کمپین نخریدن خودروی صفر، اگرچه به نوعی انعکاس‌دهنده فریاد چندین ساله مشتریان ناراضی از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی است، اما آنچه در شرایط فعلی ذهن برخی مسوولان صنعتی کشور و خودروسازان را به خود مشغول کرده چگونگی شکل‌گیری وعاملان برگزاری این کمپین است. به‌طوری‌که طبق بررسی خودروسازان، این کمپین می‌تواند منتسب به واردکنندگان خودرو یا مخالفان دولت باشد.

تولیدکنندگان کشور معتقدند که برخی عوامل مذکور با سوءاستفاده از شرایط رکودی بازار قصد ناکامی صنعت خودرو کشور را دارند و با برگزاری این کمپین به دنبال حمایت‌های مردمی هستند؛ اما جدا کردن مشتریان خودروهای داخلی از کمپین نخریدن خودروی نو، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان منجر به بیراهه رفتن تولیدکنندگان در یافتن راهکاری برای جلوگیری از ارتقای کیفی این صنعت است.

مشتریان خودرو طی سه سال گذشته همراه با تحریم صنعت خودرو کشور از سوی ایالات متحده آمریکا با بسیاری از ناملایمات این صنعت در بخش‌هایی همچون کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و عرضه نامناسب کنار آمدندتا وعده‌هایی که سال‌هاست از سوی مسوولان شرکت‌های خودروساز تکرار می‌شود، محقق شود؛ اما عدم پیگیری این وعده‌ها از سوی تولیدکنندگان هم‌اکنون تبدیل به اعتراضات مدنی شده و در قالب کمپینی بی‌سابقه بروز کرده است. بنابراین مشتریان ناراضی از خدمات خودروسازان را نمی‌توان از کمپین شکل گرفته جدا کرد. در همین حال اگر چه کمپین نخریدن خودروی نو موافقان و مخالفانی پیدا کرده است، اما آنچه در شرایط فعلی مورد توجه قرار می‌گیرد یافتن مسیری برای جلب رضایت مشتریان است؛ هرچند که این مسیر دیگر نمی‌تواند با وعده و وعید هموار شود.