن در سال‌های گذشته دچار رکود بوده و این مساله باعث شده تا سیاست‌گذاران در پی ‌راه‌‌هایی برای رونق بخشیدن به این بخش و در نتیجه حفظ اشتغال موجود باشند. افزایش وام مسکن به ۵۰ و ۸۰ میلیون تومان، راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن در بانک‌ها از جمله راهکارهای مسوولان برای خروج بخش مسکن از رکود و تحریک تقاضا بوده است.

این در حالی است که لیزینگ مسکن می‌تواند به‌عنوان یکی از کارآمدترین راه‌حل‌ها به شمار آید. لیزینگ صنعتی است که با وجود تامین منابع برای خرید کالا، اثر تورمی ندارد. در عین حال تسهیلات لیزینگی عموما بدون ضامن است.بر این اساس از ابتدای سال جاری بحث لیزینگ مسکن که در دولت قبلی متوقف شده بود مجددا پیگیری و پرونده آن از بایگانی خارج شد.

براساس مصوبه دولت قبلی، بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ از ارائه تسهیلات خرید مسکن منع شدند و علت این مصوبه به‌زعم مسوولان سابق، تاثیر این شرکت‌ها و بانک‌ها بر روند افزایش قیمت مسکن بود.اماپرونده لیزینگ مسکن از ابتدای سال جاری و با تاکید وزارت راه و شهرسازی مجددا پیگیری شد. پیشنهاد شد که در صورت ورود این شرکت‌ها به بخش مسکن آنها حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه خرید خانه را پرداخت کرده و مابقی را مشتریان بپردازند.همچنین شرکت‌های لیزینگ با ابراز امیدواری نسبت به موافقت بانک مرکزی معتقد بودند که تامین مالی مسکن اجاره ۹۹ ساله و سایر طرح‌ها نیز در قالب این طرح قابلیت اجرایی دارند.با این وجود بعد از گذشت مدتی با بررسی‌های کارشناسی بانک مرکزی در حوزه نظارت و اعتبار، این بانک به این نتیجه رسید که فعلا شرایط برای به راه افتادن لیزینگ مسکن مهیا نیست اما بحث لیزینگ مسکن به‌طور کامل رد نشده است.

با این مقدمه ،نظر سه تن از مدیران شرکت‌های لیزینگ را در‌خصوص لیزینگ مسکن جویا شده‌ایم که در ادامه می‌آید.